Zveřejnění Exportní strategie završilo letošní běh seminářů

10.11.2011 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


Exportní semináře Hospodářské komory (HK) a Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) měly mimo jiné podpořit konkurenceschopnost malých a středních podniků. Na závěrečné konferenci ministr odhalil Exportní strategii.

Série osmi regionálních kursů cílená především na malé a střední podniky nedávno skončila. Podle Zdeňka Kubína z HK využilo možnosti získat takto informace z oblasti vývozu během června a září více než 300 firem. Byli mezi nimi jak stávající exportéři, tak i společnosti, které o prodeji přes hranice teprve začínají uvažovat.

Na seminářích vystoupili jak zástupci HK a MPO, tak i odborníci z CzechTrade, České exportní banky i Exportní garanční a pojišťovací společnosti. Ti ve třech blocích pokaždé informovali o volbě teritoria nebo obchodních partnerů a účastníkům radili také v oblasti marketingu, podpory vývozu či financování.

Pozornost si zaslouží skutečné problémy

Na semináře přišli i někteří členové Asociace exportérů a jak uvedl její předseda Jiří Grund, zkušenosti účastníků se prý neliší od podobných akcí. Podle něj je sice důležité koncentrovat se na malé a střední podniky, ale kurs musí vystihnout jejich skutečné potřeby. „Je nutné na nich ve větší míře informovat o skutečných problémech nejen na zahraničních trzích, ale i u nás, kde se podmínky k podnikání každoročně zhoršují. Otevřeně poukázat na to, jak pracují státní úřady a instituce, kam sahá moci chtivost řady odborů a jak těmto i dalším úskalím čelit,“ uvedl.  Jiří Grund zároveň dodává, že podmínky pro export se liší v každé zemi, a proto by se měly také více specifikovat řady školení například právě podle států nebo schůdnosti při vstupu na tyto trhy.

I přesto mají některé firmy se školeními pozitivní zkušenosti, jak uvádí HK na svém webu. „Velmi rádi jsme využili příležitosti a zúčastnili se semináře. Potřebujeme získat nové znalosti o možnostech exportu a různých podporách, které poskytují například státní instituce, ať už se jedná o informace, kontakty nebo možnosti financování exportu,“ uvedl Vítězslav Křikava, ředitel společnosti Industrial Service, která chystá expanzi na mimoevropské trhy.

Státní instituce se mají sehrát

Celou akci zakončila 31. října konference v Praze. Na ní představili prezident HK Petr Kužel a šéf MPO Martin Kocourek návrh Exportní strategie pro roky 2012 – 2020.

Jedním z jejích cílů je například snížení podílu vývozu do Evropské unie zhruba o deset procent z dnešních více než osmdesáti a zároveň chce obrátit pozornost na asijské nebo jihoamerické trhy. Ministerstvo také plánuje dosáhnout zvýšení počtu exportujících malých a středních podniků o padesát procent. Další součástí strategie má být i integrace úřadů spojených s vývozem.

 „Větší koordinace jednotlivých státních institucí při podpoře exportu českých firem je přesně to, po čem Hospodářská komora již dlouho volá. Podnikateli je jedno, zda mu pomůže odborník z té či oné instituce. Aby měl šanci uspět v zahraničí, potřebuje relevantní, kvalitní a včasné informace, zprostředkovat prvotní kontakty například pomocí osobního angažmá zástupců českého státu a mnohdy také pomoc při zajištění financování,“ sdělil pro MPO Petr Kužel.

Autor článku

Lucie Marková  

Články ze sekce: FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT