Foitl: Začínajícím podnikatelům chybí realistický pohled

06.06.2011 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


Odpovídal jeden z členů Busyman Clubu – dlouholetý podnikatel a investor, Pavel Foitl. Člen investorské poroty soutěže podnikatelských talentů AMPER-IDEA 2011, která proběhla v rámci tradičního mezinárodního veletrhu elektrotechniky a elektroniky AMPER v dubnu na Brněnském Výstavišti.

Jako podnikatel máte bohaté zkušenosti s rozhodováním o investicích, které mnohdy mají nejasný výsledek. Umění se dobře rozhodnout na základě vlastní intuice a dostupných informací je jedním z hlavních atributů úspěšného podnikatele. Jak se však z podnikatele stane investor, resp. dobrý investor?
Myslím si, že většina investorů začínala jako podnikatelé a mnozí stále podnikateli jsou. Jde samozřejmě o to, do čeho chcete investovat, ale pokud jsou to začínající projekty, tak se člověku hodí právě ty zkušenosti z podnikání.

Běžný český člověk si pod pojmem "investor" představí 50-ti, či 60-ti letého vysoce postaveného zkušeného businessmana. Jak vidíte dnešního investora Vy? A jaký byl dnešní investor měl být?
Podle mého názoru nemusí být investor člověk, který má na účtu milióny a dává je na potencionálně výnosné projekty. Spoustě začínajících podnikatelů mohou mnohem víc pomoci investorovi zkušenosti a kontakty než jen „pouhé“ peníze. Jsem toho názoru, že pokud je projekt dobrý, peníze se vždycky seženou. Myslím si, že většina dnešních investorů by ráda investovala, ale dobrých start-upů je tak málo, že není moc z čeho vybírat. Začínajícím podnikatelům chybí realistický pohled na svůj projekt. Spousta projektů je nedotažená, spíš ve fázi myšlenky. Jaký by měl být investor? Investor je především člověk a škatulkovat lidi a přisuzovat jim nějaké vlastnosti, které by, podle obecného mínění, měli mít, nejde, i když je to někdy mnohem jednodušší, než zjišťovat pravé důvody jejich jednání.

Devadesátá léta byla ve znamení především zahraničních investorů. Jaké vnímáte tehdejší investiční a podnikatelské prostředí Vašima očima a jak jej v Čechách vnímáte dnes?
Na začátku devadesátých let mi bylo 13 let a jediné co mě mrzelo, že nemohu mít svou vlastní kupónovou knížku :-) Po rozpadu starého systému tu byla zřejmě neopakovatelná nabídka k investicím do nemovitého majetku, ale i spousta příležitostí k podnikání. Z tohoto hlediska to byla hodně divoká doba. Dnes je to úplně jiné, je doba technologií, internetu a všeho on-line.

20 let od revoluce přineslo české společnosti plně konkurenční ekonomické prostředí a pro začínajícího podnikatele je čím dál těžší se prosadit. Co by dnešnímu začínajícímu podnikateli nemělo chybět?
Víra, láska, zodpovědnost, slušnost, poctivost, skromnost, pokora a hlavně musí stát nohama na zemi. Velkým nešvarem začínajících podnikatelů je představa, že jejich produkt je absolutně úžasný a jedinečný a v podstatě potřebují jen peníze od investora, aby mohli začít vydělávat milióny. Podotýkám, že ty peníze chtějí utratit za reklamní kampaně, kanceláře, vybavení, telefony, spousty dalších věcí a velice často i za svůj plat. Přitom kouzlo podnikání je podle mě udělat z ničeho něco.

Na přelomu března a dubna jste se účastnil jako jeden z investorů soutěže podnikatelských projektů AMPER-IDEA 2011. Co vidíte za největší úskalí podnikatelských projektů k získání investice k jejich realizaci?
Mohu hodnotit jen ty projekty, které se dostali do finálového kola, a u těch se dá jen těžko cokoliv zobecňovat. Každému podle mého názoru chybělo něco jiného. Některé stačilo jen dotáhnout dokonce, dořešit marketing a umím si představit, že by byly úspěšné. Některé mi přišli mimo realitu a možnosti trhu. Některé projekty ani neřeší nějaký problém a snaží se jen vytvořit nový trh pro svůj „úžasný“ výrobek.

Děkuji za rozhovor,
Martina Procházková

Autor článku

Martina Procházková

Články ze sekce: FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT