Žebříček Top 10 nejzávažnějších podnikatelských rizik pro rok 2011 z pohledu mezinárodních společností (v závorce pořadí z roku 2009):
- 1. Regulační opatření a shoda se zákonnými požadavky (compliance rizika) (1)
- 2. Snižování nákladů (6)
- 3. Pomalé hospodářské oživení/návrat recese (3)
- 4. Tržní rizika (nové)
- 5. Cenové tlaky (15)
- 6. Využití potenciálu schopných pracovníků (4)
- 7. Dostupnost úvěrového financování (2)
- 8. Riziko společenské přijatelnosti podnikání (9)
- 9. Posilování role národních vlád (nové)
- 10. Nově vznikající technologie (13)
Dosažitelnost úvěru klesla z druhého nejvýznamnějšího rizika v roce 2010 na sedmou příčku, z čehož vyplývá určité zlepšení podmínek pro získávání financování. Stále zde však existují jistá omezení a budoucí vývoj nelze přesně odhadnout. Zpráva v této souvislosti označuje udržování velmi dobrých vztahů s investory za jednu z deseti nejvýraznějších příležitostí rozvoje globálně působících podniků. Při nedostatku úvěrů je pro společnosti více než žádoucí mít otevřené možnosti použít také jiné druhy financování.
Podnikatelské příležitosti pro rok 2011
Vzhledem k předpokládanému tempu růstu je celkem logické, že pozici nejčastěji zmiňované podnikatelské příležitosti pro rok 2011 zaujal růst poptávky v rámci rozvíjejících se trhů.
Jan Fanta k tomu dodává: „Rozvíjející se trhy představují v současné době největší potenciál pro růst, zejména pak pro státy, jejichž hospodářství je založené na exportu nejrůznějších komodit, ale také pro některé vyspělé tržní ekonomiky, které v exportu vidí lék na vlastní ekonomickou situaci a řešení oslabující měny.“
Inovace v oblasti produktů, služeb a provozu spolu s důslednějším uplatňováním strategie pro jednotlivé činnosti podniku se umístily na druhém, respektive třetím místě mezi nejvýznamnějšími podnikatelskými příležitostmi pro rok 2011. Tento trend je důkazem obnoveného zájmu o posilování konkurenceschopnosti a růstu na počátku nastupujícího roku.
Ostatní příležitosti, jimž podniky s ohledem na budoucí vývoj přikládají důležitost, zahrnují prosazování čistějších (zelených) technologií, nové marketingové kanály vytvářené sociálními sítěmi a rozvoj partnerství veřejného a soukromého sektoru.
Žebříček Top 10 globálních podnikatelských příležitostí pro rok 2011 z pohledu celosvětově působících společností:
- 1. Růst poptávky v rámci rozvíjejících se trhů
- 2. Inovace v oblasti produktů, služeb a provozu
- 3. Důslednější uplatňování strategie pro jednotlivé činnosti podniku
- 4. Investice do IT
- 5. Investice do čistých technologií
- 6. Investice do procesů, nástrojů a školení pro dosažení vyšší produktivity
- 7. Fúze a akvizice
- 8. Nové marketingové kanály
- 9. Partnerství veřejného a soukromého sektoru
- 10. Udržování vztahů s investory