České firmy v mezioborovém, mezikrajovém a mezinárodním srovnání

05.09.2005 | , Coface Intercredit Czechia
FIRMY


Jak porovnávat firmy mezi sebou navzájem? Jak zjistit, která je největší, nejlepší, nejobdivovanější? K tomu obvykle slouží různé více či méně objektivní žebříčky, sestavované na základě mnoha ekonomických i jiných kritérií.

K porovnávání firem mezi sebou obvykle slouží různé více či méně objektivní žebříčky, sestavované na základě mnoha ekonomických i jiných kritérií. Žebříčky firem mají obvykle specifický účel a hodnotí firmy z určitého pohledu. Například u nového projektu Štiky českého byznysu jde o stabilitu a střednědobou výkonnost, 2000 EVA® Ranking Czech Republic je žebříček hodnotící výkonnost firem s důrazem na vytváření ekonomické přidané hodnoty pro vlastníky, Czech Sector Award je odvětvový index bonity a investiční přitažlivosti podniku, který vychází z pravidelného ročního odvětvového investičního hodnocení podniků výroby, obchodu a služeb, ČEKIA-CRA Ranking byl odvětvový index hospodaření podniku, opírající se o pravidelné čtvrtletní odvětvové investiční hodnocení podniků s více než pětiletou tradicí.

V rukou zkušeného profesionála mohou kvalitně sestavené žebříčky sehrát nezastupitelnou roli v marketingové segmentaci. S výhodou je mohou využít zejména malé a střední firmy, které nemají vlastní rozsáhlé marketingové týmy. V každém případě je však nutná znalost přesné metodiky a okolností, které zpracovatel při sestavování žebříčku zohlednil, a je třeba odlišit, zda se žebříček opírá o faktické ekonomické ukazatele, nebo jestli hodnocení zohledňuje subjektivní individuální či skupinový názor (například formou hlasování).

 
České firmy v mezinárodních žebříčcích
O tom, které z ekonomických kritérií vypovídá nejlépe o pozici firem, se i celosvětově vedou sáhodlouhé diskuse. Například v internetové anketě amerického časopisu Forbes, který sestavuje zřejmě nejrozsáhlejší světový žebříček firem, The Forbes Global 2000, se 24 % procent z 5371 respondentů (k 22. srpnu) vyslovilo pro to, že nejlepším měřítkem velikosti firmy je tržní kapitalizace, 21 % dává přednost aktivům, 18 % zisku, 12 % obratu a pro 18 % odpovídajících jsou všechna tato kritéria stejně důležitá (3 % naopak soudí, že vypovídající není žádné z nich). Forbes používá při sestavování svého žebříčku všechna tato čtyři kritéria, a na prvním místě proto nestanul ani obchodní gigant Wal-Mart, který má největší obrat, ani Microsoft s vysokou tržní kapitalizací, ale bankovní obr Citigroup, jenž měl k datu hodnocení (31. březen 2005) nejlepší kombinaci všech uvedených čtyř faktorů.
Pohled na aktuální The Forbes Global 2000 je užitečný i ke získání představy o pozici českých firem v celosvětovém měřítku. Na seznamu 2000 firem figurují pouze dvě: ČEZ na 870. místě a Český Telecom na 1688. místě (ukazatel tržní kapitalizace pochopitelně eliminuje firmy, jako je například Škoda Auto, jejichž akcie nejsou kotovány na burze). Jen dva zástupce má v tomto seznamu také Maďarsko (ropný koncern afinérie MOL je 492, OTP Bank 572.) a Polsko (banku PKO na 853. místě a v poslední době často zmiňovaný PKN Orlen na 965. místě), z ostatních východoevropských států se do něj probojovalo už jen Rusko s 13 firmami (největší Gazprom je 67.). Pro srovnání: obdobně jako Česko velká Belgie má na seznamu 12 firem.

Firmy ze střední a východní Evropy se začaly objevovat také v žebříčcích sestavovaných pravidelně britskými The Financial Times, které porovnávají firmy pouze na základě jejich tržní kapitalizace. V žebříčku Eastern Europe 2005 (s daty rovněž k 31. březnu 2005) se ČEZ umístil na 8., Český Telecom na 18. a Komerční banka na 20. místě, v celoevropském žebříčku tyto firmy obsadily 193., 305, resp. 333. místo, v celosvětovém Global 500 však již nefiguruje žádná z nich.

 
Žebříčky firem v ČR
S tím, jak se rozšiřuje dostupnost informačních zdrojů, se řada kvalitních seznamů firem objevuje zdarma – v odborných časopisech nebo na internetu – i na domácí scéně. Aktuálně vyšla například ročenka Czech Business Guide obsahující mimo jiné seznamy největších zaměstnavatelů v členění dle jednotlivých okresů ČR.

Publikováním firemních žebříčků se v ČR zabývá nejdéle sdružení Czech Top 100, které již od roku 1994 zveřejňuje seznam 100 nejvýznamnějších firem České republiky, k němuž v roce 1999 přibyl žebříček 100 obdivovaných firem ČR. Hodnocení 100 nejvýznamnějších firem je sestavováno na základě přímých ekonomických ukazatelů (tržby, přidaná hodnota, počet zaměstnanců aj.), kromě toho jsou zveřejňovány rovněž poměrové žebříčky (například rentabilita na pracovníka). Hlavním ukazatelem jsou ovšem tržby, a na prvním místě se tak při letošním vyhlášení (s daty za rok 2004) objevila stejně jako v minulých letech Škoda Auto (153,6 mld. Kč), následovaná společností ČEZ a Unipetrolem (viz www.czechtop100.cz). Žebříček 100 obdivovaných firem ČR je naproti tomu sestavován pouze na základě subjektivních hodnocení respondentů, kteří posuzují například kvalitu výrobků a služeb, inovační schopnost firmy, kvalitu managamentu, schopnost přilákat a udržet talentované lidi, odpovědnost k životnímu prostředí či vztah ke společnosti. První tři místa letos obsadily Škoda Auto, ČEZ a Zentiva.

O subjektivní hodnocení se opírá také žebříček Českých 100 nejlepších společnosti Comenius, u nějž základním a jediným měřítkem konečného umístění firmy je četnost nominací, které jí udělí jednotliví respondenti.

Dosud nejkomplexnější, vícekriteriální žebříček českých firem, nazvaný Štiky českého byznysu, letos vyvinula společnost Coface Intercredit Czechia s cílem nabídnout podnikatelské a odborné veřejnosti hodnověrný nástroj k posouzení střednědobé dynamiky, stability a platební schopnosti domácích podniků. Projekt umožňuje také mezioborové a regionální srovnání. Firmám tento žebříček, zveřejňovaný ve spolupráci s týdeníkem Profit, zároveň umožňuje lépe identifikovat jejich potenciální obchodní partnery.

Do žebříčku Štiky českého byznysu jsou zařazeny firmy se sídlem v ČR, které měly v hodnoceném tříletém období obrat vyšší než 1 milion eur, alespoň jeden kladný hospodářský výsledek a byly schopné dostát svým závazkům. O vlastním umístění rozhoduje hodnota Indexu 1000 CIC, který je počítán na základě 5 kritérií: nárůstu obratu, ROE (poměru HV po zdanění k vlastnímu kapitálu), ROA (poměru HV po zdanění k celkovým aktivům), běžné likvidity a míry zadluženosti. Hodnocení není zatíženo žádnou individuální volbou, opírá se jen o objektivní ekonomické ukazatele. Projekt je unikátní také v tom, že v celkovém hodnocení – po prvotní kvalifikaci firem – už nehraje žádnou roli velikost podniku, a na předních místech se tak mohou umístit i méně známé menší firmy.

Vítězem nultého ročníku žebříčku Štiky českého byznysu (s daty za roky 2001-2003) se stala příbramská tiskárna příbramská tiskárna PBtisk, s. r. o., která díky významnému nárůstu obratu v hodnoceném období, výborné rentabilitě a optimální zadluženosti získala 770,9 bodu z tisíce možných. Druhé místo se 763,5 bodu obsadila společnost Provimi Pet Food CZ, s. r. o., z Brniště u Jablonného v Podještědí, která se zabývá výrobou a prodejem krmiv pro zvířata (blíže viz www.stiky.cz). Oficiální výsledky prvního ročníku žebříčku Štiky českého byznysu, už s daty za roky 2002-2004, budou vyhlášeny letos na podzim.

Autor článku

Jiří Hylmar  

Články ze sekce: FIRMY