Kterým luxusním značkám patří budoucnost?

01.06.2010 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


Luxusní auto (např. BMW či Mercedes) je pro úspěšné společnosti určitý způsob prezentace, že se jí daří a že uzavření kontraktu s touto společností je pro obchodního partnera správným krokem. Luxusní zboží dodává firmě mnohdy potřebný kredit. Mít luxusní zboží se nepodaří hned tak někomu, je drahé a jeho výroba omezená. Které firmy jsou symbolem luxusu?

Renomovaný ekonomický časopis Forbes sestavil žebříček luxusních značek, které dominují nejenom v přítomnosti, ale bude jim patřit i budoucnost. Hodnoceno bylo více než 30 luxusních značek (auta, móda a doplňky či oblečení). Hodnotila se řada ekonomických kritérií (např. hrubý zisk v posledních třech letech, vlastní kapitál, dominance v daném odvětví…). Společnosti, které se umístili v první desítce, byly úspěšné i v krizovém roce 2009. Např. prodej Louis Vuitton vzrostl v loňském roce o 10 % (na 6,3 miliard dolarů). Pro výrobky Louis Vuitton je typické, že se nikdy nezlevňují. Pro všechny luxusní výrobky je společným jmenovatelem vysoká cena.


Jak postihla krize luxusní výrobky?

Ekonomickou krizi pocítili na vlastní kůži i společnosti nabízející luxusní zboží. Podstatně však méně než u běžného spotřebitelského zboží. Celosvětový prodej luxusního zboží v roce 2009 spadl o 8 %. Pro letošní rok se však již očekává nárůst prodeje o 4 %. Přesto i mezi výrobci luxusního zboží existují značné rozdíly. Firmy jako BMW či Louis Vuitton jsou připraveny i na horší časy, kdy budou i bohatší spotřebitelé nadále své výdaje omezovat.


Německá auta – symbol luxusu

V první desítce nejluxusnějších značek světa jsou hned tři německé automobilky (BMW, Mercedes a Porsche), které trošku zastínily italské luxusní národní klenoty (Ferrari, Lamborghini, Maserati). Stejně jako jsou dle zveřejněného žebříčku symbolem luxusu německá auta, tak módu ovlivňují především italské a francouzské společnosti. Nejznámější italské luxusní značky jsou: Gucci, Prada, Armani, Versace, Dolce & Gabbana, Valentino či Gian Franco Ferré, Cerrutti. Nejvýznamné francouzské luxusní společnosti jsou: Louis Vuitton, Chanel, Hermes, Cartier či Christian Dior. Švýcarsko je známé, mimo proslulého bankovnictví, jako hodinářská velmoc. V elitní desítce je společnost Rolex, dalšími významnými společnostmi jsou: Swatch Group, Tissot, IWC, Jaeger Le Coultre.


Cena není rozhodující

Kvalita a dlouhověkost je pro zboží luxusních výrobců na prvořadá, stejně jako jejich design a image. Luxusní značky se mohou spolehnout na věrné zákazníky. Nákupem luxusního zboží zákazník nekupuje pouze užitnou hodnotu daného zboží, ale i určitý životní styl. V reklamách na luxusní zboží nebývá uváděna cena. Hlavním posláním reklamy je upozornit spotřebitele, že na trh přichází nový výrobek od jeho oblíbené značky. Současně intenzita reklamy těchto společnosti je stálá. V době krize ji neomezovali, spíše naopak.


Asie si žádá luxus

Móda hraje v životě Evropanů podstatnou roli. Oblečení se stává výkladní skříní každého občana. Není žádným překvapením, že za oblečení utratí v průměru nejvíce Italové a Francouzi. Výrobci luxusního zboží v současně době zvyšují své postavení především v rychle rostoucích trzích Asie. Pro rok 2010 se očekává zvýšení prodeje luxusního zboží v Asii o více než 15 %. V Číně či Indii bohatne čím dál více občanů, kteří si současně chtějí dopřát západního luxusu.


Nejluxusnější značky světa

  • Porsche (Německo, 10. místo)

    Německá automobilka založená v roce 1931 má dle časopisu Forbes hodnotu značky 4,8 miliard.

  • Cartier (Francie, 9. místo)

    Francouzská společnost Cartier se zabývá výrobou šperků, klenotů a hodinek. Založena byla v roce 1847. Hodnota značky je 5,4 miliard.

  • Rolex (Švýcarsko, 8. místo)

    Švýcarský výrobce hodinek očekává nárůst obratu v letošním roce o 15 %, především v Číně. Společnost byla registrována v roce 1908 a hodnota značky je 5,5 miliard.

  • Chanel (Francie, 7. místo)

    Francouzská módní společnost určuje trendy již řadu let. Založena byla v roce 1909 a hodnota značky činí 5,6 miliard.

  • Hermes (Francie, 6. místo)

    Francouzské společnost specializující se na parfémy, životní styl, doplňky, kůži. Produkty společnosti založené v roce 1837 jsou velmi prestižní ve světě módy. Hodnota značky činí 5,7 miliard.

  • Coach (USA, 5. místo)

    Americká společnost známá především koženými kabelkami pro ženy. Dalšími produkty společnosti jsou zavazadla, kufříky, peněženky a další doplňky (pásky, boty, šátky, brýle, deštníky či hodinky). Založena byla v roce 1941 a hodnota značky je 7,4 miliónu.

  • Gucci (Itálie, 4. místo)

    Italská módní společnost (např. kožené kabelky, oblečení, šperky, boty) založená v roce 1921 má hodnotu značky 8,2 miliard.

  • Mercedes-Benz (Německo, 3. místo)

    Německý výrobce automobilů byl založen v roce 1926 spojením firem Damimler- Motoren-Gesellschaft Gottlieba Daimlera a Benz & Cie. Karla Benze. Hodnota značky je 18,8 miliard.

  • Louis Vuitton (Francie, 2. místo)

    Francouzská módní ikona byla založena v roce 1884. Hodnota značky je 19 miliard.

  • BMW (Německo, 1. místo)

    Německý výrobce automobilů byl založen v roce 1916. Hodnota značky je 19,9 miliard.

Pramen: Forbes, Platinum Brands

Autor článku

Petr Gola

Petr Gola

Články ze sekce: FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT