Agenturní zaměstnávání od 1. ledna 2011

20.12.2010 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


Jaké změny přinese novela zákona o zaměstnanosti (zákon č. 435/2004 Sb.) od 1. ledna 2011 do právní úpravy agenturního zaměstnávání? Cílem je především zpřísnit právní úpravu povolování a odejímání povolení ke zprostředkování zaměstnání, a tím snížit výdaje státního rozpočtu.

Proč bylo nutné provést úpravy?

Zákon o zaměstnanosti neumožňoval účinně regulovat činnost agentur práce, zasáhnout v případě nekvalitního poskytování služby zprostředkování zaměstnání agenturami práce a usměrňovat jejich živelný nárůst. Dále dával prostor pro zprostředkování zaměstnání i těm subjektům, které nedodržují povinnosti stanovené zaměstnavatelům obecně závaznými právními předpisy v oblasti zaměstnanosti a při zaměstnávání zaměstnanců.

Posílení právní jistoty

Zpřísněním právní úpravy vydávání povolení ke zprostředkování zaměstnání by mělo též dojít k posílení právní jistoty fyzických osob nastupujících do zaměstnání k agentuře práce, případně i k omezení počtu subjektů provozujících zprostředkovatelskou činnost. Rovněž z důvodu zkvalitnění prověření činnosti žádajícího subjektu se zavádí oprávnění Ministerstva vnitra ČR vyžádat si před doručením stanoviska opis z Rejstříku trestů žadatele. Rozšíření důvodů pro odejmutí povolení ke zprostředkování zaměstnání umožní Ministerstvu práce a sociálních věcí ČR zasáhnout v těch případech, kdy agentura práce jako zaměstnavatel neplní své povinnosti, které vyplývají ze zákona. Zavedením povinného pojištění agentur práce by se měla též zvýšit právní jistota zaměstnanců agentur práce, popřípadě jiných fyzických osob, pro které bude agentura práce zprostředkovávat zaměstnání.

Hlavní změny od ledna 2011

1. Umožňuje se poskytování přehledu o udělených povoleních ke zprostředkování zaměstnání a o pokutách uložených úřady práce a inspektoráty práce za porušení povinností vyplývajících z příslušných zákonů právnickým a fyzickým osobám, kterým bylo uděleno povolení ke zprostředkování zaměstnání, Ministerstvu vnitra ČR.

2. Nově se zavádí povinné pojištění agentur práce. Novou úpravou se zavádí povinné pojištění agentur práce, a to z důvodu zvýšení právní jistoty zaměstnanců agentur práce, popřípadě jiných fyzických osob, pro které bude agentura práce zprostředkovávat zaměstnání.

3. Zkvalitňuje se sledování jednotlivých kategorií zapůjčovaných zaměstnanců agenturami práce. Nově se stanoví, aby agentury práce uváděly u počtu zaměstnanců, kteří byli dočasně přiděleni k výkonu práce u uživatele, zvlášť počet občanů České republiky, počet občanů Evropské unie, počet občanů ostatních členských států Evropského hospodářského prostoru a Švýcarska a počet ostatních cizinců podle státní příslušnosti.

4. Prodlužuje se lhůta pro doručení stanoviska k udělení povolení ke zprostředkování zaměstnání. Zákon o zaměstnanosti nově stanoví, že další podmínkou pro udělení povolení ke zprostředkování zaměstnání právnické nebo fyzické osobě je souhlasné závazné stanovisko Ministerstva vnitra ČR vydané na základě žádosti Ministerstva práce a sociálních věcí ČR. Ministerstvo vnitra je povinno své závazné stanovisko k udělení povolení ke zprostředkování zaměstnání doručit MPSV do 15 pracovních dnů ode dne obdržení žádosti o závazné stanovisko. Pokud tak neučiní do konce této lhůty, má se za to, že s udělením povolení ke zprostředkování zaměstnání souhlasí.

5. Uvádění územního obvodu v žádosti o povolení ke zprostředkování zaměstnání se ruší.

6. Zpřesňují se ustanovení zákona o odpovědném zástupci. Vzhledem k tomu, že z dosavadního textu zákona o zaměstnanosti nevyplývalo dostatečně, že na „nového“ odpovědného zástupce jsou kladeny stejné požadavky jako při podání žádosti, proto zákon nově upravuje, že „v případě změny odpovědného zástupce právnické osoby je nezbytné doložit doklady o splnění podmínek stanovených v § 60 zákona o zaměstnanosti, který stanoví podmínky pro udělení povolení ke zprostředkování zaměstnání právnické a fyzické osobě. Při změnách údajů uvedených v povolení ke zprostředkování zaměstnání podle § 62 odst. 1 písm. a) a b) a podle § 62 odst. 2 písm. a) vydá ministerstvo nové rozhodnutí.“

7. MPSV odejme povolení ke zprostředkování zaměstnání agentuře práce, která nemá sjednané povinné pojištění pro případ svého úpadku nebo úpadku uživatele.

8. Zpřísňují se podmínky pro vydání nového povolení ke zprostředkování zaměstnání agenturou práce. Předchozí právní úprava umožňovala v některých případech, aby si fyzická nebo právnická osoba požádala ihned o nové povolení ke zprostředkování zaměstnání, čímž se sankční charakter odejmutí povolení do značné míry snižoval. Proto bylo žádoucí tomuto jevu novou právní úpravou zabránit, a to tak, aby zákon o zaměstnanosti nově stanovil, že právnická nebo fyzická osoba může požádat o vydání povolení ke zprostředkování zaměstnání nejdříve po uplynutí 3 let ode dne právní moci rozhodnutí o odejmutí povolení ke zprostředkování zaměstnání.

9. MPSV nově stanoví den, ke kterému je agentura práce povinna zprostředkovatelskou činnost ukončit. Ode dne doručení rozhodnutí o odejmutí povolení ke zprostředkování zaměstnání může právnická nebo fyzická osoba, které bylo povolení ke zprostředkování zaměstnání odňato, vykonávat pouze takové činnosti, které nejsou v rozporu s účelem vydaného rozhodnutí.

Zpráva převzata z MPSV.

Autor článku

Firemni aktualita