Jak vybrat nového zaměstnance

10.02.2005 | , Finance.cz
FIRMY


Musíte čas od času přijmout nového zaměstnance a chtěli byste si vždy vybrat toho nejlepšího? Poradíme vám, jak na to. Vložte si na vaši firemní internetovou stránku inzerát...

Získávání kandidátů

Průběžné

Jedná se o průběžné získávání uchazečů např. trvalou výzvou na firemních internetových stránkách. V případě, že se vám někdo ozve v době, kdy právě nikoho nehledáte, neodmítejte ho. Pozvěte jej na osobní pohovor a poslechněte si jeho nabídku. Může se totiž stát, že se za pár měsíců některé pracovní místo uvolní a tento uchazeč v zásobě vám ušetří čas, věnovaný výběru.

Jednorázové

Personální agentury
Jedná se o nejdražší ze všech způsobů hledání. Vyplatí se pouze pro vyhledávání velice kvalifikovaných a specifických pozic.

Z řad vlastní firmy
Nemáte ve vaší firmě na nižší pozici někoho, kdo je již zaučený, prověřený a povýšení by ho mohlo motivovat, aby vás v této funkci nezklamal?

Úřady práce
Tento způsob je vhodný zejména pro pozice, kde poptávka uchazečů převyšuje nabídku zaměstnavatelů.

Inzerát v novinách
Výhodou inzerátu v novinách je zároveň zviditelnění vaší firmy. Nevýhodou je krátká doba viditelnosti vašeho inzerátu.

Inzerát na firemních webových stránkách
Osloví se sice jen malý počet lidí, avšak ochotných pracovat právě pro vaši firmu.

Letáky na školách
Studenti jsou sice málo zkušení, avšak jedná se o investici do budoucna.


Výběr kandidátů pro osobní pohovor

Přečtěte si životopisy a rozhodněte, které kandidáty pozvete na osobní pohovor. U tohoto kroku vám doporučujeme jednat pečlivě a s rozvahou. Pokud si u některého kandidáta nejste jisti, zda ho pozvat či ne, raději ho pozvěte také.


Přijímací pohovor

U přijímacího rozhovoru se většinou hovoří o personálních údajích kandidáta, vzdělání, praxi, o budoucí kariéře, apod. Připravili jsme pro vás základní otázky, které by vám měly zajistit zjištění dostatku informací pro správný výběr nového zaměstnance.

Motivace:
Proč máte zájem o vypsanou pozici?
Proč jste se rozhodl(a) zareagovat na náš inzerát?
Co myslíte, že nám můžete nabídnout?
Co očekáváte od práce, o kterou se ucházíte?

Poslední zaměstnání:
Proč odcházíte z předchozího zaměstnání?
Co Vás v posledním zaměstnání nejvíce bavilo nebo naopak štvalo?
Jak vypadal typický den ve Vašem posledním zaměstnání?
Za co jste byl(a) kritizován(a)?
Jak jste na kritiku zareagoval(a)?
Co bylo ve Vašem posledním zaměstnání nejsložitější?
Co bylo nejjednodušší?

Nový zaměstnavatel:
Co víte o naší společnosti, našich produktech a službách?
Jaké vlastnosti by měl mít Váš nadřízený?
Jaké jsou Vaše představy o výši platu?
Kdy k nám můžete nastoupit?

Znalosti a zkušenosti:
Jaké jsou Vaše silné a slabé stránky?
Které dobré a špatné vlastnosti máte?
Upřednostňujete práci v týmu nebo samostatnou práci? Jste týmovým hráčem?
Jaký druh práce Vás nejvíce uspokojuje?
Jak hodnotíte Vaši schopnost delegovat úkoly?
Jste odolný(á) vůči stresu?
Jakým způsobem si zvyšujete Vaši profesní kvalifikaci?
Jaký byl Váš nejoblíbenější předmět ve škole? Jaký byl naopak Váš nejméně oblíbený?

Budoucí kariéra:
Jak si představujete Vaši budoucí kariéru?
Popište, jak si představujete Vaše ideální zaměstnání?
Kde se vidíte za dva roky?
Kde se vidíte za pět let?
Nemáte v úmyslu jít opět studovat (doktorandské studium, jiná vysoká škola,…)?
Jak dlouho byste chtěl(a) pracovat pro naši společnost?
Jak ovlivňuje rodina Vaši kariéru?
Čeho chcete v kariéře dosáhnout?

Výběr do užšího kola:
Ještě před rozloučením musíte kandidátovi oznámit, kdy a jakou formou mu dáte vědět, zda byl přijat.

Tyto otázky nepokládejte:
Chodíte pravidelně do kostela?
Jaká je Vaše politická orientace?
Jaká je Vaše sexuální orientace?
Máte nebo plánujete mít děti?


Ověření

Doporučujeme vám ověřit si všechny důležité informace od kandidátů, které jste si označili jako potenciální budoucí zaměstnance. Konkrétně si ověřte doporučující dopisy nebo posudky u dřívějších zaměstnanců, vztahy kandidátů s jejich bývalými pracovníky, zákazníky, dodavately, apod.


Volba nového zaměstnance

Pokud si stále nejste jistí, kterého z kandidátů zvolit, nechte je napsat písemný test. Na základě odpovědí na přesně cílené otázky byste již měli získat dostatek informací pro správný výběr nového zaměstnance. Mezi důležité vlastnosti především patří:

  • sebevědomí
  • učenlivost
  • vytrvalost
  • umění prohrávat
  • zvídavost
  • odvaha
  • ochota riskovat
  • ctižádost
  • atd. 

Přejeme vám mnoho štěstí při výběru vašich budoucích zaměstnanců.

 

Zdroj: Studentské centrum, EuroFirma

Autor článku

Vladimír Šindelka


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY