Internetová ekonomika podle studie zahrnuje zejména online nakupování, výdaje za připojení, investice do technologií a také export informačních a komunikačních technologií. Soukromá spotřeba se na internetové ekonomice podílí asi 40 procenty a má růst o 19 procent ročně.
Česká republika si v porovnání s mnoha středoevropskými a východoevropskými zeměmi vede velmi dobře, stále však její ekonomická aktivita na internetu zaostává za jinými vyspělými zeměmi, například severskými státy, zejména vlivem slabé internetové infrastruktury, uvádí studie.
"ČR obsazuje v mezinárodních srovnáních spíše nižší příčky, pokud jde o internetovou penetraci, počet uživatelů a rychlost připojení. Na druhé straně je silná v míře internetové aktivity, což se odráží i v podílu na HDP," uvedl výkonný ředitel BCG Martin Kálovec.
Zpřístupnění informací a jejich rychlejší výměna prostřednictvím internetu podle studie významně změnily například odvětví cestovního ruchu. Internet zároveň vytváří atraktivní alternativu k vysokým cenám a omezenému výběru v kamenných obchodech. Internet je také klíčem k růstu malých a středních podniků. Firmy, které jsou aktivní online, rostou rychleji než konkurenti, píše se v materiálu.
"Vzhledem k tomu, ze internet nezná geografické hranice, představuje důležitou infrastrukturu a příležitost zejména pro malé a exportně orientované země, jakou je právě Česká republika. Pro české firmy všech velikostí znamená internet možnost k expanzi jak v Česku, tak na zahraniční trhy," uvedla ředitelka českého Googlu Taťána le Moigne.
Podíl internetu na HDP je v Česku vyšší, než u mnoha tradičních odvětví, jako jsou například telekomunikace, poštovní služby, bankovnictví nebo zemědělství. Do podílu internetové ekonomiky se přitom nepromítá například vyhledávání informací na internetu a následný nákup v kamenných obchodech nebo úspory při online nákupu. Ukazatel také nezahrnuje online nákupy mezi firmami, které tvoří asi 640 miliard korun ročně, nebo internetovou reklamu.
Zpráva převzata z ČTK.