Snižování nákladů a tlak na výši cen představují podle analytiků nejvýraznější podnikatelská rizika pro rok 2011

20.01.2011 | , Ernst & Young
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


20.1.2011 Za nejzávažnější hrozbu pro své fungování považují nadnárodní společnosti i nadále regulační opatření a soulad se zákonnými požadavky. Mezi podnikatelská rizika pro rok 2011 se pak nově zařadila sílící role národních vlád. Vyplývá to z pravidelného průzkumu „Global Business Risk Report“ společnosti Ernst & Young. Nejvýznamnější změnou v porovnání s rokem 2010 je posun rizika snižování nákladů o čtyři místa na druhou pozici v žebříčku a související skok o deset míst na pátou příčku v případě rizika tlaku na snižování cen.

Jan Fanta, partner podnikového poradenství a řízení rizik Ernst & Young, vysvětluje důvody, které zapříčinily, že problematika cen trápí tolik společností: „Na globálním trhu jsme svědky dále sílící konkurence v boji o podíly na trzích. Při současném pomalém růstu vyspělých zemí a při snaze maximálně se prosadit na rozvíjejících se trzích, nepředstavuje výrazný posun cenových tlaků směrem nahoru v sestavovaném žebříčku až takové překvapení.“

Žebříček Top 10 nejzávažnějších podnikatelských rizik pro rok 2011 z pohledu mezinárodních společností (v závorce pořadí z roku 2009):

  • 1. Regulační opatření a shoda se zákonnými požadavky (compliance rizika) (1)
  • 2. Snižování nákladů (6)
  • 3. Pomalé hospodářské oživení/návrat recese (3)
  • 4. Tržní rizika (nové)
  • 5. Cenové tlaky (15)
  • 6. Využití potenciálu schopných pracovníků (4)
  • 7. Dostupnost úvěrového financování (2)
  • 8. Riziko společenské přijatelnosti podnikání (9)
  • 9. Posilování role národních vlád (nové)
  • 10. Nově vznikající technologie (13)
Ve výhledu na rok 2011 se mezi desítku nejvýznamnějších rizik poprvé zařadila tržní rizika. Tento výsledek naznačuje, že všeobecné obavy například z vývoje eurozóny sílí a mnoho rizik, která měla původně ryze podnikový charakter, tvoří nyní samostatnou kategorii. Účastníci nedávné studie Competing for Growth, zpracované společností Ernst & Young, se domnívají, že trhy jsou nyní mnohem rozkolísanější a různorodější než před nástupem finanční krize.

Dosažitelnost úvěru klesla z druhého nejvýznamnějšího rizika v roce 2010 na sedmou příčku, z čehož vyplývá určité zlepšení podmínek pro získávání financování. Stále zde však existují jistá omezení a budoucí vývoj nelze přesně odhadnout. Zpráva v této souvislosti označuje udržování velmi dobrých vztahů s investory za jednu z deseti nejvýraznějších příležitostí rozvoje globálně působících podniků. Při nedostatku úvěrů je pro společnosti více než žádoucí mít otevřené možnosti použít také jiné druhy financování.

Podnikatelské příležitosti pro rok 2011

Vzhledem k předpokládanému tempu růstu je celkem logické, že pozici nejčastěji zmiňované podnikatelské příležitosti pro rok 2011 zaujal růst poptávky v rámci rozvíjejících se trhů.

Jan Fanta k tomu dodává: „Rozvíjející se trhy představují v současné době největší potenciál pro růst, zejména pak pro státy, jejichž hospodářství je založené na exportu nejrůznějších komodit, ale také pro některé vyspělé tržní ekonomiky, které v exportu vidí lék na vlastní ekonomickou situaci a řešení oslabující měny.“

Inovace v oblasti produktů, služeb a provozu spolu s důslednějším uplatňováním strategie pro jednotlivé činnosti podniku se umístily na druhém, respektive třetím místě mezi nejvýznamnějšími podnikatelskými příležitostmi pro rok 2011. Tento trend je důkazem obnoveného zájmu o posilování konkurenceschopnosti a růstu na počátku nastupujícího roku.

Ostatní příležitosti, jimž podniky s ohledem na budoucí vývoj přikládají důležitost, zahrnují prosazování čistějších (zelených) technologií, nové marketingové kanály vytvářené sociálními sítěmi a rozvoj partnerství veřejného a soukromého sektoru.

Žebříček Top 10 globálních podnikatelských příležitostí pro rok 2011 z pohledu celosvětově působících společností
:

  • 1. Růst poptávky v rámci rozvíjejících se trhů
  • 2. Inovace v oblasti produktů, služeb a provozu
  • 3. Důslednější uplatňování strategie pro jednotlivé činnosti podniku
  • 4. Investice do IT
  • 5. Investice do čistých technologií
  • 6. Investice do procesů, nástrojů a školení pro dosažení vyšší produktivity
  • 7. Fúze a akvizice
  • 8. Nové marketingové kanály
  • 9. Partnerství veřejného a soukromého sektoru
  • 10. Udržování vztahů s investory

Autor článku

Tiskovka

Články ze sekce: FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT