Ovlivní peníze od Googlu DPH?

22.11.2011 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


Umístění reklamního banneru na firemních internetových stránkách může znamenat nejen další příjem do firmy ale také způsobit nové administrativní úkony ve firemním účetnictví.

S poskytováním resp. zprostředkováváním služeb je spojeno mnoho povinností v souvislosti se správným postupem podání daňového přiznání fyzických osob finančnímu úřadu. Jedná se zejména o problematiku DPH a s ní spojených transakcí.

 V rámci Evropské unie zaznamenáme již řadu podobných případů. Jste-li fyzická osoba, neplátce DPH a na svých firemních internetových stránkách máte umístěný reklamní banner Googlu například z Irska, vystavujete se riziku, že se z Vás pravděpodobně plátce DPH stane. Pokud totiž na tento banner někdo klikne, začnou se díky funkci PPC (pay per clik = platit za každé kliknutí) načítat u Googlu peníze. Obchodní podmínky Googlu  stanovují povinnost při dovršení minimální částky nebo za určité časové období zaslat takto vygenerované peníze přímo na účet provozovatele internetových stránek, kde je banner umístěn.

A jak má tento fakt vliv na DPH?

Provozovatelem takových internetových stránek je fyzická osoba, stránky jsou ovšem firemní a tudíž veškeré operace s nimi jsou také firemními. Předpokládáme také, že jste Googlu při navázání obchodní spolupráce a podpisu smlouvy nahlásili Vaše DIČ a získané peníze za jednotlivá kliknutí na banner jsou tímto převáděné na Váš firemní účet. Přijetím částky za služby jste automaticky povinni se zaregistrovat na FÚ jako plátce DPH, neboť musíte dle zákona o DPH provést „samovyměření DPH“ – tzn. do daňového přiznání vyměřit DPH ze služby na vstupu. Vzhledem k tomu, že internetové stránky používáte k dosažení, zajištění a udržení příjmu, lze tuto částku zároveň i uplatnit na výstupu. V závěru tedy z této transakce nic státu neodvádíte a ani nic od státu nedostanete, nicméně jste povinni transakci do přiznání zapsat.

Otázkou zůstává, proč tedy podobným administrativním úkonům neuniknout a nekomplikovat si účetnictví, když ke skutečnému převodu peněz za DPH nedochází a finanční úřad, tedy stát vlastně o nic nepřichází. Existuje totiž možnost kontroly, zda jste splnili svou povinnost registrace jako plátce DPH, neboť poskytovatel služby v rámci EU, v tomto případě Google, rovněž musí oznámit svému finančnímu úřadu, že transakce proběhla a nahlašuje současně i Vaše DIČ. V podstatě takto dochází dokonce k možnosti křížové kontroly.

NTAutorem článku je profesionální konzultační služba NaTelefon – zprostředkovatel odborných rad po telefonu poskytovaných renomovanými firmami z oboru. Případ by vybrán z databáze zodpovězených dotazů prostřednictvím této služby. Text v rámci telefonické konzultace poskytla daňová a účetní kancelář Peklo II.

Autor článku

nt