Daňová reforma 2013: S čím je třeba počítat

05.04.2011 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


perex-img Zdroj: Finance.cz

Ministerstvo financí koncem března poodhalilo detaily daňové reformy 2013. Reforma ovlivní každého výdělečně činného člověka i podniky jako takové.

Podívejme se na jednotlivé změny:

1. Konec superhrubé mzdy - superhrubá mzda byla hlavním tahákem Vlastimila Tlustého a ekonomického programu ODS v předvolební kampani ve volbách roku 2006. Superhrubá mzda je mediální pojem, v zákoně nic takového nenajdete. Jde o hrubou mzdu povýšenou o pojistné, které za zaměstnance odvádí zaměstnavatel. Zrušení superhrubé mzdy by čistou mzdu ovlivnilo a to dost výrazně. Záloha na daň by se už totiž nepočítala ze superhrubé mzdy, ale pouze z hrubé mzdy a byla by tedy nižší.

2. Sjednocení daňových sazeb na 19 procentech - v podstatě jde o zavedení "skutečné" rovné sazby daně jak pro fyzické osoby tak pro právnické osoby. Zvýšení daně z příjmů fyzických osob touto změnou by kompenzovalo zrušení superhrubé mzdy popsané výše. Tedy čistá mzda se sice zvýší díky zrušení superhrubé mzdy, ale hned se zase sníží díky vyšší daňové sazbě.

3. Zvýšení odvodů zaměstnanců na zdravotním pojištění o dva procentní body - zaměstnanci by podle daňové reformy měli odvádět státu více na pojistném na zdravotním pojištění. Dnes odvádí 4,5 % z hrubé mzdy, nově by to mělo činit 6,5 %. Navíc dojde ke snížení stropu na 48násobek průměrné mzdy u sociálního pojištění, u zdravotního pojištění strop zůstává na 72násobku průměrné mzdy.

4. Snížení odvodů zaměstnavatele na zaměstnance o 1,5 procentního bodu - zaměstnavatelům se odvody naopak sníží ze současných 34 % (25 % na sociální pojištění, 9 % na zdravotní pojištění) na 32,5 %. Sazba 32,5 % bude jednotná, tedy nebude se dále odlišovat zdravotní a sociální pojištění placené zaměstnavatelem za zaměstnance. Tato částka se nazve daň z úhrnu mezd.

5. Snížení maximálních vyměřovacích základů - snížení odvodů zaměstnavatele ale bude vykompenzováno snížením vyměřovacích základů, tedy zaměstnavatelé budou za své zaměstnance odvádět vyšší pojistné. Maximální vyměřovací základ pro odvody zaměstnavatele bude nově 48násobek průměrné mzdy.

6. Po překročení stropu bude sleva na poplatníka nulová - jakmile zaměstnanec překročí strop a přestane odvádět státu pojistné, už nebude moci uplatnit slevu na poplatníka, která je dnes ve výši 1 970 Kč / měsíc. Do značné míry tak dochází k daňové progresi, kterou nedávno zamítla Poslanecká sněmovna jako návrh ČSSD.

Výpočet čisté mzdySpočítejte si, jak se změní čistá mzda v důsledku těchto navrhovaných změn. Výpočet pro lidi s vyššími příjmy je pouze orientační, protože dosud nejsou známy maximální vyměřovací základy pro příští léta.

7. Zrušení daňových výjimek a výhod - další podstatnou změnou je také zrušení některých daňových výjimek a výhod, jako je například zvýhodnění stravenek a možnost odpočtu úroků z hypotéčního úvěru a úvěrů ze stavebního spoření. Všechny tyto výhody by měl nahradit tzv. zaměstnanecký paušál v roční výši 3 000 Kč. Tuto položku by si tedy mohli odečíst všichni jako slevu na dani. Zastánci zrušení těchto výhod argumentují právě tím, že jsou znevýhodněny určité skupiny (například ti, co si pořídili bydlení za vlastní prostředky).

8. Zvýšení slevy na dítě - další změnou, se kterou je spojená reforma přímých daní a odvodů, je zvýšení daňového zvýhodnění. Dnes si může každý, kdo vyživuje dítě, odečíst od zálohy na dani slevu na dítě ve výši 967 Kč / měsíc (pro děti s ZTP/P 11 604 Kč). Nově to bude o 150 Kč více, tedy 1 117 Kč (pro děti s ZTP/P 11 754 Kč). A to se ještě nedávno mluvilo v souvislosti s úsporami naopak o snižování této slevy.

9. Vznik jednotného inkasního místa, tedy sjednocení daní a pojistného do jedné platby a na jeden tiskopis - i nadále bude pokračovat projekt vzniku jednotného inkasního místa, ve kterém se má ve výsledku podávat jedno přiznání, na základě kterého se bude odvádět daň a pojistné na zdravotní a sociální pojištění.

10. Zvýšení daňového bonusu - daňový bonus je nyní možné uplatnit, pokud jeho výše činí alespoň 100 Kč, maximálně však do částky 52 200 Kč. Nově se bude moci uplatnit až do výše 59 500 Kč.

11. OSVČ a pojistné - u osob samostatně výdělečně činných dochází k docela velkým změnám. OSVČ budou pojistné odvádět ze 100 % vyměřovacího základu (dnes je to 50 %) a to ve stejné výši jako zaměstnanci (tedy se sazbou 6,5 % na oba typy pojištění). Přičemž 6,5 % na sociální pojištění bude minimum, OSVČ si může tuto sazbu zvýšit, a zároveň si tak zvýšit následně vyplácené dávky včetně starobního důchodu. OSVČ zároveň nebudou sami za sebe odvádět 32,5 % jako zaměstnavatelé za své zaměstnance.

12. Právnické osoby - u právnických osob zůstane sazba 19 %, plánuje se přitom odstranit současnou praxi, kdy firma zdaní svůj zisk nejdříve 19 procenty a její akcionáři potom z téhož zisku, odvedou státu 15 procent při výplatě dividendy.Navrhuje se to, aby vyplacené dividendy v daném roce mohla firma použít jako slevu na dani v roce následujícím.

13. Úroky z hypotéky a úvěru ze stavební spoření - u současných smluv dochází ke snížení maximálních odvodů od základů daně v rámci ročního zúčtování z výše 300 tis. na 150 tis. Kč, u smluv uzavřených po roce 2012 bude tato možnost úplně zrušena.

14. Odpočty darů - stát chce podpořit veřejně prospěšné činnosti právnických a fyzických osob tím, že zvýší maximální částku darů, kterou je možné započíst do daňového přiznání, na 15 % ze základu daně (u fyzických osob) a 10 % ze základu daně (u právnických osob).

15. Daň dědická a darovací - první novinkou v těchto daní je lineární sazba daně (20 % u darovací daně, 10 % u dědické daně). Dnes se tyto daně počítají podle složitých tabulek. Rodinní příslušníci zůstávají nadále osvobozeni. Do budoucna se počítá s tím, že předměty těchto daní se stanou součástí daně z příjmů.

16. Lhůty pro vyměření daně a pojistného - dojde také ke sjednocení lhůt pro vyměření, které se lišily pro daň, sociální pojištění a zdravotní pojištění. Nově bude platit lhůta 3 let, kterou bude možné prodloužit na maximálně 10 let.


Výpočet čisté mzdySpočítejte si, jak se změní čistá mzda v důsledku těchto navrhovaných změn. Výpočet pro lidi s vyššími příjmy je pouze orientační, protože dosud nejsou známy maximální vyměřovací základy pro příští léta.

Autor článku

Karel Pospíšilík