"Nejčastěji podávaným nápojem pro děti je podle výzkumu domácí čaj, a to v 82 % případů. Důvodem je nízká pořizovací hodnota tohoto nápoje a možnost regulace přidaného cukru," říká Hana Říhová, Account Director GfK Czech, a dodává: "Často rodiče podávají svým dětem také vodu se sirupem (40 %). Naopak nejmenší oblibě se těší limonáda (16 %) nebo jen čistá voda z kohoutku (17 %)."
Rodiče jednoznačně upřednostňují dobrou chuť a málo cukru
Z výzkumu GfK Czech dále vyplývá, že rodičům kromě vlivu na zdraví jejich potomků záleží na tom, aby byl nápoj pro děti chutný (29 %) a nepříliš sladký (29 %). Je to pro ně při výběru dokonce o něco důležitější argument, než absence konzervantů (24 %) či obsah vitamínů (23 %). Nežádoucí jsou kromě konzervantů také chemické přísady (15 %). Svou roli, ačkoli ne příliš podstatnou, hraje také cena – 8 % rodičů vyžaduje, aby byl nápoj levný.
Obal také prodává
Nemalý podíl má na nákupu nápoje obal. "Nejčastěji preferovaným balením je tzv. pitíčko, tedy nápoj v krabičce do 250 ml, a to ve 36 % případů. Po půllitrové PET láhvi by sáhlo 33 % nakupujících a po čtvrt litrové 25 %. Nejméně oblíbené jsou skleněné obaly," uvádí Hana Říhová, a dodává: "Dalším kritériem je, aby se dítě nepolilo (37 %) a aby byl obal uzavíratelný (37 %) a uchovatelný i po otevření (36 %)."
Oslovení respondenti se shodli na tom, že na trhu chybí nápoje z čistých přírodních šťáv (53 %), s vitamíny z přírodních zdrojů (42 %) a nápoje bez přidaného cukru (33 %).