Fúze a akvizice ve střední, východní a jihovýchodní Evropě zažívají pomalý návrat – díky ruským investorům

30.09.2011 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


Nová studie společnosti Roland Berger ukazuje: čísla a hodnoty transakcí fúzí a akvizic opět rostou, poprvé od roku 2007.

Aktivity na poli fúzí a akvizic stagnují od roku 2007. V roce 2010 se však celosvětová hodnota všech fúzí a akvizic zvýšila o 2,5 % a dosáhla výše 1 894 miliardy dolarů. Během tohoto období došlo k jednoznačnému posunu směrem k rozvíjejícím se trhům – zatímco v Evropě hodnota fúzí a akvizic poklesla o 15 % a v Severní Americe o 8 %, ve zbytku světa rostla o 48 %. Toto jsou hlavní zjištění každoroční studie společnosti Roland Berger Strategy Consultants na téma "Aktivity M&A v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy v roce 2010".
Aktivity na poli fúzí a akvizic v posledních měsících výrazně vzrostly, jelikož cenová očekávání na straně prodeje a finanční možnosti na straně nákupu byly příznivé. Překážkou již není nedostatek příležitostí nebo financí. Je to nedostatek strategického uvažování,“ uvedl Constantin Kinský, Managing Partner pražské kanceláře Roland Berger Strategy Consultants.

Příliš mnoho firemních centrál se zaměřuje na nejbližší velké příležitosti, především příležitosti růstu v zemích BRIC a dalších rozvíjejících se zemích a zapomínají, že ke skutečnému úspěchu musí nejdříve dosáhnout silné pozice na svých domácích trzích. Jednou z klíčových příležitostí a zároveň výzvou pro evropské firmy je rozšířit definici domácího trhu na teritorium celé EU a podpořit své lokální týmy ve vybraných akvizicích a konsolidaci své strategické pozice v Evropě. Tento postup možná nepřinese velkou transakci, která vypadá dobře ve výroční zprávě, ale přinese skutečné výsledky s minimem rizik,“ dodává Constantin Kinský.

Od roku 2007 se objem fúzí a akvizic v Evropě snížil o dvě třetiny a v současné době činí 369 miliard EUR. Střední a východní Evropa (včetně Ruska a Turecka) zaujímá z tohoto objemu přibližně 10 %, což je nejvíce z celé historie. "Data ukazují, že po poklesu v letech 2007 až 2009 vzrostl středoevropský trh v roce 2010 o 16 %", říká Vladimir Preveden, Managing Partner společnosti Roland Berger v Záhřebu.

Průměrná hodnota fúzí a akvizic v regionu střední a východní Evropy dosáhla vrcholu v roce 2007, a to na úrovni 166,5 milionu EUR. Tato rekordní hodnota byla však sledována strmým poklesem, ze kterého se trh do této doby ještě ne zcela uzdravil. V roce 2010 zaujímala hodnotu ani ne třetinovou oproti roku 2007. Pouze jeden obchod uzavřený v roce 2010, převzetí společnosti Kyivstar GSM firmou Vimpelkom, bylo zařazeno mezi Top 15 obchodů v regionu střední a východní Evropy za posledních 10 let.

Ruští investoři na koni

Rusko mezi lety 2000 a 2010 zaujímalo dominantní pozici v rámci regionu střední a východní Evropy, když 57 % všech obchodů se uskutečnilo v této zemi a až 79 % všech akvizitérů pocházelo z této země. Podle studie společnosti Roland Berger mezi nejoblíbenější sektory patřil energetický sektor (43 %). Studie také zaznamenala podstatný růst v oblasti telekomunikací – 20 % všech akvizic v regionu střední a východní Evropy v roce 2010 se týkala právě telekomunikačního sektoru.

Slabá situace v jihovýchodní Evropě

V porovnání se střední a východní Evropou jsou aktivity na poli fúzí a akvizic v regionu jihovýchodní Evropy značně nestabilní. Tento region má velmi nízkou kupní sílu, a to se odráží i v číslech průměrné hodnoty akvizic (přibližně 19 milionů EUR v roce 2010 ve srovnání s 59 miliony EUR v regionu střední a východní Evropy v témže období). Přes tato nízká čísla je zajímavé, že jednotlivé akvizice měly vyšší hodnotu než v regionu střední a východní Evropy. Dvě z nich byly zařazeny mezi Top 15 obchodů za posledních 10 let v tomto regionu: převzetí společnosti Droga Kolinska firmou Atlantic Grupa a společnosti Alfa Telecom Turkey firmou Alfa Finance Holding. Nejaktivnější zemí v tomto regionu za posledních 10 let bylo Slovinsko, následováno Srbskem. Bulharsko bylo naopak nejoblíbenější cílovou zemí investic.

Autor studie Vladimir Preveden také komentoval významné rozdíly mezi sektory v regionu jihovýchodní Evropy: "Nejatraktivnějším odvětvím byla v roce 2010 média a zábavní průmysl, následovaný spotřebním zbožím (zemědělství, jídlo a nápoje, léky na předpis, potřeby pro domácnost a textil." Naopak v roce 2000 zaujímaly dominantní postavení oblasti telekomunikací a finančnictví. Nejvíce investorů pocházelo z oblasti spotřebního zboží a finančnictví.

Autor článku

Redakce

Redakce  

Články ze sekce: FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT