O příspěvek na veletrhy je větší zájem než se čekalo

23.06.2011 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


České firmy mohou získat až 120 tisícový příspěvek na účast na zahraničních veletrzích a výstavách.

O podporu lze zažádat v rámci projektu Společná účast na specializovaných výstavách a veletrzích v zahraničí 2009 – 2012 (SVV). Ten realizuje Hospodářská komora České republiky (HK) a jeho hlavním nositelem je agentura CzechTrade. Samotný příspěvek pak dotuje Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR (MPO).


Žádat mohou malé i velké podniky

O proplacení přímých nákladů veletrhu mohou žádat drobní, malí a střední podnikatelé, velké podniky i podnikající profesní organizace. Podporu získají jak společné, tak i samostatné expozice, které splní dané podmínky a administrativní požadavky. Pro firmy se sídlem v Praze však platí jistá omezení pro získání peněz. Aby se mohly projektu účastnit, musí být jejich činnost prokazatelně spojena s výrobou a službami realizovanými mimo region hlavního města.


Za první čtyři měsíce využilo podpory více než 400 firem

Možnosti podpory využilo za první čtyři měsíce tohoto roku více než 400 českých firem a podle vedoucího oddělení SVV Ladislava Kudláčka je o projekt větší zájem, než se předpokládalo. „Projekt původně počítal od roku 2010 do roku 2012 s realizací asi 100 veletrhů a 1400 vystavujícími firmami na jednotlivých akcích. Již nyní víme, že těchto čísel bude dosaženo v polovině měsíce října 2011,“ říká Kudláček. Podle něj ale tato skutečnost nemá ovlivnit pokračování projektu. Efektivní využívání finančních prostředků ze strany HK a CzechTrade totiž umožní pokračovat v obdobném tempu a rozsahu až do roku 2012. Zda poté bude následovat podobný projekt, se zatím ještě neví. „Bohužel toto není ještě známo, tato otázka je ještě předčasná. Jako dodavatel rovněž do tohoto procesu přípravy projektů nemůžeme ani zasahovat,“ řekl Ladislav Kudláček.


Příklady úspěšných projektů

Akciové společnosti TOS VARNSDORF, která vyrábí obráběcí stroje a vyváží je do celého světa, přináší letošní účast na veletrhu ITM 2011 MACH-TOOL v Poznani efekt již nyní. „Vystavovali jsme velký stroj, což upoutalo zájem mnoha návštěvníků a přispělo k zahájení řady obchodních jednání. Očekáváme zvýšení prodejů v tomto teritoriu již v letošním roce,“ shrnuje přínos expozice Ladislav Plaňanský, který má na starosti marketing a propagaci firmy. Plaňanský si spolupráci s poskytovateli podpory pochvaluje, ale zároveň upozorňuje, že se člověk musí dopředu připravit na jistou administrativní náročnost.

Podle agentury CzechTrade se zapojení do projektu SVV vyplatilo i českým vodohospodářským společnostem sdruženým ve vývozní alianci Czech Water Alliance. Ty na základě účasti na loňské ekologické výstavě Ecology of Big City v Petrohradě uzavřely mezinárodní kontrakt. „Velmi nám pomohla záštita proexportní vládní agentury a také účast českého konzula na výstavě. V očích našich ruských partnerů to bylo oficiální potvrzení zájmu českého státu o zlepšení obchodních vztahů s Ruskem,“ uvedl Ivan Nikl, mluvčí aliance a ředitel firmy MAEP. „Hospodářská komora a CzechTrade nám metodicky a organizačně významně pomohly. I díky nim byla letošní účast na CeBITU úspěšná,“ sdělil pro CzechTrade Michal Zálešák, ředitel Czech ICT Aliance, která se účastnila veletrhu CeBIT Hannover.


Vše je ale důležité dobře připravit

K SVV se vyjádřil na webu strategie.cz i Miloš Kočí, generální ředitel firmy Rapid, jež se specializuje na pomoc s organizací účasti na veletrzích. Podle něj je nezbytné pomáhat právě menším a středním nezkušeným podnikům pronikat na zahraniční trhy formou této jistě nezanedbatelné státní pomoci. Jako určitý problém prý ale vidí způsob sestavení plánu nebo seznamu takto podporovaných veletrhů.

„Podívám-li se ale do obou seznamů, jak MPO ČR, tak i HK ČR, objevují se tam některé akce, u kterých si při nejlepší vůli nemohu dost dobře představit, jaký přínos mohou mít pro české subjekty - vystavovatele, i když se třeba konají v zemích prioritního zájmu české podpory,“ uvádí Miloš Kočí. Dle jeho slov je při výběru těchto veletrhů nutno věnovat zvýšenou pozornost, aby účinek vynakládání nemalých prostředků byl optimální a skutečně přispěl k tomu základnímu účelu, proč jsou tyto akce realizovány.

Autor článku

Lucie Marková

Články ze sekce: FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT