Záměr spořit vyjádřilo v Evropě 30 procent respondentů, zatímco před rokem jich bylo 34 procent. V Česku se jejich podíl snížil z 27 procent na letošních 20 procent. Na 55 procent Evropanů chce letos investovat do cestování a dovolené, 42 procent hodlá koupit domácí spotřebič, 39 procent věci spojené s bydlením a 34 procent mobilní telefon.
Průzkum se zaměřil na změny v jednání spotřebitelů, uvedl vedoucí Barometru Cetelem Flavien Neuvy. Lidé podle něj více přemýšlejí o svých výdajích, ke svým nákupům přistupují aktivně, jsou nedůvěřiví vůči stále agresivnější rétorice značek a dávají přednost internetu před kamennými prodejnami. V poslední době se zákazník stal znalcem výrobků, které si chce pořídit, a podrobuje je zevrubnému průzkumu, dodal.
Výsledky průzkumu ukazují, že spotřebitelé jsou sice ze situace na trhu zklamaní, ale zároveň jsou nároční. Evropané do svých nákupů investují mnoho energie, aby našli zboží a služby přijatelné z hlediska ceny i kvality. Jsou opatrnější a ztracenou jistotu hledají již během přípravné fáze před samotným nakupováním, kdy o nákupu pouze uvažují a shánějí si o produktech potřebné informace. Internetový prodej ovlivnil tradiční úlohu prodavačů, kteří už neplní očekávání stále náročnějšího a informovanějšího spotřebitele, podotkl.
Zpráva převzata z ČTK.