Poradna: Mění se něco v nároku na pracovní oděv?

24.11.2010 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


V současné době dochází k řadě změnám, takže se není co divit, že vzniká spousta otázek ohledně změn, které se možná ani nebudou konat.


Nárok na pracovní oděv

Otázka: Můj otec pracuje u Městského úřadu v technických službách a od letošního roku 2010 nemají údajně nárok na pracovní oblečení a pracovní obuv ani na mycí prostředky. Je to pravda a nebo chce vedoucí TS jenom ušetřit?

Odpověď:

Poskytování pracovního oděvu zaměstnavatelem se řídí zákoníkem práce. V § 104 odst. 1 zákona č. 262/2006, zákoníku práce (dále jen „ZP“), je zakotvena povinnost zaměstnavatele (v případě Vašeho otce Městského úřadu) poskytovat ochranné prostředky pracovníkům, není-li možné odstranit nebo dostatečně omezit prostředky kolektivní ochrany nebo opatřeními v oblasti organizace práce. §104 odst. 2 stanovuje, že v prostředí, kde dochází k mimořádnému opotřebení nebo znečištění oděvu, nebo pokud oděv plní ochranou funkci, je ochranným prostředkem také oděv.

V této oblasti ZP nedošlo k novelizaci a nejbližší novelizace nevejde v platnost dříve jak 1.1.2011, tudíž tvrzení zaměstnavatele o zániku nároku na pracovní oděv je pravděpodobně nepodložené zákonem. Pokud Váš otec pracuje na pozici, kde se oděv rychle opotřebovává, dochází k nadměrnému znečištění, nebo slouží jako ochranná pomůcka, je zaměstnavatel nadále povinen poskytovat pracovní oděv.


Ptejte se v naší poradně


Výdaje před založením živnosti

Otázka: Mohu zahrnout do odpisů výdaje, které souvisí s podnikáním, ale byly před vydáním živnostenského listu a začátkem podnikání? Do jaké doby tyto mohu případně uplatňovat?

Odpověď: Při zahájení podnikání můžete do výdajů zahrnout zásoby pořízené ještě v kalendářním roce předcházejícím zahájení činnosti, dále lze zahrnout zřizovací výdaje. Majetek, který se rozhodnete zařadit do obchodního majetku začnete odepisovat po jeho zařazení - v ceně podle dokladů o koupi nebo v ceně podle znaleckého posudku (např. u nemovitostí pořízené před více než 5 lety).


Ptejte se v naší poradně


Nákup a prodej zboží na Slovensku

Otázka: Jsem OSVČ neplátce DPH v Česku, potřebuji nakupovat zboží od živnostníka na Slovensku a prodávat jiné firmě na Slovensku. Je někde problém? Musím být plátce DPH? Záleží na tom, jestli ten, kdo mi zboží zprostředkuje na Slovensku, je nebo není plátce DPH? Stačí, když zdaním zisk, který získám prodejem zboží na Slovensko ve svém účetnictví v Česku?

Odpověď: Místem plnění je ve Vašem případě Slovensko. Musíte se tedy řídit slovenským zákonem o DPH a jako slovenský neplátce hlídat překročení obratu pro povinnou registraci k DPH na Slovensku. Jestli je živnostník neplátce, nakoupíte a prodáte bez DPH. Bude-li živnostník plátce, nákoupíte s DPH, o DPH navýšíte cenu a následně prodáte bez DPH. Kupující firma si DPH nemůže odečíst = pro plátce je výhodnější nakupovat od plátců. Pokud jde o daň z příjmů, záleží na tom, jestli Vám na Slovensku vznikne stálá provozovna - v tom případě byste na Slovensku podával daňové přiznání k dani z příjmů ze zdrojů na Slovensku.


Ptejte se v naší poradně


Je možné se připravit na změnu DPH

Otázka: Pokud by se např. od 1.4.2011 zvýšila sazba DPH z 10 % na 17 %, jak se můžu vyhnout vyšší sazbě daně? Musím např. podepsat smlouvy na práce (podlahy,okna,omítky) ještě před tímto datem, přičemž realizovány budou např. až v červnu nebo už musí být vše před tímto datem zaplaceno?

Odpověď: V navrhované novele DPH účinné od 1.1.2011 se prozatím neuvažuje se změnami sazeb DPH. Dosavadní praxe byla taková, že v případě platby předem a následné změně sazby DPH ještě před datem uskutečnění zdanitelného plnění se uplatnila původní sazba daně z částky zaplacené předem. Na vyúčtovacím dokladu byly uvedeny obě sazby - jiná na platbu předem a jiná na doplatek. Jestli bude tato praxe i nadále zachvána bude záležet na přechodných ustanoveních k případné novele DPH.


Ptejte se v naší poradně

Autor článku

Richard Gürlich, Alice Popelková  

Články ze sekce: FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT