Víte, kolik vás stojí chybný marketing?

08.02.2012 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


Zisk nebo ztráta. Hranice, která určuje, zda je podnikatel úspěšný, či nikoliv. Podnikatelé dělají každý den rozhodnutí, která mohou vést buď k přísunu peněz do firmy, nebo naopak jejich ztrátu. Tato rozhodnutí se týkají také marketingových aktivit.

Řada podnikatelů si přitom neuvědomuje, že právě marketingové aktivity jsou klíčem k zisku nebo ztrátě a problém je v tom, že často nedokážou rozlišit mezi činnostmi, které jim přináší peníze, a těmi, kvůli kterým peníze naopak jen ztrácejí.

Jedním z hlavních důvodů je, že nechápou, jak marketing ovlivňuje každý aspekt jejich podnikání. Neuvědomují si, že marketing je vše, co dělají pro to, aby přilákali a udrželi zákazníky, což znamená, že marketing je prakticky všechno, co dělají ve své firmě.

Název, který si vyberou pro svou firmu, znamená buď přísun peněz nebo ztrátu. Ceny, které si stanoví za své produkty či služby, můžou znamenat zisk nebo ztrátu. Poloha obchodu či provozny, způsob odpovídání na maily, forma nabídek, vzhled webových stránek a všechny další marketingové nástroje, které firma používá k oslovení potenciálních zákazníků, znamenají buď peníze, nebo jejich ztrátu.

Řekněme, že nejste odborník na marketing a kvůli tomu nevíte, jak vytvořit marketingový nástroj, který přinese zisk pro vaše podnikání. Nicméně nějakou propagaci dělat chcete a stejně nakonec něco vytvoříte. Vzhledem k tomu, že udělat skutečně fungující propagační materiál je v takové situaci stejně tak pravděpodobné, jako vyhrát v loterii, není žádným překvapením, že vaše marketingové aktivity nefungují a úsilí, energie a peníze, které jste do toho dali, se vám nevrátily zpět.

Ztráta se nerovná nákladům na marketingový nástroj

Mnoho lidí se v této situaci domnívá, že jejich ztráta se rovná nákladům na marketingový nástroj, který zkusili udělat. To je ovšem chybná úvaha.

Kromě ztráty nákladů na vytvoření marketingového nástroje, což typicky zahrnuje psaní textů, grafické práce a náklady na produkci, vás stojí nemalé peníze také zveřejnění či  distribuce výtvoru, tedy jeho publikování jako inzerce, umístění na webu či rozeslání prostřednictvím direct mailu, atd. Pokud mluvíme o inzerci v místním tisku či roznosu stovek letáků do schránek, dostaneme se k částkám v řádu tisíců korun. Pokud použijete inzerci v denících, rozhlasovou reklamu nebo billboardy, mohou jít náklady do desítek tisíc korun.

Ztráty jdou ještě výše

Zdá se vám to hodně? Ale ani tady ztráty nekončí. A jdou výše, mnohem výše. Ztratili jste totiž také možnost aktuálních prodejů, které by vám přinesl efektivní marketingový nástroj, plus další budoucí prodeje těmto novým zákazníkům, jakož i prodej a následné tržby od klientů, kteří by přišli díky doporučení těchto nových zákazníků.

Tyto ztráty jdou do desítek až stovek tisíců korun pokaždé, když uskutečníte nějakou marketingovou aktivitu, která nepřinese žádaný efekt.

Ne všechny reklamy, letáky, obchodní dopisy, atd. jsou stejné. Jedna reklama může přinést jen málo nebo vůbec nic na oplátku za váš čas, energii a peníze. Naproti tomu další inzerát může vést k prodejům za desítky či stovky tisíc korun, pokud je založen na několika jednoduchých, ale účinných marketingových konceptech, které jsou snadno použitelné - pokud je znáte.

Autor článku působí jako poradce pro marketing a rozvoj firem ve společnosti MARKETINGOVÁ KANCELÁŘ.CZ

Autor článku

Vladimír Kuchař  

Články ze sekce: FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT