Platební příkazy po telefonu

28.08.2008 | , Finance.cz
ÚČTY A SPOŘENÍ


Telefonní bankovnictví, GSM Banking, Phonebanking, Mobilní bankovnictví, WAP banking – víte, co se skrývá za těmito kanály přímého bankovnictví? Anebo jsou to různé názvy pro to samé?

Téma týdne: Přímé bankovnictví

V oblasti přímého bankovnictví je bezesporu tím nejdiskutovanějším bankovnictví internetové. Některé z bankovních domů jím svou nabídku uzavírají, jiné však kladou důraz i na další kanály. Pokud banka vybuduje někde velké call-centrum, jak to udělala například Citibank v Brně, znamená to, že chce posílit i své telefonní bankovnictví. Co se ale pod tímto pojmem skrývá? Jsou názvy Phone/GSM/Mobil/WAP/Telefon banking jedno a to samé?

Především je potřeba rozlišovat telefonní bankovnictví, neboli tzv. phone banking od mobilního bankovnictví, někdy nazývaného GSM banking. WAP banking pak spadá spíše k internetovému bankovnictví s tím, že nepotřebujete počítač, ale mobil podporující protokol WAP - systém pro zajištění provozu elektronických služeb na mobilních telefonech.


Zadávejte příkazy pomocí svého hlasu


Podstatou telefonního bankovnictví je vyřizování bankovních služeb po telefonu pomocí telefonního operátora v bankovním call-centru. Technicky vzato tedy můžete využívat telefonního bankovnictví jak pomocí své pevné linky s tónovou volbou, tak skrz svůj mobilní telefon. Laicky řečeno jde tedy o vyřizování operací pomocí vašeho hlasu. Ve vaši moci je pak požadovat platební příkazy, informace o zůstatcích či třeba měnových kurzech.


Mobilní menu


Mobilní bankovnictví předpokládá mobilní telefon s určitou výbavou podle pokročilosti tohoto přímého kanálu. Banka vám nahraje na SIM kartu aplikaci a vy pak pomocí bankovního menu zadáváte příkazy. UniCredit Bank šla v mobilním bankovnictví ještě dál a nabízí produkt Smart banking. U něj už je podmínkou, aby váš telefon podporoval aplikace Java. Kombinuje pak možnosti mobilního telefonu a Internetu. Na rozdíl od standardního mobilního bankovnictví však není závislý na typu mobilního operátora ani nevyžaduje používání bankovní SIM karty.


Zabezpečení telefonního bankovnictví


Zabezpečení telefonního bankovnictví mají banky vyřešené několika způsoby. Např. u Komerční banky si lze vybrat mezi jednorázově generovaným heslem (tzv."Optický klíč"), nebo kombinací  PINu a hesla. Druhou možnost využívá i GE Money Bank a jako další volitelné zabezpečení nabízí využití transakčních kódů TAN pro potvrzování transakcí nebo zasílání informačních avíz v podobě SMS zpráv. U UniCredit Bank můžete při volání využívat stejné bezpečnostní prvky (bezpečnostní klíč nebo mobilní bezpečnostní klíč) pro identifikaci jako např. pro přihlášení do internetového bankovnictví (viz článek Internet banking krok po kroku).  Zabezpečení si ještě detailněji ukážeme na příkladu telefonního bankovnictví Volksbank.


Autentizace pro ovládání účtu prostřednictvím telefonního bankovnictví probíhá pomocí ID a PIN tónovou volbou přímo na telefonním přístroji (jeho používání je proto možné z libovolného telefonu s tónovou volbou DTMF).


  • ID – identifikační číslo je automaticky generováno systémem a uživateli přiděleno po podepsání smlouvy;
  • PIN – heslo pro přihlášení do telefonního bankovnictví, 5-9 místný číselný kód, který si po prvním přihlášení uživatel volí sám;
  • >TAN – jednorázové transakční heslo slouží k certifikaci každé zadané platby

Ovládání účtu (zadávání transakcí) je možné pouze po úspěšné autentizaci klienta pomocí ID a PIN. Každá transakce je navíc certifikována prostřednictvím jednorázového transakčního hesla TAN, čímž je zaručena vyšší bezpečnost zadávaných transakcí.


Zabezpečení mobilního bankovnictví


U mobilního bankovnictví je zabezpečení především pomocí bankovního PINu. Přihlášení i odesílání aktivních transakcí vyžaduje zadání BPINu (MPIN pro Vodafone), který si zvolíte sami. Dále existuje tzv. SIM Toolkit šifrovaná datová komunikace mezi mobilním telefonem a bankou a případně denní limit pro operace prováděné pomocí mobilního bankovnictví (není možné zadat platby nad rámec stanoveného limitu).


Zasílání informací


Stále oblíbenější službou přímého bankovnictví je také možnost nastavení automatických informací zasílaných bankou ve formě SMS nebo na e-mail (např. informace o zůstatku, pohybu na účtu nebo autorizaci karetních transakcí). Klienti internetového a telefonního bankovnictví mají možnost si toto zasílání jednoduše nastavit přímo v aplikacích, ostatní klienti přes pobočku. 

Autor článku

Tomáš Skolek  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ