Ve velkých městech může v praxi dojít k promlčení pojistného

22.09.2010 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


Pro zaměstnavatele je sociální a zdravotní pojištění placené za zaměstnance významnou nákladovou položkou. Vždy je přitom potřeba odvést pojistné včas a ve správné výši, na případné nedostatky se totiž přijde při kontrole. Jak staré nedoplatky může zdravotní pojišťovna vyměřit při kontrole? Kdy dochází k promlčení zdravotního pojištění?

Nesrovnalosti při odvodu zdravotního pojištění mohou vzniknout i nezaviněním ze strany zaměstnavatele. Někteří zaměstnanci totiž např. zapomínají na svoji zákonnou povinnost a při změně zdravotní pojišťovny nenahlásí tuto změnu svému zaměstnavateli. Zdravotní pojištění potom není odvedeno příslušné zdravotní pojišťovně ve správné výši.

Někdy dojde vlivem špatného cash-flow pouze k částečné úhradě a zbylá část se nepodaří již uhradit. Dalšími případy vedoucímu k špatnému vyčíslení zdravotního pojištění je špatné stanovení vyměřovacího základu za zaměstannce (např. z důvodu nemoci…) nebo nepřihlášení nového zaměstnance ke zdravotní pojišťovně. Na nedostatky se většinou přijde při kontrole.

Stáhněte si potřebné formuláře v sekci Užitečné nástroje.


Do kdy lze vyměřit dlužné pojistné?

V praxi se může stát, že zdravotní pojišťovna předepíše zaměstnavateli dlužné pojistné na veřejném zdravotním pojištění, včetně penále vypočtené na základě nedostatků při provedené kontrole. Zdravotní pojišťovna totiž může uplatňovat i staré pohledávky. Na zaměstnavateli však je, aby namítl promlčení. Promlčení pohledávky není potřeba uhradit. U zdravotního pojištění je promlčecí lhůta pětiletá. Běží však zvlášť pro předepsání pojistného (např. vypočtené na základě provedené kontroly) a zvlášť pro následné vymáhání dlužného pojistného a penále. Promlčecí lhůta je upravena v § 16 zákona o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění (č. 592/1992 Sb.):

  • Právo předepsat dlužné pojistné se promlčuje za pět let ode dne splatnosti. Byl-li proveden úkon ke zjištění výše pojistného nebo jeho vyměření, plyne nová promlčecí lhůta ode dne, kdy se o tom plátce pojistného dozvěděl.
  • Právo vymáhat pojistné se promlčuje ve lhůtě pěti let od právní moci platebního výměru, jímž bylo vyměřeno. Promlčecí doba neběží po dobu řízení u soudu. Zdravotní pojišťovny předepisují dlužné pojistné platebními výměry nebo výkazy nedoplatků.


Praktický příklad

Na základě provedené kontroly v září 2010 předepíše zdravotní pojišťovna zaměstnavateli dlužné pojistné za období leden 2006 až červenec 2006. Pojistné není promlčeno, protože neuběhlo pět let od splatnosti. Z dlužného pojistného vypočítá zdravotní pojišťovna i dlužné penále. Protože zaměstnavatel dobrovolně dlužné pojistné ani penále neuhradí, tak vystaví zdravotní pojišťovna na dlužné pojistné i dlužné penále platební výměr. Platební výměry nabydou právní moci a vykonatelnosti v prosinci 2010 a od této doby běží další pětiletá lhůta pro vymáhání dlužného pojistného i penále. Jak vidíme na praktickém příkladu, tak s promlčením pojistného se příliš počítat nedá. Proto je lepší vždy pojistné uhradit (nebo požádat o splátkový kalendář) a v zákonné lhůtě si požádat o prominutí (či snížení) dlužného penále.


Více zdravotních pojišťoven = více možných kontrol

V současné době působí na trhu devět zdravotních pojišťoven (Česká průmyslová zdravotní pojišťovna, Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví, Revírní bratrská pokladna, Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky, Všeobecná zdravotní pojišťovna, Zaměstnanecká pojišťovna ŠKODA, Zdravotní pojišťovna MÉDIA, Zdravotní pojišťovna METAL-ALIANCE, Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR). Každá pojišťovna může u zaměstnavatele provést kontrolu, jestliže má zaměstnavatel povinnost odvádět této zdravotní pojišťovně zdravotní pojištění (tj. je u dané pojišťovny pojištěn některý zaměstnanec). Především u větších společností je tak běžnou praxí, že mohou během roku očekávat kontrolu hned od několika zdravotních pojišťoven. Současně může zaměstnavatele kontrolovat OSSZ a finanční úřady. Snížení počtu zdravotních pojišťoven je cestou, jak snížit zaměstnavatelům administrativu spojenou s povinnostmi ohledně zdravotního pojištění (např. by se snížil počet zasílaných formulářů, kontrol, plateb a eliminovaly by se možnosti chyby…). V mnoha vyspělých zemích světa je totiž povinné zdravotní pojištění sloučeno se sociálním pojištěním. Tento systém je efektivnější a levnější.


Kdy může zaměstnavatel očekávat kontrolu?

Kontrolní kapacity zdravotních pojišťoven jsou samozřejmě omezené, proto se musí ve své kontrolní činnosti zaměřovat na vybrané skupiny plátců pojistného. Nejčastěji (např. každý rok) tedy mohou s případnou kontrolou počítat větší společnosti v menších městech nebo problémoví plátci zdravotního pojištění. Naproti tomu menší firmy pravidelně platící zdravotní pojištění sídlící ve velkých městech může potkat kontrola jednou za několik let a skutečně může v praxi dojít k promlčení pojistného.

Čtěte také článek Neplacení pojistného není legrace.

Autor článku

Petr Gola

Petr Gola  

Články ze sekce: FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT