Image ČR v zahraničí

10.11.2004 | , Finance.cz
FIRMY


Značka země původu hraje při rozhodování spotřebitelů i obchodních partnerů důležitou roli. A co musíme udělat, aby byl image ČR v zahraničí hodnocen co nejlépe? Stačí úspěšně podnikat jak na domácích, tak i na zahraničních trzích.

Dobrá značka země původu hraje ve světové ekonomice důležitou roli v rozhodování spotřebitelů i obchodních partnerů. Důvodem je především nadbytek různých informací, kterýmy jsou koncoví spotřebitelé zahlcováni. Image země ovlivňuje jak spotřebitele tak pozici dodavatele. Je vodítkem kvality a vyvolavatelem asociací, vede k selekci či zjednodušování. Kromě strategie firemní značky, kterou má dnes zpracovánu jen málo českých firem, je pro spotřebitele lákadlem právě země původu.

"ČR se proto musí naučit vyzdvihovat své silné stránky a zvolit jasné sdělení, ne být šedivou nevýraznou myškou s nízkou cenou a puncem východní evropy," říká generální ředitelka CzechTrade, Jitka Hanzlíčková.


Image ČR očima managerů

Z prvních výsledků výzkumu společnosti Datamar vyplývá:

  • nejdůležitejšími exportními trhy pro ČR jsou Německo, Polsko a Slovensko
  • pozitivně je u českých exportérů vnímána cena, kvalita, flexibilita (na německém trhu) a spolehlivost (spolehlivost)
  • negativně jsou u českých exportérů vnímány dodací lhůty (na německém trhu)

Mezi hlavní konkurenty ČR podle managerů patří:

  • Polsko
    - zejména na trzích s rychloobrátkovým zbožím je Polsko nebezpečný konkurent
  • Slovensko

Důvodem konkurence těchto zemí je podobná struktura výrobků jako v ČR, stejná kvalita avšak nižší ceny.


Logo ČR

"Sedmdesát procent českých exportérů používá na své výrobky značku "Made in Czech republic" a považují to v zahraničním obchodě za důležité," uvádí generální ředitelka společnosti Datamar, Lenka Mlynářová. "Zbývajících třicet procent českých exportérů tuto značku nepoužívá. Jedná se především o obchodní řetězce, kde na zemi původu výrobků tolik nezáleží," dodává Mlynářová.

Podporu používání loga "Czech republic" vyjádřilo i Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO). Na svém zasedání rozhodlo, že na všech oficiální veletrzích a výstavách v zahraničí bude používat logo "Czech republic". Jako důvod uvedlo možnost záměny loga "Česko" s logem jiné země.

  
Stav image ČR v zahraničí

Do dnešní doby nemá Česká republika v zahraničí žádnou vládní propagační kampaň. Tento stav se podle slov náměstka ministra průmyslu a obchodu, Martina Tlapy, změní až v příštím roce, kdy se MPO chystá v zahraničí provést kampaň o ČR.

Slovenští a polští obchodní partneři hodnotí image ČR nadprůměrně. Avšak němečtí obchodní partneři mají při hodnocení ČR určité výhrady. Je tedy zřejmé, že v současné době není stav image České republiky v zahraničí tak dobrý, jak bychom si přáli.

"Měnit image ČR k lepšímu je však strašně těžké," říká Marie Příbová, konzultantka společnosti Datamar. "Není to však nemožné," dodává.

V řadě zemí zvýšil náš image vstup ČR do Evropské unie. Některé země nás oslovily s nabídkou spolupráce jen na základě našeho členství v EU. Negativně je však Česká republika vnímána například v Rakousku. V této zemi jsme kvůli využívání jaderných elektráren považováni za hazardéry se svým zdravím.


Jak měnit image ČR k lepšímu

Je důležité, aby naši velvyslanci nebo např. zástupci českých firem vytvářeli v zahraničí dobrý image. Například při jednání se zahraniční firmnou musí upoutat zajímavým obchodním návrhem a rozumnými argumenty je doslova strhnout pro spolupráci s ČR. Mimo jiné je také nutné změnšit počty zahraničních akcí (např. veletrhy), které nejsou příliš atraktivní a zkvalitnit je.

"Úspěch firem v zahraničí totiž ovlivňuje, jak nás cizinci vnímají," říká Martin Tlapa, náměstek ministra průmyslu a obchodu.

Ještě před vstupem na zahraniční trhy je vždy potřeba vybrat jen ty obory, na které se Česká republika specializuje. Jedná se například o následující obory:

  • strojírenská technika,
  • automobilový průmysl (např. Jawa, Škoda, Zetor),
  • české sklo (Bohemia Crystal),
  • čištění vody,
  • výroba piva (např. Budvar),
  • jaderné strojírenství, apod.


Zdroj: MPO, CzechTrade, Datamar

Autor článku

Vladimír Šindelka  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY