Jak najít investora? II.

25.06.2009 | , Finance.cz
FIRMY


Ve druhém článku fintriků o hledání investora se podrobněji podíváme na venture kapitál a private equity v České republice.

Téma: Jak najít investora


Někteří autoři považují private equity a venture kapitál za ekvivalentní pojmy, ale například ve Spojených státech se tyto pojmy odlišují. Venture kapitál je zde používán pro investice do začínajících a expandujících podniků.

Private equity znamená "střednědobé až dlouhodobé financování poskytované za získání podílu na základním kapitálu podniků, jejichž akcie nejsou obchodovány na burze a které mají potenciál pro tvorbu hodnoty v budoucnu. V obou případech dochází ke vzniku partnerství, tedy k účasti investora na základním kapitálu podniku" (zdroj: Příručka k investování soukromého a venture kapitálu CVCA) .


Rychlá návratnost a houževnatost podmínkou!


Jak vybrat správného investora, se dozvíte v abecedě Vstup investora do podniku. Předtím než začnete vůbec přemýšlet o tomto způsobu financování, zamyslete se nad tím, jestli je váš projekt pro investora dostatečně zajímavý. Tedy jakou návratnost mu můžete nabídnout, resp. jaké bude zhodnocení vložených prostředků. Investora nezajímají projekty malých obyčejných živností, kterými si živnostník vydělá jen tak tak na své živobytí.

Czech Private Equity and Venture Capital Association (CVCA) je asociace, která zastupuje společnosti působící v oblasti private equity a venture kapitálu v České republice. Jejími členy jsou firmy investující "venture capital" (stálí členové) a společnosti, které v oblasti private equity a venture kapitálu vykonávají poradenské služby (přidružení členové). Hlavním cílem CVCA je propagace fenoménu venture kapitálu v České republice. Jedním ze způsobů takovéto osvětové činnosti je poskytování informací těm firmám, které by venture kapitál mohly využívat.

Předpoklady úspěchu, které každý investor sleduje, jsou především personální potenciál (vaše vystupování, houževnatost, schopnost rychle reagovat a vymýšlet netradiční řešení apod.) a tržní potenciál (zájem zákazníků o vaše produkty a vaše schopnost je oslovit a prodat).

Ještě než si dáte schůzku u potenciálního investora, musíte zpracovat podnikatelský plán – shrnout všechny své myšlenky ve výrobní, marketingové, distribuční a cenové politice a dát těmto myšlenkám finanční ráz. Více o podnikatelském plánu se dozvíte v abecedě Začínáme podnikat.

Nemyslete si, že investor bude financovat vaše podnikání sám (i když ve výjimečných případech je to možné!!). Vždy je potřeba vaše finanční zainteresovanost, jakási pojistka, že se o podnikání budete starat. To se týká i času. Investor nepůjde do projektu, který máte jen jako „bokovku“ ke svému zaměstnání.

Můžete si stáhnout Příručku investování venture kapitálu a adresář CVCA.


Mají investoři o váš obor zájem?


Každý kdo uvažuje o tomto způsobu financování, má větší šanci uspět než předchozí žadatelé. Každým rokem totiž roste počet úspěšných projektů. Jednak se zvyšuje povědomí podniků a podnikatelů o private equity a venture kapitálu, jednak je středoevropský region pořád atraktivní pro zahraniční společnosti, v některých segmentech ještě atraktivnější než dosud.

Od roku 2003 se trvale zvyšuje počet projektů, propad objemu prostředků mezi lety 2006 a 2007 spočívá ve skokovém nárůstu v roce 2006 oproti roku 2005, který je způsoben investicí do společnosti České Radiokomunikace investiční společností Mid Europa Partners, Al Bateen Investment Co. LLC a investiční bankou Lehman Brothers.

Obr. 1: Hodnota uskutečněných projektů a počet projektů

Hodnota uskutečněných projektů a počet projektů

Zdroj: CVCA


Ne všechny obory se ale mohou pochlubit vysokým zájmem investorů. Nejvíce se investuje tradičně do sektoru IT/telekomunikace/internet (v roce 2007 si toto odvětví ukrojilo 36 %).

Obr. 2: Sektorové členění projektů v ČR

Sektorové členění projektů v ČR

Zdroj: CVCA


Kromě rostoucích objemů rizikového (soukromého) kapitálu je zajímavý další fakt. Investoři mají postupně zájem o další obory, struktura objektů jejich zájmu se tak diverzifikuje. Šanci tedy nemají jen podnikatelé z dříve výjimečného sektoru IT. Svědčí o tom vysoký podíl ostatních odvětví 45 %, které samy o sobě netvoří žádnou větší izolovanou skupinu.

Větší rozlišení nabízí Evropská venture kapitálová asociace (EVCA). Větší část také tvoří průmyslové produkty (v roce 2007 11,4 %), finanční služby (10,7 %), doprava (10,0 %) a sociální vědy (10,0 %).

Obr. 3: Sektorové členění projektů ve střední Evropě

Sektorové členění projektů ve střední Evropě

Zdroj: CVCA


Jak vypadá spolupráce ?


Partnerství podnikatele a investora je buď velmi úzkou spoluprací na řízení podniku (investor mluví do obchodní politiky a podnikové strategie vůbec, shnání zakázky apod.) nebo kontrolou z povzdálí (pasivní role investora se změní v okamžiku, kdy bude chtít prodat svůj podíl). Ukončení spolupráce je možné prodejem podílu někomu zvenčí (například podniku ze stejného oboru), zpětný odkupem podílu podnikatelem nebo managementem podniku (tedy návratem do původního stavu), refinancováním (převzetím podílu jiným investorem) nebo vstupem na burzu. Podle Ondřeje Bartoše, partnerem společnosti Credo Ventures, by měla být "spolupráce mezi podnikatelem a investorem vždycky dlouhodobá a zpravidla by neměla vyústit v pobírání podílů na zisku." Omezení se ale na pobírání dividendy není vysloveně špatné. "Nicméně, nedá se tu říct, že by něco bylo vysloveně špatně – pokud se investor s podnikatelem domluví, že se spolupráce omezí na každoroční rozdělení zisku, je to v pořádku" dodává. Více se dočtete v rozhovoru s Ondřejem Bartošem.


Další článkyJak najít investora I.

Jak najít investora III.

Autor článku

Karel Pospíšilík  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY