„Nechceme být Google,“ říká marketingový ředitel Seznamu

23.11.2011 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


Seznam.cz Iva Lukačoviče byl kdysi téměř synonymem pro český internet. To se ale nejpozději s příchodem firmy Google změnilo. Patří tato česká značka už dobám minulým, nebo jde stále o silného hráče?

Před deseti lety tady bylo Centrum, Atlas, bylo tady Tiscali, možností plno. Teď je tady jenom Seznam, který neklesá, ale jde pořád nahoru,“ tvrdí marketingový ředitel Seznam.cz Michal Vodák.

Seznam se drží na špici

Seznam funguje na českém internetu od roku 1996, má zhruba 850 zaměstnanců, a snaží se stále expandovat. V současnosti patří do úzkého kruhu národních internetových vyhledávačů, které se relativně úspěšně nadnárodnímu Googlu brání. Už dávno ale není pouze vyhledávačem, dnes má pod sebou širokou řadu dalších známých portálů. Namátkou lze zmínit například servery Novinky, Spolužáci, Lidé, nebo Mapy.cz.

Zde je ostatně vidět jeden z rozdílů mezi Seznamem a Googlem: Seznam nejde k uživateli cestou vývoje široké škály cloudových či jiných aplikací, ale přes pohlcování osvědčených webů, kterými se snaží zasáhnout co největší množství lidí. Dalo by se možná říct, že cíl Googlu je spíš uživatel, zatímco cílem Seznamu je hlavně čtenář.

U obsahu svých webů Seznam podle Vodáka výrazně sleduje návštěvnost. Což je příklad i některými lidmi kritizovaného zpravodajství na serveru Novinky.cz. „Je to rychlé zpravodajství, a když děláte něco rychle, tak tam sekáte chyby. Co se týká kvality obsahu – někdo říká: To jsou takové věci, koho to zajímá. My to ale samozřejmě měříme, a ve chvíli, kdy u těch článků nedosahujeme strašně vysokých hodnot, tak to tam prostě není. Když tam ráno vidíte nějaký článek a večer je tam taky, tak si ho za ten den mohlo přečíst třeba milion lidí.

"Děláme něco jiného než Google"

A proč by jste chtěli mít něco jiného než google docs, nejste s tím spokojeni?“ odpovídá na otázku zda Seznam nepřipravuje vlastní verzi této služby. „My děláme jiné věci než Google. Nechceme dělat všechno stejně jako naše konkurence a zároveň se zaměřujeme víc na ty lokální služby. Co se týká zdrojů, tak my se vlastně s Googlem nemůžeme rovnat.

Vodák nicméně zcela nevylučuje, že by v případě, že se v budoucnu objeví důvod a uživatelé například nebudou s některými službami Googlu spokojeni, mohl Seznam zaměřit i tímto směrem.

Rozdíl mezi Googlem a Seznamem vidí také v tom, jakým způsobem předkládají obě firmy uživateli obsah.
Když přijdete na Google, tak máte políčko a musíte něco udělat. Ta stránka vám sama o sobě nic nedá. Když přijdete na Seznam, tak vídíte, co se děje. To vyhledávací pole není nevýznamné, ale není tam jediné. Když jdete vyhledávat, tak se můžete podívat na zprávy ze světa, podíváte se na svůj email, a pak se podívate na další věci, které vám Seznam přináší.

Další konkurence Seznamu

Vedle Googlu považuje za největší aktuální konkurenty Seznamu server Idnes.cz a Facebook, v minulosti jím byli portály Centrum, Atlas, nebo tištěné Zlaté stránky. Zvlášť poslední jmenovaná firma podle Vodáka internet poměrně dost podcenila, a to zhruba 5 až 6 let zpátky.
To je ostatně vidět na kdysi žádaných tištěných telefonních seznamech, u kterých mají jejich pouliční kameloti problém vnutit je vůbec lidem zdarma.

Internet převálcuje ostatní média

Ačkoliv Seznam využívá starší typy masmédií k reklamě, do budoucna podle Vodáka nemají příliš šanci. Jeho odhad zní, že internet nejpozději do sedmi let televizi, noviny i klasické rádio úplně převálcuje. Internet bude přebírat jejich funkce, stávat se víc multimediálním a víc se bude prosazovat i video.
Čím rychlejší je připojení k internetu, tím víc lidé od toho internetu očekávají. Chtějí si přehrávat videa, streamovat... Otázka je, jestli to je tendence těch lidí, nebo se je na druhé straně snaží média dotlačit do toho, aby ten obsah touhle formou konzumovali, protože tam je prostor pro prodej videoreklamy.
Seznam ostatně od letošního roku zcela vlastní český videoserver Stream.cz, takže se dá logicky očekávat, že na webech, které pod Seznam spadají, se bude video objevovat stále častěji.

Koho Michal Vodák příliš nepotěší jsou studenti, kteří by rádi jeho firmu oslovili se svým rozjíždějícím se projektem. „Seznam se snaží podporovat studentské startupy. Zatím ale žádný ještě nepodpořil,“ usmívá se. Studentské nápady, se kterými se setkal, buď neměly dostatečnou kvalitu, nebo byly naopak natolik kvalitní, že se dokázaly prosadit i bez Seznamu.

Setkání zprostředkoval Business IT Club.

Autor článku

Dan Urbánek