Proč založila Škodovka dceřinou společnost v Německu? Věříte, že dokážete na takhle vysoce konkurenčním trhu prorazit?
První krok jsme udělali, když se nám povedlo uzavřít zakázku s Deutsche Bahn. V tuto chvíli je na nás udělat ten druhý krok, a to sice potvrdit náš směr další zakázkou, což nebude úplně jednoduché. Moment překvapení už vyprchal a konkurenti jsou už vůči nám ostražitější a bedlivě sledují naše aktivity. Momentálně monitorujeme několik obchodních případů, a to jak na železnici, tak v oblasti městské kolejové dopravy, ve které jsme v posledním roce velice úspěšní i v celoevropském měřítku.
Co bude hlavním úkolem této dceřiné společnosti?
Do Německa jdeme s komplexním záměrem vybudovat samostatnou obchodně-technicko-servisní jednotku. Začali jsme už posilovat obchodní tým. V krátkém čase uvažujeme s rozšířením o technicky vzdělané pracovníky, kteří budou pracovat nejen na projektech v Německu, ale mohli by posílit i výzkum a vývoj celé skupiny. Zároveň potřebujeme rozšířit tým o techniky, kteří budou mít na starosti servis vozidel pro DB Regio. Soupravy totiž budou od konce roku 2016 jezdit na bavorských tratích.
Ale vraťme se na začátek, kdy jste uzavřeli s německou společností Deutsche Bahn kontrakt na dodávku šesti vlakových souprav s lokomotivou. Co tento obchod znamená pro vaši firmu?
Jednoznačně je to průlom nejen na německém trhu, ale i v celoevropském měřítku. To, že budeme dodávat právě Deutsche Bahn je jen třešnička na dortu. Říkám to kvůli tomu, že tento německý zákazník je pravděpodobně jedním z nejnáročnějších na světě. Pro mnoho potenciálních západoevropských i světových zákazníků představuje značka Deutsche Bahn známku kvality a tudíž propustku mezi renomované výrobce. Tedy jednoznačně to pro nás znamená pozitivní referenci pro další zákazníky v rámci DACH (pozn.red., Německo, Rakousko, Švýcarsko). Má to ale i druhou stránku. Tím je interní význam pro naši firmu. Akceptace náročného procesu řízení projektu podle Deutshce Bahn nás může posunout skokově dopředu, nejen v kvalitě výrobku, ale i v optimalizaci procesů napříč celou firmou.
Je rozdílné obchodovat s německým nebo českým zákazníkem?
Nechtěl bych komentovat nějakého konkrétního zákazníka. Obecně bych řekl, že čím více na východ se pohybujete, tím větší je tlak na cenu a funkčnost produktu. Lze ovšem připustit určité kompromisy, například v dokumentaci. Pokud se posuneme směrem na sever (Skandinávie), nebo na západ (Německo, Benelux, Anlgie) hraje cena sice významnou roli, ale je doprovázena striktními požadavky na komfort pro cestující, vysokými nároky na kvalitu produktu a v poslední době jednu z hlavních rolí hrají náklady životního cyklu výrobku (tzv. LCC). Z výše uvedeného pohledu je český zákazník, tak někde mezi, stejně jako geograficky mezi východem a západem.
Co se týká německého zákazníka, tak komplexně řečeno, naší filosofií je dodávat kvalitní produkty za zajímavou cenu v kontextu životního cyklu produktu a na to německý zákazník slyší. Fakt, že budeme dodávat vozidla, pro náročný německý trh, považuji za klíčovou referenci, která potvrzuje vysoký standard a konkurenceschopnost našich produktů.
Na jaké další trhy chcete proniknout?
Zakázky, které jsou v jednání, obecně neradi komentujeme. Mohu ale říci, že zajímavé trhy jsou pro nás kromě těch tradičních východních, především asijské, jako je Čína nebo Turecko. Oťukáváme i teritoria jakými jsou Indie nebo Brazílie. V poslední době jsme uspěli v Německu, a v německy mluvících zemích budeme určitě naše další aktivity rozvíjet. Pro mě osobně se velmi dynamicky vyvíjí Skandinávie a intenzivně na tomto trhu už druhým rokem pracujeme.
Export se stává pro vaši firmu čím dál podstatnější. Kolik jste vlastně uzavřeli za poslední dobu exportních zakázek?
Od začátku roku se nám podařilo uzavřít exportní kontrakty za zhruba 21 miliard korun. Kromě už zmíněné zakázky do Německa budeme dodávat vlaky například na Slovensko. Rád bych ale zmínil i naše tramvajové kontrakty. Úspěšně dodáváme do maďarské Miskolce nebo tureckého města Konya. Zadařilo se nám i v Bratislavě, kde jsme uzavřeli dva kontrakty na celkem 30 tramvají. A nesmím zapomenout na Čínu, kde došlo k podepsání kontraktu na poskytnutí licence na výrobu až 400 tramvají ForCity. Celkem Škodovka uzavřela tramvajové kontrakty za 9,6 miliardy korun. .
Nesmím opomenout také úspěchy naší dceřiné společnosti Škoda Electric, která od začátku roku uzavřela kontrakty na dodávky trolejbusů za zhruba 5,4 miliardy korun. Navíc pro americký koncern GE Transportation vyrobí 660 kusů kompletních mechanických pohonů pro 110 lokomotiv určených pro osobní přepravu v Kazachstánu. Všechny zmíněné kontrakty potvrzují, že se z plzeňské Škodovky stává světový hráč na poli kolejové dopravy.