Studie: Česká internetová ekonomika bude růst o 12 % ročně

08.03.2011 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


Česká internetová ekonomika poroste o 12 procent ročně a v roce 2015 bude tvořit 5,7 procenta HDP. Předloni internet přispěl k HDP 130 miliardami korun, což je asi 3,6 procenta domácího produktu. Vyplývá to ze studie Boston Consulting Group (BCG) a české pobočky Google.

Internetová ekonomika podle studie zahrnuje zejména online nakupování, výdaje za připojení, investice do technologií a také export informačních a komunikačních technologií. Soukromá spotřeba se na internetové ekonomice podílí asi 40 procenty a má růst o 19 procent ročně.

Česká republika si v porovnání s mnoha středoevropskými a východoevropskými zeměmi vede velmi dobře, stále však její ekonomická aktivita na internetu zaostává za jinými vyspělými zeměmi, například severskými státy, zejména vlivem slabé internetové infrastruktury, uvádí studie.

"ČR obsazuje v mezinárodních srovnáních spíše nižší příčky, pokud jde o internetovou penetraci, počet uživatelů a rychlost připojení. Na druhé straně je silná v míře internetové aktivity, což se odráží i v podílu na HDP," uvedl výkonný ředitel BCG Martin Kálovec.

Zpřístupnění informací a jejich rychlejší výměna prostřednictvím internetu podle studie významně změnily například odvětví cestovního ruchu. Internet zároveň vytváří atraktivní alternativu k vysokým cenám a omezenému výběru v kamenných obchodech. Internet je také klíčem k růstu malých a středních podniků. Firmy, které jsou aktivní online, rostou rychleji než konkurenti, píše se v materiálu.

"Vzhledem k tomu, ze internet nezná geografické hranice, představuje důležitou infrastrukturu a příležitost zejména pro malé a exportně orientované země, jakou je právě Česká republika. Pro české firmy všech velikostí znamená internet možnost k expanzi jak v Česku, tak na zahraniční trhy," uvedla ředitelka českého Googlu Taťána le Moigne.

Podíl internetu na HDP je v Česku vyšší, než u mnoha tradičních odvětví, jako jsou například telekomunikace, poštovní služby, bankovnictví nebo zemědělství. Do podílu internetové ekonomiky se přitom nepromítá například vyhledávání informací na internetu a následný nákup v kamenných obchodech nebo úspory při online nákupu. Ukazatel také nezahrnuje online nákupy mezi firmami, které tvoří asi 640 miliard korun ročně, nebo internetovou reklamu.

Zpráva převzata z ČTK.

Autor článku

Firemni aktualita  

Články ze sekce: FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT