Jak správně prodávat zboží a služby

26.05.2010 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


Spotřebitele při nakupování chrání celá řada předpisů, které musí prodávající dodržet. V sérii několika článků vám představíme zásady správného prodeje zboží a služeb.

Vztah prodávajícího a kupujícího je upraven zejména občanským zákoníkem a zákonem o ochraně spotřebitele. Ty také hovoří o spotřebiteli a dodavateli, pro zjednodušení budeme používat termíny prodávající a kupující. Prodávající je pak dodavatel, který jedná v rámci svých podnikatelských činností, a kupující je spotřebitelem, které nejedná v rámci svých podnikatelských činnosti (může se jednat o podnikatele, který nevystupuje jako podnikatel). Dalším pojmem jsou výrobky, místo tohoto označení budeme používat pojem zboží.


Platí vždy občanský zákoník?

Občanský zákoník je v těchto vztazích hlavní normou. Kupující se ale může s prodávajícím dohodnout, že jejich vztahy bude upravovat obchodní zákoník. Pokud by ale obchodní zákoník kupujícího poškozoval, použije se ustanovení občanského zákoníku. To se týká zejména otázek odpovědnosti za vady, prokazování apod.


Místo prodeje

Místo, kde podnikatel prodává zboží a služby, je velmi důležité. Nemusí jít jen o kamennou pobočku, ale i automat, mobilní provozovnu (různé stánky)... Provozovna musí být řádně ohlášená například na jednotném registračním formuláři a řádně označena.

Provozovna musí být viditelně označena obchodní firmou nebo názvem nebo jménem a příjmením podnikatele a jeho identifikačním číslem, pokud bylo přiděleno. Mobilní provozovna a automat musí být dále označeny údajem o sídle nebo místě podnikání nebo adrese, na které je umístěna organizační složka zahraniční osoby. Více v našem průvodci o prodeji zboží a služeb.


Uvedení ceny

Podnikatel musí zboží řádně označit cenou, to znamená, že údaj o ceně musí být na zboží viditelně připevněný, případně umístěn takovým způsobem, aby nedošlo k záměně na regále, ve vitríně, na vývěsce nebo ve veřejně přístupném ceníku. Pokud není možné označit zboží cenou, může podnikatel například na jednom místě ve své provozovně vystavit ceník (například formou menu v restauracích). Kupující v každém případě musí mít možnost seznámit se s cenou před jednáním o koupi. Cena musí respektovat řadu dalších pravidel, více v našem průvodci o prodeji zboží a služeb.


Jak správně označit zboží

Kromě ceny musí být zboží označeno

  • názvem výrobku, označením výrobce nebo dovozce, případně dodavatele,
  • údaji o hmotnosti, množství, velikosti, rozměru,
  • údaji o složení materiálu,
  • údaji o materiálech použitých v hlavních částech.

Pokud to není možné zajistit, musí být zboží označené jiným vhodným způsobem. Pokud ani to není možné, je prodávající povinen tyto údaje na požádání sdělit a doložit. V každém případě musí jít o informace v českém jazyce. Více v našem průvodci o prodeji zboží a služeb.


Předvedení zboží

Prodávající je povinen, pokud to umožňuje povaha zboží a pokud o to spotřebitel požádá, zboží předvést. Zároveň je prodávající povinen kupujícího informovat

  • o vlastnostech prodávaných výrobků a charakteru poskytovaných služeb,
  • o způsobu použití a údržby výrobku a o nebezpečí, které vyplývá z jeho nesprávného použití nebo údržby,
  • o riziku, které souvisí s poskytovanou službou.

O dalších povinnostech při předvádění zboží se dočtete v našem průvodci o prodeji zboží a služeb.

V příštím díle se budeme věnovat vzniku smlouvy a vystavení dokladu.

Autor článku

Karel Pospíšilík