Kdy vám pomůže Česká obchodní inspekce

07.02.2007 | , Finance.cz
FIRMY


Pokud jste se při nákupu zboží nebo služeb dostali do potíží, obraťte se s žádostí o pomoc na Českou obchodní inspekci, která má za úkol kontrolovat dodržování právních předpisů v oblasti ochrany spotřebitele.

Česká obchodní inspekce (ČOI) je nástupnickou organizací Státní obchodní inspekce a je podřízená Ministerstvu průmyslu a obchodu. Hlavní náplní ČOI je kontrolovat dodržování právních předpisů v oblasti ochrany spotřebitele a vnitřního trhu. Pokud jste se tedy při nákupu zboží nebo služeb dostali do potíží, obraťte se na nejbližší inspektorát ČOI a požádejte je o radu.
 
Dozorová odpovědnost
Mezi hlavní činnosti ČOI patří kontrola dodržování podmínek stanovených k zabezpečení jakosti, zdravotní nezávadnosti a bezpečnosti výrobků i služeb a poskytování řádných informací o nich. Dále se kontroluje, zda není spotřebitel klamán nepravdivými, nedoloženými či neúplnými údaji o skutečných vlastnostech výrobků nebo služeb a zda kontrolované osoby dodržují povinnosti ve vztahu ke státu (například prokazování původu zboží, schvalování výrobků před jejich uvedením na vnižřní trh, oprávnění k provozování živnosti, atd.). ČOI také od data nabytí účinnosti zákona č. 110/97Sb., o potravinách, kontroluje poctivost prodeje potravin.
 
Kontrolní činnost
Každý rok provedou inspektoři České obchodní inspekce zhruba 50.000 kontrol, prověří tisíce podnětů a zodpoví několik desítek tisíc dotazů. Při méně závažných porušení zákona může inspektor uložit blokovou pokutu na místě až do 5.000 korun. Ve správním řízení může být uložena sankce maximálně do částky 1.000.000 korun a při opakovaném porušení až do 2.000.000 korun. Nejvyšší sankcí, kterou umožňuje za závažné porušení oprávněných zájmů spotřebitelů uložit zákon o technických požadavcích na výrobky a zákon o obecné bezpečnosti výrobků, je 20 milionů korun.
 
Poskytování informací
Česká obchodní inspekce pravidelně informuje veřejnost o výsledcích své kontrolní činnosti, na základě svých zjištění varuje před nebezpečnými výrobky a problémovými oblastmi týkajícími se ochrany spotřebitele. Na každém inspektorátu ČOI je všem spotřebitelům k dispozici poradenská a informační služba. Zde můžete podat stížnost, podnět ke kontrole nebo požádat o radu, jak postupovat například po koupi závadného zboží.
 
Kam se obrátit
Česká obchodní inspekce (Ústřední inspektorát)
Štěpánská 15, Praha 2, 120 00 
Tel.: 296 366 111 (ústředna), 296 366 118 (tisková mluvčí)
Fax: 296 366 236
E-mail: fleglova@coi.cz (tisková mluvčí)
Web: www.coi.cz
 

Zdroj: Česká obchodní inspekce, Zákon č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci

Autor článku

Vladimír Šindelka  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY