Pět pravidel pro podnikatelský plán

30.11.2011 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


Máte dobrý nápad na podnikání a jste žhaví začít. Pustit se do toho a vrhnout se do světa byznysu. Nicméně právě v tomto okamžiku byste se měli na chvilku zastavit a ujasnit si vše ohledně vašeho projektu.

Neměli byste s podnikáním začít, dokud si nezodpovíte všechny otázky. Co? Kdo? Za kolik? Kdy? Jak? a Proč?  Odpovědi vám přinese podnikatelský plán a teprve, až budete všechny okolnosti vašeho podnikání znát, můžete se do něj pustit.

Správně sestavený plán vám řekne, zda je projekt životaschopný, upozorní vás na možná rizika a problémy ještě před samotným počátkem podnikání. Při jeho sestavování si uvědomíte dílčí kroky, které vás čekají a kolik budou stát. Dobrý podnikatelský plán je klíčovým předpokladem pro úspěch firmy. Dále najdete několik rad, které vám pomohou dobrý plán napsat.

Nepřeceňujte svůj nápad a nezveličujte odhady

Je lepší držet se při zemi a zejména při odhadech prodejů, tržeb a zisků být nohama na zemi. Podnikatelský plán může jit velmi rychle do koše, když se v praxi setkáte s tím, že všechno nejde tak, jak jste si představovali, a zaostáváte za svými plánovanými výsledky. Raději si dejte cíle, které budete mít podložené skutečnými čísly.

Nepodceňujte počáteční náklady

Rozjet firmu stojí vždy více, než si myslíte. Proto do svého plánu nezapomeňte zahrnout i takové položky jako pojištění, cestovní náklady či účetní. Výdaje naskakují rychle a někdy může trvat měsíce i roky, než se dostanete do plusu. Je důležité mít nějakou rezervu pro firemní i osobní výdaje.

Neudělejte přehnaný odhad růstu

Váš úspěch a s ním vydělané statisíce mohou přijít přes noc. Ale většinou se to nestává. Proto raději při plánování berte do úvahy scénář pro nejhorší situaci. Je lepší být příjemně překvapený než mít očekávání, která se nenaplní.

Vezměte do úvahy konkurenci

Váš podnikatelský plán musí dobře zmapovat konkurenci. Nevěřte tomu, že máte něco unikátního, něco, co nikdo jiný nenabízí. Měli byste vědět, co konkurence nabízí, za kolik, jaké má výhody pro zákazníky apod.

Uveďte detaily, buďte konkrétní

Spousta podnikatelských plánů trpí tím, že jsou příliš obecné, bez konkrétních údajů.  Právě podrobnosti, specifické údaje a podrobnosti jsou pro podnikání důležité. Pokud nemáte vše zpracováno do detailu, je vaše snaha marná.

Nenechejte se při psaní vašeho podnikatelského plánu ovlivnit prvotním nadšením a důsledně vše domyslete a popište. To vám pomůže dříve dosáhnout vašich cílů.

Autor článku působí jako poradce pro marketing a rozvoj firem ve společnosti MARKETINGOVÁ KANCELÁŘ.CZ

Autor článku

Vladimír Kuchař  

Články ze sekce: FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT