Pro založení živnosti stačí zajít na jeden úřad

24.11.2005 | , Finance.cz
FIRMY


Při zakládání živnosti jste zašli na živnostenský úřad, finanční úřad, správu sociálního zabezpečení, úřad práce a vyplnili minimálně čtyři formuláře? Podle novely živnostenského zákona vám bude stačit jen jeden úřad a jeden formulář.

Vláda schválila novelu živnostenského zákona, na základě které podnikatel při založení živnosti již nebude muset navštívit všechny státní úřady ale zajde jen na jeden centrální úřad a podá jen jednu žádost. Pokud jste se rozhodli si založit živnost a začít podnikat, avšak nechce se vám obíhat úřady, počkejte si na vytvoření Centrálního registračního místa a zajděte jen tam.

 
Založení živnosti je nyní zdlouhavé

Podnikatelé, kteří se rozhodli začít podnikat na základě živnostenského oprávnění, musí v současné době navštívit živnostenský úřad, finanční úřad, správu sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovnu a úřad práce a vyplnit minimálně čtyři a více formulářů. Tyto činnosti většinou vyžadují hodně času, který by se dal využít mnohem efektivněji.

Co musíte na úřadech předložit a vyplnit:

  • živnostenský úřad - občanský průkaz, výpis z rejstříku trestů, doklad o místu podnikání, doklad o bezdlužnosti od FÚ, doklad o bezdlužnosti od ČSSZ, zaplacení správního poplatku
  • finanční úřad - živnostenský list, registrace pro placení daní
  • správa sociálního zabezpečení - živnostenský list, registrace pro odvádění sociálního pojištění
  • zdravotní pojišťovna - živnostenský list, registrace pro placení zdravotního pojištění

 
Zjednodušení administrativních postupů

Dne 20. října 2004 byl vládou České republiky schválen projekt s názvem "Zjednodušení administrativních postupů při vstupu a v průběhu podnikání " (ZAP). Tento projekt má za úkol odstranit administrativní bariéry při podnikání a zjednodušit komunikaci podnikatelů s orgány veřejné správy. Jednou z hlavních priorit Ministerstva průmyslu a obchodu je zřízení tzv. Centrálních registračních míst (CRM) na obecních živnostenských úřadech. Tyto registrační místa, která by měla vzniknout do poloviny roku 2006, budou určená jak pro začínající živnostníky, tak i pro podnikatele, kteří chtějí svoji činnost přerušit, obnovit či ukončit. Podnikatel si zde podá jen jeden formulář a všechny potřebná potvrzení od ostatních státních úřadů (např. zda nemá podnikatel dluhy na daních nebo sociálním pojištění) si vyžádají úředníci z centrálního úřadu. Podle novely živnostenského zákona budou mít úředníci na vyřízení žádosti sedm dní (nyní 15dní).

"K jednotným registračním místům chceme využít stávající živnostenské úřady, tudíž náklady na vytvoření nových registračních míst budou minimální. Systém bude nastaven tak, že nebude obíhat podnikatel, ale samotná žádost - čili elektronická informace po příslušných úřadech. Lhůtu pro vyřízení žádosti jsme schopni zkrátit na deset maximálně čtrnáct dní, což je oproti současnému stavu výrazný posun," uvedl ministr průmyslu a obchodu Milan Urban. Počet úředníků kvůli nově zřízeným centrálním registračním místům se podle sdělení ministra Urbana ani nezvýší, ale pravděpodobně ani nesníží.

Na konci roku 2004 byla provedena školení úředníků živnostenských úřadů a Informačních míst pro podnikatele Hospodářské komory ČR a v prosinci 2004 bylo u šesti živnostenských úřadů (Praha 10, Jihlava, Havířov, Žďár nad Sázavou, Kutná Hora a České Budějovice) zahájeno pilotní ověřování projektu. Dne 18. ledna 2005 proběhlo vyhodnocení a pilotní Centrální registrační místa všechny předpoklady splnila. "Cílem těchto změn je umožnit registraci pro účely daňové, správy sociálního a zdravotního pojištění a dále hlášení volných pracovních míst přímo na živnostenském úřadu, aniž by musel podnikatel zahajující svou podnikatelskou činnost navštívit další úřady," řekl místopředseda vlády ČR pro ekonomiku Martin Jahn.

 
Podnikatelé mají jiný názor

Podle podnikatelů však není jisté, že budou tyto jednotné centrály vytvořeny v uvedeném termínu. Jako důvod uvádějí, že o zřízení centrálních registračních míst jednala vláda již v loňském roce a i přesto stále nefungují. Podnikatelům se také nelíbí zkrácení nutné praxe řemeslníků ze tří na jeden rok. Podle nich nemůže mít řemeslník, který je rok po škole, takové pracovní zkušenosti, aby byl schopen kvalifikovaně pracovat bez odborného dohledu. Jako příklad uvádějí, že například neobratné restaurování může starožitnost nenávratně zničit.

 

Zdroj. Ministerstvo průmyslu a obchodu

Autor článku

Vladimír Šindelka


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY