Než zazní hvizd píšťalky

09.06.2006 | , Finance.cz
FIRMY


Pro fanoušky fotbalu dnes začíná největší svátek, pro hráče 32 reprezentačních týmů vrchol kariéry. Pro stovky lidí v pozadí, kteří se starají o to, aby fotbalový šampionát běžel hladce, končí etapa horečných příprav a začíná ostrá zkouška.

Málokterý z nadšenců, který si koupil fotbalový lístek na utkání na mistrovství světa ve fotbale a zasedne v průběhu následujících 30 dní do tribuny jednoho z fotbalových stadionů s kelímkem piva v ruce, si uvědomuje, co všechno museli jiní lidé udělat proto, aby si mohl zápas své země v klidu vychutnat.

Jednou ze společností, které pověřila FIFA organizací je společnost Schenker. Zajišťuje veškeré přepravy, celní odbavení, krátkodobé či dlouhodobé skladování a podílí se na tvorbě bezpečnostního systému. Logistické zajištění se netýká jenom samotného Mistrovství, ale také všech doprovodných kulturních a společenských programů, zahájení a ukončení akce a veškerých kvalifikačních závodů a tréninků.

Zkušenosti s pořádáním jiných fotbalových akcí Schenker získal např. při FIFA 2002 v Japonsku a Korei nebo UEFA Euro 2004 v Portugalsku, tentokrát se však jedná o mimořádnou akci díky tomu, že Schenker zajišťuje pro nastávající fotbalové mistrovství 80 až 90 procent všech logistických operací.

800 lidí pro logistiku
Od prosince 2004, kdy se Deutsche Bahn stala oficiálním dodavatelem logistiky pro MS ve fotbale 2006, team SCHENKERglobalsportsevents začal s přípravami na tuto velkou událost. Nejužší tým tvoří hlavní manažer události Christian Schultze a jeho 12 odborníků na přepravu a projektových manažerů. Vytvořit časový rozvrh všech činností, naplánovat dopravu na všech 12 stadionů a vytvořit bezpečnostní koncept, který odpovídá požadavkům mezinárodní fotbalové federace, je velká výzva.

Druhou nejdůležitější osobou v týmu, která se podílí na přípravě logistiky pro fotbalové mistrovství, je Julia Bierwirth, liaison manager, která má na starost kontakt mezi Schenkerem a organizačním výborem. Ta pracuje na přípravě mistrovství již rok.

Schenker team má dále 13 oblastních logistických manažerů, z nichž každý má na starost jeden z 12 fotbalových stadionů a  Mezinárodní Média Centrum v Mnichově. Ti mají na starost kontrolu toků zboží na místní úrovni. Celý team Schenkeru čítal před počátkem mistrovství téměř 300 lidí. K zajištění akce je však třeba mnohem více lidí, a proto se Schenker ani organizační výbor nemohou spoléhat jenom na profesionály. Bylo najato zhruba 15 000 dobrovolníků – fotbalových fanoušků, kteří dostali odborný trénink a pomáhají profesionálním organizátorům, z toho 474 z nich spolupracuje přímo se Schenkerem. Julia Bierwirth si spolupráci s nimi pochvaluje: „Spolupráce s dobrovolníky funguje natolik dobře, že někteří z nich se stali zaměstnanci Schenkeru.

Bezpečnost na prvním místě
Ať už se jedná o občerstvení, vybavení médií, časopisy pro fanoušky nebo šampaňské pro VIP, jediná cesta, jak dostat zásoby na Berlínský olympijský stadion, kde se budou odehrávat hlavní zápasy a do jehož přestavby investovala Německá vláda a město Berlín 242 milionů eur, je chodba vysoká  pouhých 4,2 m. Ještě než dodávky od světových dodavatelů pro mistrovství začnou najíždět do tohoto tunelu musí nejprve zastavit u centrálního registračního stanoviště – „log pointu“.

Mistrovství světa ve fotbale 2006 doprovázejí, jak se u velkých sportovních akcí stává standardem, přísná bezpečnostní opatření. Tato opatření se samozřejmě týkají i pohybu zboží. Základem bezpečnostního konceptu jsou tzv. „log pointy“. Ty se na každém stadionu skládají z dvou logistických expertů, velkého parkoviště a kancelářské buňky venku před „bezpečnostním pásem“, který obepíná každý stadion. To je místo, kde Schenker osobně porovnává data od dodavatelů oproti hlavnímu plánu zásilek a kontroluje náklad a průvodní dokumenty. Na bezpečnosti Schenker úzce spolupracuje s policií. Důležitým úkolem těchto „log pointů“ na všech stadionech je také zamezit zdržením na důležitých místech v dodavatelském řetězci. Dodávky „na čas“ umožňují nejefektivnější průběh přípravy a celého průběhu mistrovství, ale jsou extrémně náročné na koordinaci termínů.

Vybavení pro českou reprezentaci i pro japonské novináře
Schenker má zodpovědnost i za dodávku toho nejdůležitějšího materiálu na stadiony a tím je vybavení hráčů a jednotlivých národních týmů. Na mistrovství přijede 32 delegací o 45 členech z nichž každá do Německa přiveze průměrně 7 tun nákladu. Schenker zajišťuje nejenom dodávku jejich vybavení na mistrovství, ale také přesuny mezi jednotlivými stadiony. Některé detaily o fotbalových týmech, jejich umístěni v Německu a hráčích nebyly známy ještě 14 dní před začátkem šampionátu. Velkou neznámou na počátku mistrovství je také pořadí ve kterém se jednotlivé fotbalové týmy utkají mezi sebou v závěrečných zápasech a tudíž jejich rozmístění na stadionech. Značný rozdíl je v přístupu jednotlivých týmů. Zatímco např. Němci či Japonci jsou schopni dodat všechny potřebné informace a požadavky včas a s naprostou přesností, týmy z Latinské Ameriky nechávají vše na poslední chvíli. Verena Dörner, manažerka Schenkeru, která se stará aby vybavení fotbalistů bylo vždy včas na místě, musí kromě pečlivého plánování uplatňovat velkou dávku improvizace. Zjistila například, že argentinská fotbalová reprezentace s sebou přiveze dvakrát více materiálu než bylo plánováno.

Přepravu vybavení pro českou fotbalovou reprezentaci do Německa zajišťovala brněnská filiálka, která se zaměřuje na veletržní logistiku. 6. června bylo veškeré vybavení českého reprezentačního týmu (včetně osobních věcí hráčů, vybavení pro realizační tým a propagačních materiálů) naloženo na třech různých místech v Praze na za tímto účelem speciálně vypravený kamion. Kamion na cestě do Německa provázelo další vozidlo společnosti Schenker, aby bylo zamezeno případnému zdržení v případě technické poruchy nebo jiné nenadálé události. Samotný tým hráčů se za svým vybavením do Německa vydal ráno 7.6. letecky.

12. května bylo oficiálně otevřeno Mezinárodní přenosové centrum v Mnichovském veletržním areálu. 10.000 spolupracovníků pracujících pro více jak 300 televizních stanic z celého světa odtud bude do 200 zemí světa přenášet zprávy z probíhajícího fotbalového mistrovství. Od prosince zaměstnanci švýcarské společnosti Host Broadcasting Services společně se Schenkerem pracovali na vybudování infrastruktury pro halu o rozloze 35.000 m2 a dalších 10.000 m2 otevřeného prostoru. Schenker zajišťoval transport a instalaci více jak tisíce tun materiálu. Kamery, kabely, monitory, mikrofony a světla nejsou jenom materiál vysoce citlivý na poškození, ale také především velmi drahé. Na každém stadionu bude minimálně 20 kamer, které budou přenášet signál z místa do mezinárodního přenosového centra a které Schenker musí také včas a bezpečně doručit na místo určení těsně před výkopem.

Fotbalový glób jede po světě
Kromě zajištění logistiky pro samotné fotbalové mistrovství se Schenker logisticky podílí i na doprovodných akcích. Tyto programy zahrnují nejrůznější výstavy, festivaly a happeningy. Jedním z nejvýznamnějších programů je putování dvou obrovských fotbalových globů po světě a Německu.  Větší fotbalový glób, který je pojatý jako mobilní interaktivní muzeum, cestuje po všech dvanácti hostitelských městech Německa. Logistika spojená s přepravou, montáží a demontáží takového objektu je velice náročná. Globus se skládá z více jak 100.000 částí, které musí být naráz přepraveny – 60 tun oceli, 4,8 km kabelů 20.000 diod, 40 reproduktorů, 20 projektorů a další. Montáž a demontáž globu trvá celý měsíc.

Menší z globů je pojat jako umělecká plastika, která v noci září jasným modrým světlem. I tento globus doprovázel Schenker na jeho cestě po světě, která začala 3. října v Tokiu a skončila dnes, kdy se sejde při slavnostním zahájením mistrovství se svým větším bratříčkem vracejícím se z cesty po Německu, aby společně mohly zahájit největší fotbalovou událost roku.

Jedinou věc, kterou Schenker na fotbalové mistrovství nepřiveze je ten nejdůležitější předmět, o který budou všechny týmy celý měsíc bojovat, a tím je 36 centimetrů vysoká, bezmála 5 kg těžká trofej vyrobená z 18ti karátového zlata – Pohár FIFA. Její přeprava totiž podléhá největšímu utajení a není divu. Předchůdci této trofeje již byli dvakrát v minulosti ukradeni a pouze poprvé v roce 1966 v Anglii se podařilo pohár znovu objevit. FIFA už znovu nechce toto riziko podstupovat, takže současná trofej, vyrobená Italem Silviem Gazzaniga, je uložena v Berlínské bance a pouze na den finálového zápasu bude za přísných bezpečnostních opatření převezena na Olympijský stadion v Berlíně. I tak bude pro případ opakované krádeže připravena kopie, člověk nikdy neví...

Globus

Autor článku

Pavel Nesejt  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY