Dle poslední studie Světového ekonomického fóra nabízí nejlepší obchodní podmínky Singapur a Hongkong. Česku patří 36. místo.
Pro ekonomický rozvoj a růst životní úrovně je volný obchod prioritou. Volný obchod totiž zvyšuje konkurenci. Pro zákazníky tak znamená nižší cenu hledaného zboží, firmy motivuje k produkci kvalitnějšího či levnějšího zboží. Zvyšuje se i nabídka zboží a volný obchod vede k rostoucí životní úrovni obyvatel. Jednotlivé domácí ekonomiky totiž těží ze skutečnosti, že každá země je schopná produkovat jiné zboží produktivněji a s nižšími náklady. Vzhledem ke komparativní výhodě je mezinárodní obchod výhodný i pro země, které mají u všech výrobků a zboží vyšší náklady a nižší produktivitu práce. Pro výrobu zboží vyráběného a vyváženého z této země totiž musí obětovat méně druhého zboží než mezinárodní partner.
Proč podporovat obchod?
Posilování a finanční podpora mezinárodního obchodu (např. formou garancí a dostupností úvěrů) je ve svém důsledku v boji s ekonomickou krizí mnohem účinnější než selektivní podpory vybraných odvětví domácí ekonomiky. Minimální obchodní překážky jsou jedním z důvodů ekonomické vyspělosti východoasijských ekonomik – Singapuru a Hongkongu. Tyto dvě země jsou s dostatečným náskokem na prvních dvou místech v žebříčku zemí s nejlepšími podmínkami pro obchod.
Systém hodnocení
Nejlepší podmínky pro mezinárodní obchod nabízí Singapur a Hongkong. Na dalších místech se umístily nejúspěšnější evropské země – Švýcarsko, Dánsko a Švédsko. V první desítce jsou ještě Kanada, Norsko, Finsko, Rakousko a Nizozemí. Česku patří 36. místo na světě. Celkem bylo hodnoceno 121 zemí, v přiložené tabulce je uvedena pořadí prvních 50 zemí.
Global Enabling Report 2009 zveřejněný Světovým ekonomickým fórem analyzuje celou škálu faktorů mající vliv na omezení obchodu. Hodnoceny jsou i možnosti financování obchodu. Tento komplexní index tedy zachycuje řadu oblastí vedoucí k omezování obchodu. Zachycuje tok zboží do země i ze země. V zemích na předních příčkách je velmi usnadněn volný pohyb zboží přes státní hranice do místa určení.
Hlavními hodnotícími faktory jsou:
- Tuzemský i zahraniční přístup na trh
- účinnost celní správy
- efektivnost import-export postupů
- transparentnost hraniční správy
- dostupnost a kvalita dopravy a infrastruktury
- dostupnost a kvalita dopravních služeb
- dostupnost a využívání informačních a komunikačních technologií
- regulační prostředí
- fyzická bezpečnost
Protekcionismus – špatný lék na krizi
Svoboda obchodu je jedním z hlavních předpokladů pro uzdravení ekonomik vyspělých zemí. V době krize však některé země podlehli protekcionismu (např. u vládních zakázek jsou jednoznačně podporovány domácí firmy…). Odvetná opatření na sebe však nenechávají dlouho čekat, mezinárodní obchod vázne. Ve svém důsledku tak protekcionismus přináší vyšší ceny pro zákazníky a nižší obrat pro mnoho firem, což vede k růstu nezaměstnanost. Právě zvyšující se nezaměstnanost je nejpalčivější problémem většiny vyspělých zemí. Omezování globálního obchodu by tak rozšířilo současný pokles na další roky a snížilo životní úroveň obyvatel.
Singapur a Hongkong
V Singapuru a Hongkongu je velmi otevřený trh, efektivita obchodu je obdivuhodná. Až na drobné výjimky jsou celé ekonomiky obou zemí celé privátní. Správa hranice je velmi účinná a transparentní. Infrastruktura je na vynikající úrovni, stejně jako podnikatelské prostředí. Celní postupy jsou hodnoceny jako nejméně náročné na světě. Čas a náklady spojené s dovozem a vývozem zboží jsou rovněž nejnižší. Singapur je stejně jako Hongkong silně závislý na obchodu a vývozu. IT infrastruktura je velmi dobře propracovaná, jediným problémem jsou přeplněné silnice. O vysoké otevřenosti těchto dvou ekonomik svědčí vysoký výskyt zahraničního kapitálu (měřeno na jednoho obyvatele je nejvyšší na světě). Pro zahraniční kapitál nejsou v obou zemích žádná omezení. Singapur a Hongkong jsou tak nejvíce globalizované ekonomiky na světě.
Pořadí zemí s nejlepšími podmínkami pro obchod
| Pořadí | Země |
|---|---|
| 1 | Singapur |
| 2 | Hongkong |
| 3 | Švýcarsko |
| 4 | Dánsko |
| 5 | Švédsko |
| 6 | Kanada |
| 7 | Norsko |
| 8 | Finsko |
| 9 | Rakousko |
| 10 | Nizozemí |
| 11 | Nový Zéland |
| 12 | Německo |
| 13 | Lucembursko |
| 14 | Austrálie |
| 15 | Irsko |
| 16 | USA |
| 17 | Francie |
| 18 | Spojené Arabské Emiráty |
| 19 | Chile |
| 20 | Velká Británie |
| 21 | Belgie |
| 22 | Estonsko |
| 23 | Japonsko |
| 24 | Bahrajn |
| 25 | Taiwan |
| 26 | Korea |
| 27 | Španělsko |
| 28 | Malajsie |
| 29 | Izrael |
| 30 | Portugalsko |
| 31 | Slovinsko |
| 32 | Kypr |
| 33 | Mauritius |
| 34 | Omán |
| 35 | Katar |
| 36 | Česko |
| 37 | Jordánsko |
| 38 | Maďarsko |
| 39 | Chorvatsko |
| 40 | Litva |
| 41 | Tunisko |
| 42 | Saudská Arábie |
| 43 | Kostarika |
| 44 | Lotyšsko |
| 45 | Itálie |
| 46 | Slovensko |
| 47 | Řecko |
| 48 | Turecko |
| 49 | Čína |
| 50 | Thajsko |
Zdroj: Pramen: Weforum - The Enabling Trade Index 2009



Electra dorazila do Česka a tentokrát to není ta Baťova. Hlavní roli hrají elektromobily
Svatý grál ctitelů supersportů: Lamborghini Miura slaví 60 let
Dobrá zpráva pro důchodce. Od příštího roku mohou jezdit bez papíru
Test Mitsubishi Outlander PHEV 4×4 Intense (2025): Čekání se vyplatilo
Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
