Majitelé eshopů: Připravte se na nová pravidla v EU

01.07.2011 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


Evropský parlament přijal novou směrnici EU o spotřebitelských právech. Jejím záměrem je větší ochrana spotřebitelů a tím nové povinnosti pro provozovatele eshopů.

Novou směrnici by měly jednotlivé členské státy zakomponovat do konce roku 2013. Se zavedením směrnice nastane pro provozovatele eshopů těchto deset změn.


Omezení skrytých poplatků a cen na internetu


Spotřebitelé budou chráněni proti „cenovým pastem“ na internetu. Ty se objevují, když se podvodníci snaží svést lidi k placení za služby „zdarma“, jako jsou horoskopy nebo recepty. Nyní musí spotřebitelé výslovně potvrdit, že jsou srozuměni s tím, že je třeba zaplatit určitou částku.


Vyšší cenová průhlednost


Obchodníci musí oznamovat celkovou cenu za výrobek nebo službu, stejně jako jakékoliv poplatky navíc. Zákazníci nakupující online nebudou muset platit poplatky nebo jiné náklady, pokud nebyli před zadáním objednávky řádně informováni.


Zákaz předem zaškrtnutých políček na webových stránkách


Při nakupování online (například pořízení letenky) bývají během nákupního procesu nabízeny dodatečné služby, jako cestovní pojištění nebo pronájem auta, a to pomocí takzvaných „předem zaškrtnutých“ políček. Spotřebitelé jsou v současnosti často nuceni zrušit zaškrtnutí, pokud o tyto služby nemají zájem. Nová směrnice zakáže používání předem zaškrtnutých políček v celé Evropské unii.


Čtrnáct dní na změnu názoru na koupi


Doba, během které mohou spotřebitelé odstoupit od kupní smlouvy je prodloužena na 14 kalendářních dní (ve srovnání s nyní předepsanými sedmi). To znamená, že pokud se spotřebitel rozmyslí, může vrátit zboží z jakéhokoliv důvodu.


  • mimořádná ochrana z důvodu nedostatku informací: pokud prodávající zákazníka jasně neinformoval o právu na odstoupení, lhůta pro vrácení zboží bude prodloužena na jeden rok,
  • spotřebitelé budou také užívat práva na odvolání vyžádané návštěvy, kdy obchodník volal předem a tlačil spotřebitele do souhlasu s návštěvou. Kromě toho už dále nemusí být tvořen rozdíl mezi vyžádanou a nevyžádanou návštěvou; bude tak zamezeno obcházení těchto pravidel,
  • právo na odstoupení je rozšířeno na online aukce, jako je eBay, nicméně zboží koupené v aukci může být vráceno pouze při pořízení od profesionálního prodejce,
  • lhůta pro odstoupení od smlouvy se bude počítat od chvíle, kdy spotřebitel obdrží zboží, místo od okamžiku uzavření smlouvy, jak je tomu v současnosti. Pravidla budou platit pro internetové, telefonní a zásilkové prodeje, stejně jako pro prodej mimo obchody, například na prahu dveří zákazníka, na ulici, Tupperware prezentaci nebo během zájezdu pořádaného obchodníkem.


Vrácení peněz


Obchodníci musí vrátit zákazníkovi peníze za výrobek během 14 dnů od odstoupení od smlouvy včetně nákladů na dodávku. Obecně ponese obchodník riziko za poškození zboží během přepravy, dokud se spotřebitel nestane vlastníkem zboží.


Zavedení vzorového formuláře na odstoupení od smlouvy pro členy EU


Spotřebitelům bude poskytnut vzorový formulář na odstoupení od smlouvy, který mohou (ale nemusí) použít, pokud změní názor a budou chtít odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo na prahu dveří. Tím se usnadní a zrychlí odstoupení od kontraktu uzavřeného kdekoliv v Evropské unii.


Omezení příplatku za použití kreditní karty a horké linky


Obchodníci nebudou moci účtovat spotřebiteli za platbu kreditní kartou (nebo jinými způsoby) víc, než podnikatele stojí nabízení takových způsobů platby. Obchodníci, kteří obsluhují telefonní linky, umožňující spotřebiteli kontaktovat je v souvislosti se smlouvou, už nebudou moci účtovat vyšší než základní sazbu za telefonní hovor.


Jasnější informace o tom, kdo platí za vrácení zboží


Pokud obchodníci chtějí, aby kupující nesl náklady na vrácení zboží, když změní názor na koupi, musí o tom jasně informovat spotřebitele předem, jinak mají povinnost zaplatit za vrácení sami. Obchodníci musí před koupí jasně uvést alespoň odhad maximálních nákladů na vrácení rozměrného zboží (např. pohovky) koupeného na internetu nebo v zásilkovém obchodu, aby měl spotřebitel dostatek informací pro rozhodování, u koho nakoupí.


Lepší ochrana spotřebitele ve vztahu k digitálním produktům


Informace o digitálním obsahu také musí být jasnější, mají zahrnovat kompatibilitu s hardwarem a softwarem a aplikaci technických ochranných opatření, například omezení práva spotřebitele pořizovat kopie obsahu. Spotřebitelé budou mít právo na odstoupení od koupě digitálního obsahu, jako jsou hudební videa ke stažení, ale jen do chvíle než začne skutečný proces stahování.

Společná pravidla usnadní podnikům obchodování po celé Evropě a zahrnují:


  • jediný soubor základních pravidel v EU pro smlouvy na dálku (prodeje po telefonu, poštou nebo přes internet) a smlouvy mimo obchodní prostory (prodeje mimo prostory společnosti, například na ulici nebo na prahu dveří zákazníka), který vytváří prostor rovným podmínkám a snižování transakčních nákladů pro přeshraniční obchodníky, obzvláště při prodeji přes internet,
  • vzorové formuláře usnadní život podnikům: formulář v souladu s informačními požadavky na právo odstoupit od smlouvy,
  • specifická pravidla se budou vztahovat na malé podniky a řemeslníky (např. instalatéry). Nebude zde žádné právo na odstoupení od smlouvy pro nutné opravy a údržbu. Členské státy se také smí rozhodnout pro osvobození obchodníků, kteří na žádost spotřebitelů provádějí opravy nebo údržbu u nich doma v hodnotě nižší než 200 Euro, od některých požadavků na informace.

Pramen: europa.eu

Autor článku

Lucie Marková

Články ze sekce: FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT