Luxusní značky v Číně pod dohledem

01.09.2010 | , Finance.cz
FIRMY


Stále více společností prodávajících luxusní zboží chce mít plnou kontrolu nad svými produkty a lze mezi nimi vysledovat jednoznačný trend, jímž je snaha působit na čínském trhu přímo, bez prostředníků.

Velké globální luxusní značky, jako jsou například Burberry, Ralph Lauren nebo Coach, přehodnocují své dosavadní prodejní strategie a snaží se přímo působit na miliardovém čínském trhu. Zakládání společných podniků již pro ně není zdaleka tak atraktivní jako dříve. Mnoho z těchto firem, které nyní kupují své partnery, franchisanty či distributory, působí v Číně nepřímo již několik desetiletí. Díky dlouholetému působení na čínském trhu získaly tyto firmy bohaté zkušenosti a nyní jsou připraveny pokročit do další vývojové fáze, kterou již chtějí spravovat a hlavně kontrolovat samy. Jedním z hlavních cílů je snížit distribuční náklady a zvýšit provozní marže. V tomto segmentu je Čína rostoucím trhem a rychlý růst lze očekávat i v příštích 3 - 5 letech. Obecně se očekává růst prodejů v hodnotě 30 % ročně.


Zvyky čínských spotřebitelů se mění


To, že se čínský trh snaží aktivně dobýt i luxusní značky, souvisí nepochybně také s tím, že zvyky čínských spotřebitelů se mění v souvislosti s demografickými změnami v tomto regionu a sílícím ekonomickým potenciálem střední vrstvy. Růst spotřebitelské třídy je odhadován na 20 milionů lidí ročně. V současné době je 58 % celosvětové populace produktivního věku v Asii. Do roku 2015 bude mít více než 550 milionů lidí v této oblasti příjem na hlavu vyšší než 4 tis. USD ročně. To představuje obrovskou potenciální koupěschopnou poptávku. Číňané, jejichž finanční situace se zlepšuje, dávají své postavení a bohatství na odiv právě prostřednictvím luxusních značek. Je však pravdou, že i přes růst bohatství domácností si ne každý Číňan může dovolit luxusní západní zboží. Často tedy sahají po domácím zboží, které je nesrovnatelně levnější.

Evropské luxusní značky v současnosti výrazně posilují své aktivity v jihovýchodní Asii, ať už prostřednictvím budování vlastní sítě zastoupení, nebo prostřednictvím nákupů čínských distributorských firem. Čína je v současnosti druhý nejsilnější trh luxusního zboží na světě. Jen v posledním roce se tržby zvýšily o 12 procent na 9,6 miliardy dolarů, což představuje 27,5 procenta globálního trhu. Očekává se, že tržby v příštích pěti letech vzrostou na 14,6 miliardy dolarů, čímž se čínský trh zařadí na samou špičku.

Například italský výrobce sportovních vozů Lamborghini, který patří do koncernu Volkswagen, své tržby v Číně téměř ztrojnásobil, a v prvním letošním pololetí tak prodal Číňanům 86 luxusní vozů, což je v pořadí druhá příčka po Spojených státech. Aby si globální společnosti v Číně udržely stávající tempo rozvoje, předpokládají expanzi kromě metropolí i do regionů, kde se poptávka po jejich produktech taktéž zvyšuje. Hlavními odbytovými základnami luxusního zboží jsou v současné době největší města pobřežních oblastí, ve kterých ale žije pouze 5 % čínské populace. Expanze do vnitrozemí a menších měst je proto nevyhnutelná... 


V přepočtu na obyvatele je Čína stále ještě rozvojovou zemí


Přestože na základě posledních výsledků HDP se Čína stala druhou největší ekonomikou světa a odsunula tak na třetí příčku Japonsko, z pohledu příjmu na hlavu tomu tak není. V přepočtu na obyvatele je Čína stále ještě rozvojovou zemí a ani zdaleka se neblíží průměrnému světovému HDP na obyvatele. Pro srovnání - v Číně dosahuje příjem na hlavu 3.800 USD za rok, na rozdíl od Japonska, kde tento ukazatel dosahuje 38.000 USD za stejné období. Čína tedy patří k nesrovnatelně chudším zemím a tento fakt je i určujícím pro vztah k luxusním značkám. Nepopiratelnou pravdou ovšem je, že počet lidí, kteří se zařazují do střední třídy, dramaticky roste.

 Autor působí jako ředitel exportních finančních služeb HSBC Bank

Autor článku

Tomáš Nymburský


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY