Pojišťovna Atradius vydala už desátou studii Platební morálka. Průzkum sleduje náladu mezi podnikateli soustavně od roku 2006. Na podzim 2011 se prodloužila oproti loňsku předepsaná doba splatnosti ze 46 na 50 dnů, ale 49 % požaduje peníze v kratší lhůtě než 30 dnů. Z důvodu převládajících obav preferuje 54 % podniků dodání za hotové. Pokud je vystavována faktura s odloženou splatností, v průměru přichází peníze na účet po 39 dnech, tedy 11 dnů před datem splatnosti.
„Platební morálka sleduje náladu podnikatelů a jejich obchodní vztahy už pět let. Po náhlém zhoršení platební morálky v následku dopadu krize v průběhu roku 2008 reportovaly firmy v následujícím roce proplácení faktur až po 42 dnech a 60 % hodnotilo platební morálku jako špatnou. Od té doby se sice reálné zaplacení faktur neustále zkracuje, ale stále je ještě hodně vzdálené stavu těsně před krizí z roku 2008. Navíc se neustále prodlužuje předepsaná doba splatnosti, což je následek tlaku velkých odběratelů na dodavatele,“ vysvětluje Markéta Stržínková, ředitelka Atradius pro Českou republiku a region střední a východní Evropy.
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |
---|---|---|---|---|
Předepsaná doba splatnosti | 26 | 33 | 46 | 50 |
Reálné zaplacení faktur | 32 | 42 | 41 | 39 |
Hlavní zjištění
- Předepsaná splatnost je v průměru 50 dnů
- Podniky platí v průměru po 39 dnech
- Jen 46 % obratu realizují společnosti tzv. na fakturu, ve zbytku chtějí platit při dodání
- 33 % faktur po splatnosti
- 87 % podniků uvádělo jako důvod zpoždění plateb nedostatečnou likviditu
Oproti dřívějšku preferuje více firem dodání za hotové. Zatímco ještě loni 84 % obratu bylo realizováno na úvěr, letos už je to pouze 46 %. „K akceptaci odložené splatnosti přistupují firmy nejčastěji za účelem vytváření dlouhodobého vztahu se zákazníkem (49 %). Na druhou stranu dodání výměnou za hotovost praktikuje bezmála polovina z nich (46 %) jako ochranu proti nezaplacení. Pouze 19 % podniků se pak spoléhá na pojištění pohledávek,“ upozorňuje na zjištění Stržínková.
O průzkumu
Studie nazvaná Platební morálka každý půlrok hodnotí situaci ve zkoumaných zemích z pohledu vnitrostátních obchodů, ale i z pohledu hodnocení obchodních vztahů zahraničními partnery. Cílem výzkumu je zjistit, jak podniky posuzují současnou situaci a vývoj za uplynulých šest měsíců. Závěry mohou významně usnadnit vyhodnocení potenciálně hrozících rizik v souvislosti s obchodováním se zahraničním partnerem. Průzkum striktně postavený na komunikaci s kompetentními zástupci společností nabízí i českým podnikům pohled na možná úskalí obchodů se zahraničními partnery. Výzkum byl realizován na vzorku 5278 firem po celém světě (200 v ČR) metodou WAPI o přibližné délce 12 minut.