Promíjení penále na pojistném

11.04.2011 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


Jestliže má firma nebo OSVČ finanční problémy, tak zpravidla neuhradí včas zdravotní a sociální pojištění. Z dlužného pojistného je však následně vypočítáno penále. Kdy lze žádat o prominutí penále na pojistném?

Dlužné penále činí u sociálního i zdravotního pojištění 0,05 % denně z dlužné částky pojistného. Zákonnými předpoklady, kdy může být penále u zdravotního nebo sociálního pojištění sníženo nebo prominuto, jsou:

  • uhrazení veškerého dlužného pojistného
  • včasné podání žádosti o prominutí penále

Jestliže má firma nebo OSVČ dluh na pojistném nebo je žádost o prominutí penále podána opožděně, tak není žádná naděje na snížení dlužného penále. Současně je nutné poznamenat, že na prominutí penále není právní nárok. Nelze se tedy domáhat soudní cestou snížení vyměřeného penále na zdravotním nebo sociálním pojištění.


Pozor na podporu de minimis

Jakmile si firma nebo OSVČ požádá o prominutí penále, tak zpravidla obdrží tiskopis o podpoře „de minimis“, kde je nutné uvést obdrženou veřejnou podporu v posledních třech letech. Pokud firma nebo OSVČ neodevzdá toto potvrzení příslušné zdravotní pojišťovně nebo místně příslušné OSSZ, tak výrazně snižuje své šance na prominutí či snížení penále. Proč? Při snížení nebo prominutí penále na zdravotním nebo sociálním pojištění se totiž jedná o podporu „de minimis“, což je veřejná podpora poskytnuta státem nebo ze státních prostředků, která může narušit hospodářskou soutěž zvýhodněním jednoho subjektu na úkor druhého subjektu. Proto je nařízeními Evropské komise omezena podpora „de minimis“ na částku 200 tisíc € během posledních tří let.


Platební výměr nebo výkaz nedoplatků

Penále na zdravotním nebo sociálním pojištění předepisují pověřené instituce buď platebním výměrem nebo výkazem nedoplatků. Rozdíl je především v tom, že na výkaz nedoplatků se nevztahují obecné předpisy o správním řízení. Předepsání dluhu výkazem nedoplatků je tedy po administativní stráce rychlejší a snadnější. Uvedené instituce však předepisují penále výkazem nedoplatků pouze tehdy, jednáli se o dlužné pojistné nebo dlužné penále, které je nesporné. U předepsaného dluhu výkazem nedoplatků se předpokladá, že jej firma nebo OSVČ nezpochybní co do důvodu a výše. V praxi je tak častěji vydáván na dlužné pojistné a penále platební výměr, na který se již vztahují předpisy o správním řízení. U zdravotního pojištění je podkladem k vydání platebního výměru na zaměstnavatele vyúčtování pojistného na zdravotní pojištění nebo zpráva o provedené kontrole ve firmě. Zpravidla jsou tedy vydány současně dva platební výměry, na dlužné pojistné i na dlužné penále.


Pozor na promeškání lhůty

Promeškání lhůty pro podání žádosti o prominutí penále znamená konec šancí na prominutí penále. Pozdní žádosti, ať jsou důvody oprávněné a šance na prominutí je velká, se totiž pověřené instituce nebudou ani zabývat. Plátci pojistného přijde rozhodnutí o opožděném podání žádosti a bude muset uhradit celou částku penále. Z tohoto důvodu je nutné poslat žádost o prominutí penále včas. Jaké jsou termíny pro podání žádosti u platebního výměru a výkazu nedoplatků?

  • U výkazu nedoplatů je možné podat žádost o prominutí penále do 8 dní od doručení výkazu nedoplatků
  • U platebního výměru je možné podat o prominutí penále do 15 dní od doručení platebního výměru.


Kdy napsat žádost o prominutí?

Žádost o prominutí penále podává zaměstnavatel nebo OSVČ, jestliže nenámítá ničeho proti výpočtu penále, ale žádá o prominutí či snížení penále. Pokud plátce pojistného nesouhlasí s vyčíslením penále, tak si podává v zákonné lhůtě odvolání. Žádost o prominutí penále se podává na instituci, která penále předpsala (např. příslušné územní pracoviště zdravotní pojišťovny). Na prominutí penále u zdravotního nebo sociálního pojištění nemá firma ani OSVČ ze zákona nárok a proti rozhodnutí o prominutí penále se nelze nijak odvolat. Rozhodnutí je plně v kompetenci příslušné zdravotní pojišťovny (nebo Rozhodčího orgánu) nebo OSSZ (nebo ČSSZ). Větší šanci na prominutí penále mají firmy či OSVČ, které s uvedenými institucemi komunikují, problémy včas řeší a snaží se navrhovat řešení (např. alespoň částečné úhrady) či dodržují sjednané dohody o splátkách.

Autor článku

Petr Gola

Petr Gola  

Články ze sekce: FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT