Rohlíky na paragon

13.06.2005 | , Finance.cz
FIRMY


Tak už je to tady. Od 1.7. dle novely zákona o živnostenském podnikání za každý nákup převyšující částku 50 korun dostaneme povinně doklad o zaplacení.

Znáte to, otevřete tašku a tam tři účtenky, v peněžence místo peněz (bohužel) spousta papírků připomínající nám na co všechno jsme utratili výplatu. Jednou za měsíc to nevydržíme a všechno vyhodíme a začneme sbírat novou kolekci. To, že v té kupě zbytečných účtů je jeden důležitý, který budeme za pár dnů určitě potřebovat kvůli reklamaci, zjistíme samozřejmě hned jak vysypeme koš.

Pokud se v tomto příkladě poznáváte, tak máme pro vás „dobrou zprávu“. Už za necelé tři týdny budou živnostníci povinni vydávat zákazníkovi doklad o prodeji zboží nebo služeb. Toto pravidlo se vztahuje na platby vyšší 50 korun. Pokud živnostníci provozují maloobchodní nebo hostinskou činnost, a už nyní používají elektronické pokladny, potvrzením o platbě bude doklad tištěný touto pokladnou.

Tyto a další povinnosti vyplývající ze zákona o registračních pokladnách se nevztahují na ty živnostníky, kteří provozují maloobchodní či hostinskou činnost a elektronickou pokladnu nepoužívají. Ty je musí splnit nejpozději od 1.1.2007. Doklad o prodeji zboží či služeb nad 50 Kč však musí prodávající vydat v souladu s novelou zákona o živnostenském podnikání, byť by to byl paragon vypsaný ručně.

Umíte si představit situaci, kdy si v parném letním dni odskočíte „na jedno“ na zahrádku a při placení bude číšník vypisovat paragon na částku 56 korun? Tak to bude asi realita. Co ale v případě, že budete popíjet nápoj dražší 50 korun v baru, kde se platí hned na místě? Zatím si ani sama nedokážu představit, jak to bude v praxi probíhat.

Jsou ale lidé, které tato změna potěší. Ano, jsou to prodejci registračních pokladen. Od 1.7.2005 mohou výrobci nebo dovozci, kteří mají v úmyslu na český trh dodávat pokladny splňující funkční a technické podmínky, které zákon o registračních pokladnách stanoví, podat Ministerstvu financí návrh na certifikaci určitého typu registrační pokladny s fiskální pamětí nebo na certifikaci postupu, kterým bude funkční registrační pokladna doplněna fiskální pamětí. Na základě tohoto návrhu podaného do 31.10.2005 Ministerstvo financí rozhodne o certifikaci typu pokladny nejpozději do 31.12.2005. Pokud tento návrh podá od 1.11. 2005, rozhodne Ministerstvo financí o certifikaci nejpozději tři měsíce od podání návrhu. Stejné lhůty platí i pro správní řízení při rozhodování o autorizaci servisního střediska.

Co všechno tato změna přinese zjistíme až časem. Zejména se budeme těšit na meziroční změnu ve výši vybraných daní. Dojde opravdu ke zvýšení odvodů, nebo se další část podnikatelů rozhodne pro ukončení podnikání? Nebo budou riskovat a prodávat bez poskytování dokladu? Nechme se překvapit.

Autor článku

Nadja Fehimovič  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY