Prodejci zkažených potravin chtějí, aby se o nich nepsalo. Tak hodně štěstí

25.05.2012 | , Finance.cz
FIRMY


Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu hájí řetězce, které prodávají nekvalitní potraviny a chce, aby se o nich nepsalo. Stejně to viděla společnost United Airlines, které zničila jednomu kytaristovi jeho drahý nástroj. Díky jeho klipu se zostudila před 12 miliony diváků... PÁTEČNÍ GLOSA

     Není dne, aby se v novinách nepsalo, že nějaký řetězec obchodů s potravinami prodává jídlo se solí určenou původně na chodníky či rýži, ve které je olova, že by se z ní mohly odlívat kule. A když nějaký salám začne zelenat, přidělí mu jako ve špionážním filmu novou identitu. Tak co s tím provedeme, ptají se myslitelé?

     Předevčírem na ČT 24 zazněla báječná odpověď, dalo by se říct přímo geniální postup, jak celou situaci napravit. Martin Klanica ze Státní zemědělské a potravinářské inspekce nejprve prohlásil, že „v loni provedli cirka 36 tisíc kontrol, mají až 15 % nevyhovujících vzorků“. Pak se vzpomínalo na deklaraci, ve které obchodníci tvrdí, že přelepování potravin je jen náhodná lidská chyba. „Náhodná lidská chyba“ je ovšem nesmírně populární výmluva, a to i v mnohem vážnějších věcech než jsou staré salámy na bohatých evropských pultech s jídlem. Je kupříkladu známo, že katolická církev měla vážný podíl na válce ve Rwandě, což její představitelé smetli ze stolu se slovy, že „šlo jen o selhání jednotlivců“. Ač je to srovnání bizarní, ukazuje, že princip výmluv je pořád stejný – takže milé obchodní řetězce: promiňte, ale tohle vám nežereme.

     A teď ta objevná myšlenka. Vyhlásil jí Zdeněk Juračka, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu. „Je potřeba víceméně diskutovat o tom, jakým způsobem se dneska medializují i vyhlašují tyhle ty výsledky těch kontrol a do jaké míry je to správné a do jaké míry je to zkreslené,“ řekl. V následném rozhovoru nemohl myslící divák věřit svým uším. Ten pán se nám snažil vysvětlit, že jsou-li problémy s kvalitou zboží, je potřeba o nich mlčet. Místo upozorňování médií na mizernou práci obchodníků je prý třeba být zticha a na milé obchodníky poslat patřičný orgán (který jim udělí nějakou směšnou pokutu).

     Takže, drazí obchodníci. Věc se má tak, že jediná páka na zvýšení kvality je pořádná ostuda (a následné snížení zisků), a my spotřebitelé to dobře víme. Víme to, protože známe kytaristu Davea Carolla, který před dvěma lety letěl s United Airlines a když si po příletu vyzvedával svojí kytaru značky Taylor (stála asi 90 000 korun), zjistil, že má zlomený krk. Když už skoro třičtvrtě roku firma United Airlines odmítala dát Carollovi jakékoliv odškodné, napsal kytarista vedoucímu oddělení pro styk se zákazníky, že bude muset o celé situaci natočit klip a uveřejnit ho na YouTube. Vedoucí mu odpověděl: „hodně štěstí“.

     Dave Caroll skutečně video s písní natočil (jmenuje se United Breaks Guitars). Když už ho vidělo asi 6 milionů lidí, dopravce nabídl hudebníkovi odškodné. Jeho odpověď byla: „hodně štěstí“. Firma Taylor Guitars mezitím Carollovi věnovala dvě nové kytary, protože jim udělal skvělou reklamu. Carollovo video vidělo už skoro 12 milionů lidí. I my, čeští spotřebitelé, bychom vám, obchodním řetězcům – které nechcete, aby se o vašich prohřešcích mluvilo v médiích – rádi něco vzkázali. „Hodně štěstí...“

Autor článku

Lukáš Tomek  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY