Návod k růstu malých a středních podniků

15.10.2004 | , Finance.cz
FIRMY


Malé a střední podniky (MSP) v České republice mají problémy s předpisy EU. Téměř polovina MSP totiž dosud nevyhovuje oborovým normám a předpisům EU. Některé z těchto společností bohužel dlouho nepřežijí. Připravili jsme proto pro vás šest klíčových změn...

Téměř polovina malých a středních podniků (MSP) v České republice dosud nevyhovuje oborovým normám a předpisům EU. Některé z těchto společností bohužel nepřežijí. Připravili jsme proto pro vás šest klíčových změn, které by měly malé a střední podniky provést, aby přežily:

  • zajištění pevné základny
  • investice do vlastních pracovníků
  • ve vědomostech je síla
  • nespoléhejte se dlouho na nízké mzdové náklady
  • investujte do technologií, ale s rozvahou
  • hlídejte si vaši konkurenci


1. Zajištění pevné základny
Ze všeho nejdříve musí být ve vaší firmě vytvořena pevná základna odběratelů. Po získání klíčových zákazníků se o nich snažte získat co nejvíce informací. Postupem času je pak důležité s těmito zákazníky stále zdokonalovat komunikaci. Tyto body jsou nutné ke zlepšování věrnosti vašich důležitých zákazníků. Druhou výhodou je upevnění pozice vaší firmy při příchodu nové tvrdé konkurence na vaše domácí trhy.

2. Investice do vlastních pracovníků
Pokud máte zájem na tom si ve firmě udržet dobré pracovníky, musíte jim poskytnout nejen dobré mzdové podmínky a zaměstnanecké výhody, ale také nabídnout nehmatatelné výhody, jako např. různá školení, uznání, schopnost poskytnout odpovídající pracovní náplň a odpovědnost, apod.

3. Ve vědomostech je síla
Více než 50 % malých a středních podniků má podprůměrné znalosti o rozšíření EU. Je to většinou způsobeno tím, že vlády a odborové instituce ve středoevropských zemích nebyly při vzdělávání MSP o požadavcích, rizicích a příležitostech, které přináší přistoupení k EU, příliš úspěšné. Je proto důležité neustále zvyšovat vaše znalosti o provozních pořadavcích a podmínkách EU. Zjistěte si například, zda může váš podnik dosáhnout na finanční prostředky EU a jak o ně můžete požádat.

4. Nespoléhejte se dlouho na nízké mzdové náklady
Mezi hlavní konkurenční výhody MSP ve střední Evropě především patří nízké mzdové náklady. Snažte se však hledat úspory v jiných nákladových oblastech, než jsou mzdy. Zaměřte se například na dodavatelské řetězce. Mějte vždy na mysli, že musí být ve vaší firmě i při úsporách v jakékoli oblasti vždy zachována kvalita, spolehlivost a zákaznické služby.

5. Investujte do technologií, ale s rozvahou
IT systémy, jako např. "řízení vztahů se zákazníky", "řízení pracovních sil" atd., mohou vašemu podniku poskytnout určité výhody. Avšak pouze pod podmínkou, že budou využívány efektivně! Nekupujte například IT, pokud nehodláte proškolit pracovníky, jak tuto technologii využívat.

6. Hlídejte si vaši konkurenci
V každém oboru existují konkurenti, kteří pracují s nižšími náklady než vaše firma. Většina MSP je však přesvědčena, že této konkurenci dokáže čelit. Vedoucí pracovníci zastávají názor, že se na svých trzích s ostřejším konkurenčním prostředím vypořádat dokážou a naopak se těší na stabilnější podnikatelské prostředí v Evropské unii. Většina malých a středních podniků očekává, že rozšíření na trhy EU přispěje ke zvýšení jejich prodeje a nové možnosti exportu jim pomohou kompenzovat případné ztráty na tuzemském trhu. Doporučujeme vám však i nadále vaši konkurenci důsledně sledovat. Nepodceňujte ji!


Tabulka: Nejvážnější konkurenční hrozby pro MSP během příštích pěti let

Konkurenční hrozba Hlasování MSP
Mezinárodní společnosti 73 %
MSP v západoevropských státech EU 34 %
Konkurence z oblasti mimo Evropu 31 %
Existující místní MSP 29 %
Velké lokální firmy 29 %
MSP v jiných středoevropských státech EU 25 %
Začínající místní MSP 16 %
MSP ve východoevropských nečlenských zemích EU 8 %


Zdroj: Economist Intelligence Unit

Autor článku

Vladimír Šindelka


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY