Jak se vypořádat s vadným zbožím (díl III.)

16.02.2012 | , Finance.cz
FIRMY


V poslední části třídílné minisérie pro všechny, kteří kdy koupili vadný výrobek, se věnujeme především zániku uplatnění vady a vlivu doby opravy na záruku. 

V předcházejících dvou článcích jsme nastínili základy odpovědnosti prodávajícího za vady, jenž se vyskytnout v průběhu záruční doby na prodaném zboží. Dnešním článkem tuto problematiku uzavřeme pojednáním o dalších právech kupujícího.


Zánik uplatnění vady


Z logiky věci a předešlých článků (Jak se vypořádat s vadným zbožím (díl I.) a Jak se vypořádat s vadným zbožím (díl II.) vyplývá, že práva z odpovědnosti za vady zaniknou, nebyla-li uplatněna v záruční době. U věci, které podléhají rychlé zkáze musí být právo uplatněno nejpozději v den následující po koupi rychle se kazícího zboží. I v případě koupi použité věci dochází k zániku uplatnění práv po uplynutí záruční doby, kdy prodávající má právo po dohodě s kupujícím tuto záruční dobu zkrátit, nikoliv na dobu kratší než 12 měsíců.


Doba opravy se nepočítá


Doba od uplatnění práva ze záruky až do provedení opravy se do záruční doby nezapočítává. Kupující má právo, aby obdržel potvrzení o tom, kdy právo uplatnil, jakož i potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, to jest velice důležité pro kupující, aby obdržel toto potvrzení k případnému sporu s prodávajícím, kdy mu bude tvrzeno, že záruční doba uplynula, přestože došlo k několika dlouhodobým opravám, jenž se do záruční doby nepočítají.

Dojde-li k výměně věci, začně běžět nová záruční doba od převzetí nové věci, obdobně totéž platí na nově vyměněnou součástku věci. Jakékoliv ujednání k omezení či zániku práva, které by bylo uzavřeno před uplatněním práva z odpovědnosti za vadu prodané věci by bylo neplatné.


Zákon o ochraně spotřebitele


Zákon o ochraně spotřebitele mimo jiné stanovuje, že prodávající se povinen přijmout reklamaci v kterékoli provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, popřípadě v sídle či místě podnikání.

Prodávající je povinen kupujícímu v roli spotřebitele vydat písemné potvrzení o tom, kdy spotřebitel právo uplatnil, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel vyžaduje. Prověřte si, zda Vám výše uvedené prodávající poskytnul. Dále potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání. Pro případ zamítnutí reklamace písemné odůvodnění tohoto zamítnutí.

Prodávající nebo pověřený pracovník rozhodne o reklamaci ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů. Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízená nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud nedojde mezi prodávajícím a spotřebitelem k dohodě o prodloužení lhůty. V okamžiku uplynutí této lhůty má spotřebitel stejná práva, jako by se jednalo o vadu, kterou nelze odstranit.

Třemi články na téma vady zboží a reklamace jsme se pokusili shrnout podstatné body, se kterými se kupující může setkat při reklamaci zboží v prodejně. Autor vždy doporučuje před případným sporem a hádkou předejít nastudováním § 19 Zákona o ochraně spotřebitele a § 619 a násl. Občanského zákoníku, kdy si kupující ujasní svá práva a následně ušetří peníze v případě nedorozumění s prodávajícím.

Článek vyšel původně na webu Studentskéfinance.cz

Autor článku

Zbyněk Drobiš  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY