CRM dělá pořádek v datech

13.07.2011 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


perex-img Zdroj: Finance.cz

Podle průzkumu společnosti Economist Intelligence Unit nedokážou technologické firmy dostatečně využívat potenciálu svých zákazníků k vytváření nových obchodních příležitostí. Čtyři z pěti firem sice mají nastaveny určité procesy pro získávání zpětné vazby, ale téměř polovina dotazovaných však uvedla, že zatím není schopna sdílet tyto informace mezi jednotlivými odděleními.

Systém CRM je nástroj pro lepší orientaci v množství informací, které má společnost o zákaznících k dispozici, a umožňuje jí tak vybudovat si o nich lepší přehled a lépe jim porozumět. „Díky tomu pak dokáže firma rychle reagovat na neustále se měnící požadavky zákazníků a obstát v konkurenčním prostředí,“ říká Daniel Tomčala, marketingový manažer Epicor Software Czech. Typickými uživateli CRM jsou podle něj obchodníci, marketing, nebo oddělení zákaznické podpory. Řídícím pracovníkům pak CRM může sloužit k získání náhledu na byznys a jeho potenciál jako takový a předpovídaní budoucích trendů prodeje.

„Skutečné benefity CRM řešení leží zejména v oblasti lepšího pochopení vztahu zákazník-dodavatel. Klíčovým příjemce výhod by měl být v první řadě koncový zákazník, zejména zrychlením a zpříjemněním obsluhy,“ přibližuje Radim Woznica, CRM Solutions Manager společnosti Oracle. Bližší a zejména rychlé pochopení vlastního zájmu zákazníka, respektive důvodů jeho stížnosti jsou podle něj směry, kterými se ubírají aktuální trendy.

Pavel Bláhovec, obchodní ředitel IFS Czech, vidí přínos CRM v jediné firemní paměti eliminující opakované zadávání dat a poskytující aktuální informace, které pomáhají zlepšit zákaznický servis: „Odbouráním nadbytečného zadávání dat společnost navíc sníží náklady na administrativu.“ Dalším významným přínosem je podle jeho slov zvýšení informovanosti obchodníků, což má pozitivní vliv na prodejní výsledky i spokojenost zákazníků. Sledování ziskovosti i kontrola rozvoje podniku v současné době vyžaduje nutnost pohlížet na celou společnost jako na jednu organizaci, ne jako na několik samostatných oddělení a k tomu CRM řešení rozhodně přispívá.

Data je potřeba sdílet

Zatímco podle průzkumu působí většina technologických firem velmi sebevědomě v oblasti vlastností i funkcí svých produktů a služeb nebo schopnosti rychle reagovat na stížnosti zákazníků, ve sdílení informací o zákaznících přiznávají nedostatky. V rámci jednotlivých oddělení sice mají procesy vyvinuty takřka dokonale, když však má dojít na spolupráci mezi nimi například při sběru, analýze, sdílení nebo využívání informací o zákaznících, často nastává zmatek.

Je to do určité míry dáno samotnou povahou technologických firem. Často v nich totiž dominují inženýři, vývojáři a designéři, kteří sice pracují se zpětnou vazbou od zákazníků skoro každý den, ale se svými spolupracovníky z oblasti obchodu, marketingu a zákaznických služeb je však sdílejí jen zřídka. Stejně tak jen minimálně využívají informací a znalostí těchto oddělení, a to i přesto, že jejich pracovníci mají prezentování firemních produktů směrem navenek často přímo v popisu práce.

CRM jako komplexní pohled



Podle Pavla Motana, obchodního ředitele K2 Atmitec, se dá říci, že CRM by měl zahrnovat především čtyři základní oblasti, ze kterých logicky vyplývají i benefity: „Jedná se o komplexní pohled na zákazníka, řízení obchodníků, řízení a evidence poptávek a hromadné řízení komunikace.“ Pod komplexním pohledem zákazníka si představíme evidenci veškerých obchodních údajů a dosavadní komunikace a vztahů. Další oblast je určena zejména manažerům, přínosem je efektivní řízení obchodníků, jejich kontrola a vyhodnocení zakázek. „Obchodní manažeři naopak ocení řízení a evidenci poptávek prostřednictvím obchodních příležitostí. Nezbytnou součástí marketingu je i hromadná komunikace s definovanou skupinou zákazníků.,“ doplňuje Pavel Motan.

Tyto systémy se neobejdou bez dlouhodobého, systematického shromažďování a hlavně následného vyhodnocování množství informací, které vznikají v průběhu komunikace se zákazníky. „Manažeři si uvědomují, že je velmi podstatné vést si podrobné záznamy z průběhu jednotlivých kontaktů a jednání se zákazníky a centrálně je ukládat,“ konstatuje Martin Válek ze společnosti Karat Software. Získávají tak podle jeho slov kontrolu nad plněním závazků – slibů, které jejich zaměstnanci při styku se zákazníky činí, a také eliminují fenomén nepostradatelnosti jednotlivých pracovníků, kteří mohou zneužívat svou nesdílenou znalost.

Autor článku

Jan Šimek