Když se sleva stane strategií

18.11.2010 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


K úspěchu potřebujete jedinečnou strategii. Ale existují obory, pro které to neplatí. Například fastfoody, které sdílejí strategii připravit během několika minut standardizované jídlo. Současné portály kolektivního nakupování také sdílejí strategii, a tou je sleva.


Není ale sleva jako sleva

Když se řekne sleva, mnozí z nás si představí starší generaci, která pro slevu 10 haléřů na jednom rohlíku objede půlku Prahy. Slovo sleva není moderní termín, který by byl sám schopen oslovit mladou generaci. Tedy generaci, kterou sdružuje profil „Jejich revírem je Kaufland, jejich tempo je vražedné - DŮCHODCI!“

Přesto jsou to právě zákazníci ve věku 18 až 29 let, kteří podle průzkumu GE Money Bank ceny nejvíce porovnávají, a to v 17 procentech případů, celkově je to 9 až 10 procent.


Sleva pro mladé

Aniž by to tak zakladatelé amerického Grouponu chtěli, vytvořili z kolektivního nakupování model, kterým se dá sleva marketingově zabalit a předložit mladé generaci. Někdo sice může namítnout, že kolektivní nakupování je adrenalin nebo sport, ale snaží se dát kolektivnímu nakupování jen další marketingovou slupku. Vždy půjde o slevu jako takovou.


Sleva je měřítkem úspěchu

Vraťme se ale ke slevě jako strategii portálů kolektivního nakupování. U těchto portálů v podstatě došlo k vítězství formy nad obsahem. Co je vidět na portálech kolektivního nakupování nejvíce? Sleva. Co portály kolektivního nakupování propagují nejvíce? Kolik zákazníci ušetřili. Sleva je prostě měřítkem úspěchu. Větší portál vyjedná větší slevu, větší sleva přiláká více zákazníků a pořád dokola.


Obsah je přece to důležité

Ale ty desítky portálů kolektivního nakupování si musí uvědomit jedno: Stejně tak jako existuje několik málo internetových eshopů typu vltava.cz nebo mall.cz, bude existovat i několik portálů kolektivního nakupování. Dobrým příkladem jsou právě fastfoody, těch je na světě taky jenom několik. A proč? Protože jejich strategie se neliší, takže šance na úspěch je minimální. Ale dobrou zprávou je to, že stejně tak jako existuje spousta malých specializovaných eschopů, budou existovat i menší portály kolektivního nakupování specializované jen na určité segmenty.

Novým trendem jsou specializované portály jako slevoteka.cz (víkendové pobyty a zážitky), slevkupectvi.cz (knihy), florbalky.cz (vybavení pro florbal) nebo golfove-slevy.cz. „Pokud se u nás zákazník přihlásí k odběru novinek, může si být jistý, že nebude dostávat nic jiného než víkendové pobyty a zážitky. Tedy žádné liposukce a hubnoucí pásy,“ vysvětluje Slevotéka ve své tiskové zprávě.


V čem portály chybují

Hlavní chybou portálů kolektivního nakupování je samotná strategie prodávat cokoli, hlavně že to bude se slevou. Ti rozumnější z nich se začnou specializovat, protože tato strategie má šanci na úspěch. Vždy bude platit, že prosadit se něčím mdlým stojí strašně moc peněz, kdežto prosadit se originalitou je mnohem jednodušší.

Autor článku

Karel Pospíšilík