Vše začíná u podnikavého ducha...

27.05.2011 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


perex-img Zdroj: Finance.cz

Toto není úplně jednoduchá otázka. Zeptáte-li se kolemjdoucích na chodníku, zda mají zájem podnikat, nebo lépe řečeno, chtěli-li být podnikateli, valná většina z nich Vám odpoví „ano“. Samozřejmě proč také ne.


Podnikatel = komplexní obchodní dovednosti, komunikativnost, kreativita a smysl pro řízení lidí

Podnikatel je ve společnosti pojem pro úspěšného člověka, který řídí lidi a je dostatečně movitý. Avšak chtít ještě neznamená na to mít. Ačkoliv sen být jednou vlastním pánem, mít zaměstnance a prosperující společnost má velké procento mladé generace, dosáhnout toho se podaří jen hrstce z nich. Podnikavost člověk musí mít prostě v sobě. Znamená to mít komplexní obchodní dovednosti, komunikativnost, kreativitu a smysl pro řízení lidí. K tomu všemu je však ještě důležitá jedna věc, a to dobrý podnikatelský nápad.


Chce to papír a tužku

Lidé, kteří dostali nápad do podnikání, k němu ve většině případů přišli naprosto náhodně a spontánně. Například v tramvaji, na dovolené, či ve chvíli, kdy s kolegy a s nadřízeným seděli na firemní poradě. Jsou to většinou kreativní lidé, kteří se snaží nalézat nové cesty k cíli, přemýšlí nad problémy a snaží se dívat na věc z více úhlů pohledu. Jen málo komu se poštěstí si sednout ke stolu s papírem a tužkou a vymyslet, v čem bude jednou podnikat. V takových případech, pokud opravdu nějaký nápad přijde, je většinou naprosto neživotaschopný, nebo má na trhu takovou konkurenci, že již pro dalšího konkurenta není na místo.


Z teorie do praktického života

Nápad na podnikání je teprve začátek a mít tento nápad ještě neznamená úspěšně podnikat. Kdybychom byli schopni spočítat, kolik zajímavých podnikatelských nápadů se objeví v hlavách českých lidí za jeden den, jistě bychom byli překvapeni, jak vysoké číslo to je. Avšak většina těchto nápadů stejně rychle jak přišla, tak zase odejdou, a to většinou bez většího, či menšího zájmu. Z toho mála lidí, kteří nad nápadem opravdu přemýšlí a snaží se jej rozvézt, je jen hrstka těch, které nápad nadchne natolik, že jim stojí za to mu věnovat čas například tím, že se dívají kolem a analyzují, zda by o nápad byl zájem. Ještě méně z nich si dají tu práci s tím, že si na internetu vyhledají jaká je v daném odvětví konkurence, jaká je poptávka, či zda něco podobného již neexistuje v zahraničí. Nejmenší množství z těchto lidí pak mají chuť se věnovat vytvoření propracovaného podnikatelského plánu se vším, co k němu patří.


Podnikatelský plán

Ačkoliv by se mohlo zdát, že skvělá podnikatelská myšlenka je hlavním krokem k úspěšnému startu, není tomu tak. To nejdůležitější je právě podnikatelský plán o to více, pokud hledáme do začátku investora. Podíváme-li se trochu do historie – a nemusíme chodit daleko – těžko si lze představit, že každá firma, která v devadesátých letech v České republice vznikla, měla podnikatelský plán. Ale podnikatelský zázrak, kterým devadesátá léta u nás byla, je již dávno pryč a dnes kdo není perfektně připraven a neví, jaká rizika na něj v jeho začátku podnikání mohou číhat, může rychle v tvrdě konkurenčním prostředí pohořet.

Autorka článku pracuje pro portál busyman.cz.

Autor článku

Martina Procházková