Vrácení DPH z nezaplacených faktur

07.07.2010 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


Součástí změn zákona o DPH, které by měly být účinné od 1. ledna 2011, je rovněž snížení DPH na výstupu z faktur, které nebyly uhrazeny a jsou nedobytné.

Úprava se má stát součástí zákona o DPH formou speciálního ustanovení k opravě základu daně u pohledávek za dlužníky v insolvenčním řízení. Má být použito v následujících případech – podmínky musí být splněny zároveň:

  • plátci - věřiteli při uskutečnění zdanitelného plnění vznikla povinnost přiznat a zaplatit daň,
  • plátce - dlužník se nachází v insolvenčním řízení a insolvenční soud rozhodl o způsobu řešení úpadku,
  • pohledávka vznikla ve lhůtě 6 měsíců před rozhodnutím soudu o úpadku a doposud nezanikla,
  • plátce – věřitel přihlásil tuto svoji pohledávku nejpozději ve lhůtě stanovené rozhodnutím soudu o úpadku, tato pohledávka byla zjištěna a v insolvenčním řízení se k ní přihlíží,
  • věřitel a dlužník nejsou spojenými osobami (kapitálově spojené a výše podílu představuje alespoň 25 % základního kapitálu nebo 25 % hlasovacích práv těchto osob, osoby blízké, členové sdružení atp.).

Pokud jsou uvedené podmínky splněny, může plátce - věřitel snížit daň na výstupu z uvedeného plnění, pokud doručil plátci - dlužníkovi opravný daňový doklad. Ten je upraven zvláštním ustanovením.

Opravu nelze provést, pokud:

  • od konce zdaňovacího období, ve kterém se uskutečnilo původní zdanitelné plnění, uplynuly více než 3 roky,
  • dlužník přestal být plátcem.

Oprava se provede v daňovém přiznání, k němu je nutné přiložit:

  • kopie všech vystavených daňových dokladů, u kterých provedl opravu výše daně v tomto daňovém přiznání, a
  • výpis z daňové evidence zachycující opravy provedené v tomto daňovém přiznání.

Zpráva převzata z www.dashofer.cz.

Autor článku

Firemni aktualita