Inkubátory vás nastartují k růstu

02.09.2008 | , Finance.cz
FIRMY


Dalším méně známým způsobem, jak využít externí zdroje financování k rozjezdu či rozvoji firmy, je vstup do podnikatelského inkubátoru. Ty zaznamenaly v posledních letech velký růst.

Téma týdne: Méně známé formy financování


Smyslem je pomáhat


Hlavní funkcí podnikatelských inkubátorů je podpora začínajících firem, které jsou méně konkurenceschopné a čelily by jinak větší pravděpodobnosti zániku v prvních několika letech své existence. Tato podpora se v praxi projeví v převzetí celé řady nákladů na vybavení kanceláří, nájemné, servisní a administrativní služby, nákladů spojených s provozní obsluhou zabezpečovacích systémů, pronájmem audiovizuální techniky, společným sekretariátem nebo pevným připojením k Internetu. Firmy mohou sdílet některé důležité zdroje jako laboratoře, sklady a technologie, a tím dále snižovat náklady jejich přesunutím na podnikatelský inkubátor. Tyto výhody může využít pouze inovativní firma, to je firma s novým neotřelým nápadem. Nemusí jít jenom o výrobkovou nebo procesní inovaci, ale klidně jen o nový přístup k zákazníkovi, nový obchodní model atp.


Lepší než začínat na vlastní pěst


Nejviditelnější podporou podnikatelských inkubátorů je dotované nájemné, standardně na dobu 3 až 5 let. Po tuto dobu firma může využít všech výhod nabízených podnikatelským inkubátorem. Připomeňme, že většina inkubátorů je nová, jedná se tedy o moderní budovy, s moderně zařízeným interiérem, rychlým internetem a sociálním zázemím. Podnikatelské inkubátory se nestaví jenom ve velkých městech jako Brno a Ostrava, které jsou centry technologického a podnikatelského rozvoje v České republice, ale i v menších městech jako Přerov nebo Vsetín. Ve hře jsou totiž evropské dotace, které jdou většinou do méně rozvinutých regionů. Z toho důvodu je velmi málo inkubátorů např. v Praze. Po uplynutí 3 až 5 let se firma musí zcela osamostatnit nebo přejít do vědeckotechnického parku. Ale na rozdíl od ostatních firem, které začaly na vlastní pěst, mají hodně kontaktů, zkušeností a základ, na kterém mohou stavět do budoucna.


Může jít o sta tisíce Kč ročně


Dotované nájemné je zpravidla degresivní, tj. klesající v průběhu inkubace. Každý inkubátor si ho může nastavit jinak, ale obecně se používá tento mechanizmus. V prvním roce je dotované nájemné ve výši 50 % (tzn. polovinu nákladů na nájem firemních prostor zaplatí podnikatel nebo firma), ve druhém 40 % a ve třetím 30 %. Každý, kdo zná ceny podnikatelských prostor ve velkých městech, si dokáže představit, o jakou úsporu se jedná. V Brně se např. cena nájemného atraktivních komerčních prostor pohybuje kolem 2 000 až 3000 Kč / m2 za rok. Pokud půjde o kancelář o výměře 40 m2, půjde o roční úsporu až 60 000 Kč. K tomu připočítejte ještě úspory za IT vybavení, které v dnešní době není levnou záležitostí, i drobné služby jako úklid. Roční úspora se tak může vyšplhat na několik set tisíc Kč ročně. Nízké jsou rovněž i tzv. náklady obětované příležitosti. Tím, že značnou část administrativy přesunete na provozovatele inkubátoru, získáte spoustu času na strategické otázky vašeho podnikání, komunikaci se zákazníky, rozvoj výrobního programu apod.


Všude dobře, v inkubátoru nejlépe


Ve většině českých inkubátorů nemají zatím top stav. I kdyby měly, každý rok musí inkubátor opustit několik firem, a vzniknou tak nová volná místa. Proto se hlaste i do těch inkubátorů, které jsou nyní plné. Každý rok navíc vznikají nové inkubátory.

Tento přehled inkubátorů nabízí agentura Czechinvest:


Další inkubátory můžete najít buď v regionálních agenturách pro podporu podnikání, na stránkách krajů, BIC nebo stránkách Společnosti vědecko technických parků.


Vstup do inkubátoru ale není jednoduchou věcí. Musíte mít zajímavý nápad, který dokážete obhájit. Musíte ostatní přesvědčit, že se inkubátoru vyplatí vaši žádost přijmout. Musíte mít zpracovaný podnikatelský plán. Pokud ho nemáte nebo nejste schopni ho zpracovat, inkubátor vám i s tímto pomůže.

Autor článku

Karel Pospíšilík


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY