České firmy se nevracejí z Vietnamu s prázdnou

04.10.2010 | , Ministerstvo průmyslu a obchodu
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


1.10.2010 Vietnamská strana projevila velký zájem o účast českých firem na výstavbě části metra v Ho Či Minově Městě.

Nový závod na těžbu a úpravu kaolinu v hodnotě přesahující 450 miliónů korun postavený českými firmami byl dnes slavnostně uveden do provozu ve městě Dong Hoi ve střední části Vietnamu. "Kaolinka je dobrým příkladem pro ostatní české firmy, že Vietnam stojí za to a že se v něm dá podnikat," říká náměstek ministra průmyslu a obchodu pro zahraniční obchod Milan Hovorka a dodává: "Jedná se další investiční projekt v této zemi, který byl dotažen do úspěšného konce." Náměstek Hovorka se uvedení kaolinky do provozu zúčastnil za přítomnosti velvyslance ČR ve Vietnamu Michala Krále na závěr své pracovní cesty do Vietnamu.

Bez České exportní banky (ČEB) a Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP) by však tento projekt zůstal nejspíše pouze na papíře. "Obě státem zřízené instituce na podporu exportu nám velmi pomohly. Nabídly takové podmínky financování a pojišťování, jež nás posunuly před konkurenci z jiných zemí," vysvětluje Ladislav Adamec, ředitel společnosti Trade BGM, která kaolinku ve spolupráci s dodavateli technologického zařízení firmami Šmeral Brno a Lavimont Brno postavila jako investici na zelené louce. Společnost má přitom chuť dále expandovat — k dosud využívaným osmi hektarům, na nichž může těžit nyní, chce přidat dalších 22 hektarů. Získaná surovina je v závodě zpracovávána a kaolín následně využíván k výrobě nátěrových hmot. Úspěšné dokončení kaolinky otevírá dveře pro další projekty v provincii Quang Binh. "Jsme připraveni je zprostředkovat i pro další české firmy, které by měly případně zájem," dodává Ladislav Adamec.

Kaolinka by přitom nemusela být posledním dokončeným projektem ve Vietnamu. Nic nestojí v cestě výstavbě nové cementárny v hodnotě více než 2,5 miliard korun, která začne vyrábět za dva roky. Zástupci českých firem, kteří doprovázeli náměstka Hovorku, si odvážejí celou řadu dalších příležitostí. Kromě modernizace v minulosti dodaných dieselových lokomotiv se jim otevřela také možnost dodat lokomotivy nové. Češi by se mohli úspěšně zapojit i do rozvoje městské hromadné dopravy v největších vietnamských městech. "Mohu potvrdit, že vietnamská strana projevila velký zájem o účast českých firem na výstavbě části metra v Ho Či Minově Městě. Proběhla velmi konkrétní jednání a jejich výsledek vypadá velmi nadějně," říká náměstek Hovorka. Podle něj však nelze zapomínat ani na tramvajovou dopravu. "Když jsme byli úspěšní ve filipínské Manile, nevidím nejmenšího důvodu, proč bychom se o něco podobného nemohli a neměli pokusit ve Vietnamu," dodává Hovorka.

Nové zakázky se rýsují i v obranném průmyslu, v těžebním průmyslu, v energetice a v odpadovém hospodářství. Projekty v těchto oblastech jsou zapsány v protokolu ze smíšené česko—vietnamská komise pro hospodářskou spolupráci, která se uskutečnila počátkem týdne v Hanoji. "S prací komise a dvoustrannými jednáními s protějšky z několika ministerstev jsem velmi spokojen. Jednání jsou velmi konkrétní, k čemuž jistě přispěla početná mise českých podnikatelů, kterou organizovala Hospodářská komora. Zároveň oceňuji, že jsme byli schopni s partnery z Vietnamu otevřeně hovořit o tom, proč se některé projekty nedaří realizovat, respektive jak řešit problémy, jež signalizují firmy, které na vietnamském trhu již působí. Opakuji, že od vietnamských orgánů očekávám, že budou ještě více podporovat zapojení českých firem do modernizace zdejšího průmyslu a infrastruktury," hodnotí pracovní návštěvu ve Vietnamu náměstek Hovorka. Ten také v nejbližších týdnech pozve účastníky podnikatelské mise k vyhodnocení jejího dopadu.

Autor článku

Tiskovka