ISÚ: Účetní povolání je globální profesí

03.03.2008 | , Finance.cz
FIRMY


Informace z účetnictví jsou důležité pro manažerské rozhodování. Měli bychom si více uvědomovat hodnotu informací, které nám dobře vedené účetnictví poskytuje, říká Jaroslav Louka, ředitel Institutu Svazu účetních.

Dobrý den, Institut Svazu účetních působí v České republice již od počátku 90. let. Kdo stojí za myšlenkou jeho vzniku a co bylo v té době hlavní příčinou jeho založení?
Institut Svazu účetních je společnost, jejímž hlavním posláním je poskytování vzdělávacích služeb především profesním účetním.  Jako samostatný právní subjekt vznikl v roce 2002, přímá historická linie se skutečně vztahuje již k počátku 90. let. V této době byla přijata celá řada nových zákonů, které radikálně změnily účetní praxi v naší zemi na počátku transformace ekonomiky. Všichni se tenkrát museli učit tak trochu od začátku. Svaz účetních sehrál v tomto procesu rychlého přechodu na novou metodiku účtování velice významnou a pozitivní roli.  Během krátké doby bylo nutné proškolit tisíce profesních účetních. Vznikla zde jasná společenská potřeba tyto procesy profesionálně řídit a organizovat, což byla také příčina vzniku Vzdělávacího centra Svazu účetních, z něhož se postupně vyvinul samostatný Institut. Měl jsem štěstí, že jsem se osobně znal s prezidentem Svazu účetních, který se na mě obrátil s nabídkou, zda se chci jako expert na profesní vzdělávání do tohoto úkolu zapojit. Přijal jsem, neboť to pro mě byla příležitost k seberealizaci a dalšímu kariérnímu rozvoji.

Existují v zahraničí obdobné organizace? Spolupracujete s nimi a v čem je tato spolupráce pro vás – pro vaše klienty přínosná?
Možná to některé čtenáře překvapí, ale účetní povolání je dnes považováno za tzv. „globální profesi“. Znamená to, že např. stejně jako u lékařů nebo techniků není významně omezena národními odlišnostmi /např. legislativou/. Profesní účetní, kteří mají kvalifikaci odpovídající Mezinárodním vzdělávacím standardům pro účetní profesi, nachází bez větších problémů uplatnění v rámci globální ekonomiky. Řekl bych, že globalizace otevřela v posledních 10 -15 letech profesním účetním dveře do světa. Není nic výjimečného, když mladý absolvent nějakého ekonomického směru vysoké školy nastoupí do zaměstnání v nadnárodní účetní a poradenské společnosti se sídlem v Praze a za dva roky pracuje v pobočce této společnosti pro jejich klienty v Singapuru nebo Londýně.
Globální charakter této profese se projevuje i v určitém institucionálním – nadnárodním uspořádání. Vrcholovou organizaci představuje Mezinárodní federace účetních se sídlem v New Yorku, která sdružuje přibližně 157 profesních organizací ze 123 zemí světa, což znamená zhruba 2,5 miliónu profesních účetních a auditorů s tou nejvyšší kvalifikací. Hlavním posláním všech těchto organizačních struktur, které se nazývají asociacemi, komorami, federacemi nebo svazy, je především systematické vzdělávání svých členů, ověřování jejich kvalifikační způsobilosti a v neposlední řadě dohled nad dodržováním pravidel profesního chování neboli etiky. Náš Institut je svým zaměřením a posláním v tomto směru zcela standardním modelem a při jeho konstituování jsme se inspirovali zejména ve Velké Británii. Velkým vzorem a stálou inspirací je pro nás ACCA (Association of Chartered Certified Accountants).  Již více než 12 let udržujeme s touto mezinárodní profesní institucí velice těsné a přátelské kontakty.

Z názvu je zřejmé, že jeho činnosti budou zaměřeny především na profesi účetních. V čem může Institut být této profesi užitečný?
Samozřejmě, prioritní cílovou skupinou jsou pro nás profesní účetní, máme však velice zajímavé vzdělávací produkty pro manažery a podnikatele, kteří také nutně potřebují ke své práci určitou základní znalost účetnictví, daní a obchodního práva.
Každému je dnes jasné, že s tím, co se naučil ve škole, nemůže dlouhodobě vystačit ani uspět v praxi. Soustavné vzdělávání je pro účetní téměř nutností vzhledem k permanentním změnám v daňových zákonech, komplikovaným změnám v zákonu o DPH, celé řadě dalších (mnohdy nejednoznačných) úprav v obchodním právu atd.
Vedle krátkých kurzů odrážejících zejména pohyb legislativy nabízíme dlouhodobější formy profesního rozvoje, které mají mnohem vyšší cíle a zaměření. Systém certifikace a vzdělávání účetních v ČR je program, který poskytuje ucelenou profesní kvalifikaci podle již zmiňovaných Mezinárodních vzdělávacích standardů. V tomto směru má náš Institut důležitý úkol – napomáhat rozvoji účetní profese v naší zemi, abychom byli souměřitelní s profesními účetními v zemích, které jsou považovány za ekonomicky rozvinuté. Tak jako v jiných oblastech máme i zde co dohánět.  Hodně si slibuji od ustavení Komory certifikovaných účetních, která je našim bezprostředním partnerem při vzdělávání této vysoce kvalifikované kategorie účetních.

Jako organizace zaměřená na vzdělávání nejen účetních, máte jistě co říci k mnoha navrhovaným změnám zákonů, týkající se této oblasti. Zapojujete se do diskusí a připomínkových řízení?
Komentáře či připomínky k legislativním návrhům nejsou oblastí, ve které se Institut Svazu účetních angažuje, pokud se ovšem netýkají konkrétně kvalifikačních nebo vzdělávacích témat v ekonomické, resp. účetní oblasti vzdělávání např. na středních nebo vysokých školách. Tam se samozřejmě velmi ochotně angažujeme. Otázky účetní metodiky, návrhy na změny daňových a účetních předpisů různé právní síly jsou předmětem zájmu Metodické sekce Svazu účetních nebo přímo představenstva Svazu účetních. V této souvislosti mohu konstatovat, že Svaz účetních a jeho experti jsou již řadu let považováni ministerstvem financí a dalšími vládními orgány za přední konzultanty a partnery. Spolu s komorou daňových poradců, komorou auditorů a Vysokou školou ekonomickou zasedá Svaz účetních v Národní účetní radě.

Pokud ano, zaznamenali jste na poli legislativy nějaké úspěchy?
Domnívám se, že už samotný fakt, že do byrokratických procesů tvorby různých norem zasahuje naše instituce nebo někdo z praxe, je pozitivní. Pokud se nám podaří alespoň částečně ovlivnit výsledný produkt daného legislativního procesu, pak to můžeme nazývat úspěchem. Nutnou podmínkou je však na druhé straně také ochota příslušných pracovníků ministerstva komunikovat a spolupracovat s odborníky z praxe. V poslední době se zdá, že takovéto konstruktivní přístupy jsou spíše výjimečné.

Účetnictví je široká oblast, do které se prolíná téměř vše, co souvisí s vedením a řízením firmy. Pro koho jsou vaše služby určeny? Co nabízíte svým klientům?
Institut Svazu účetních nabízí vzdělávání účetních od úplných začátečníků až po vrcholovou účetní kvalifikaci. Jak správně vnímáte, informace z účetnictví jsou důležité pro manažerské rozhodování. Měli bychom si více uvědomovat hodnotu informací, které nám dobře vedené účetnictví poskytuje. Vždyť vlastně jinou nezpochybnitelnou relevantní ekonomickou informaci o finanční a majetkové situaci firmy ani nemáme. To ostatní jsou jen více nebo méně přesné odhady, spekulace nebo dokonce zbožná přání. Toho by si měli být vědomi hlavně ředitelé, manažeři a majitelé firem. Jsem přesvědčen, že by potom i ke studiu účetnictví přistupovali jiným způsobem. Prezident Svazu účetních s oblibou používá při setkání s podnikateli následující přirovnání: „Pokud někdo řídí firmu a nemá alespoň základní znalosti účetnictví, je to jakoby řídil rychlé auto v mlze a měl zhasnutá světla. Kolize je nevyhnutelná.“

Pokud se někdo rozhodne využít vaše služby, získá nějaké potvrzení o dosaženém vzdělání, který mu může pomoci například při hledání budoucího zaměstnání?
V katalogu Institutu Svazu účetních najdete velice širokou nabídku různých vzdělávacích akcí a programů. Zvláštní kategorii tvoří programy označené jako „Certifikované vzdělávání“. Jedná se o produkty charakteristické tím, že na konci vzdělávacího nebo trainingového procesu je možná nepříjemná, ale nezbytná procedura ověření znalostí, tedy zpravidla náročná písemná zkouška. Na trhu vzdělávání v ČR působí početná skupina agentur a vzdělávacích zařízení poskytujících nejrůznější kvalitu služeb. Typickým rysem této situace je až přehnaná konjunktura různých diplomů, certifikátů a osvědčení skrývajících se pod ISO normy nebo spolupráci se zahraničním subjektem. Náš Institut s udělováním certifikátů příliš nehýří. Zastáváme názor, že rozhodující je kvalita, kterou by měl doklad o kvalifikaci nebo dosaženém vzdělání deklarovat, a prestiž instituce, která certifikát vydává. Vydáváme tedy absolventům tři tipy certifikátů: (1) Kurzy akreditované MŠMT zakončené zkouškou (Zaklady podvojného účetnictví – jako rekvalifikace a Kurz pro mzdové účetnictví), (2) Kurz IFRS Specialista – jako česká verze mezinárodně akceptovaného specializačního kurzu pod gescí ACCA, (3) tři úrovně velice náročného systému Certifikace účetních, zahrnujícího několik obtížných zkoušek a ověření praktických dovedností, které však vydává na základě splněných požadavků u Institutu Komora certifikovaných účetních. Domnívám se, že certifikáty ISÚ mají na trhu práce dobré renomé, navíc jsou akceptovány i v systému ACCA, který je ve světě považován za špičku ve svém oboru.

Pro vzdělávání jiných je určitě důležité mít dobrý kolektiv lektorů a vyučujících. Z jakých řad tyto lidi získáváte a jak zajišťujete jejich neustálé „dovzdělávání“, když se zákony v ČR mění tak říkajíc ze dne na den?
Institut Svazu účetních v současné době spolupracuje s přibližně 120 lektory, zkušebními komisaři a recenzenty. S některými je spolupráce založena na denní bázi, s jinými i méně intenzivní. Společným kritériem a podmínkou naší spolupráce je vysoká odbornost, pedagogické schopnosti a intenzivní kontakt s praxí. Dobře si uvědomujeme, že rozhodujícím faktorem kvalitního vzdělávání je a vždy bude učitel - lektor. Našimi klienty jsou lidé, kteří se účetnictvím nebo finančním a daňovým poradenstvím živí, proto si našich lektorů tak vážíme. Pokud jde o rozvoj dovedností, soustřeďujeme se prioritně na propracování učebních pomůcek pro posluchače a využívání modernějších didaktických forem vhodných pro příslušnou disciplínu a tip posluchačů. V poslední době se nám podařilo vytvořit několik e-learningových produktů, které byly i oceněny. 

Dá se říci kolik klientů již za dobu vaší působnosti využilo vašich služeb? Vrací se k vám opakovaně pro doplnění a získání nových poznatků?
To je velmi těžká otázka a má odpověď proto bude jen částečná. Do systému certifikace vstoupilo od roku 1997, tedy od implementace systému, přes 9 000 adeptů, kteří se zpravidla vzdělávali v různých přípravných kurzech na zkoušky a postupovali tímto systémem v průměru kolem tří let. Kromě toho navštíví ročně krátkodobé jednodenní kurzy kolem 7 000 klientů. Každoročně se přihlásí na rekvalifikační a střednědobé kurzy dalších 250 posluchačů. Prostý součet těchto čísel by byl asi zavádějící, protože převážná část klientů k nám přijde více než jedenkrát ročně. Určitě však máme v současné době stabilní klientskou základnu.

Máte v České republice konkurenci? Pokud ano, co je vaší předností a proč by účetní a další profese z ekonomické praxe měli využít právě vašich služeb?
Na trhu profesního vzdělávání je dnes velká konkurence, snad v každém okresním městě existuje alespoň jedna instituce, která nabízí kurzy účetnictví. Konkurence k svobodnému podnikání patří a kvalifikace nebo vzdělání jsou v tržní ekonomice produkty, které se prostě prodávají. Správná kvalifikace má svoji cenu a dá se velice lukrativně zúročit, je to klíč ke kariéře. To, co nás občas zlobí, je nekalá konkurence. Bohužel jsme se i v našem oboru setkali s  plagiátory a zloději autorských práv, kteří se snažili napodobit některé naše produkty a přiživovat se na našem jménu.  Na druhé straně jsou tyto nepoctivé pokusy i určitým signálem toho, že ISU je dobrou značkou. 
Myslím si, že se zásadně odlišujeme od většiny vzdělávacích agentur naší vyprofilovanou nabídkou vzdělávání, která je úzce zaměřena na účetní profesi. Je to i náš záměr, specializovat se na tuto profesi a dosahovat nejlepší kvality. Jelikož účetní profesí se podle našeho odhadu zabývá v ČR zhruba 120 tisíc lidí a celá řada dalších znalosti účetnictví k výkonu svého povolání potřebuje, a navíc sídlíme v Praze, mohli jsme si dovolit úzkou specializaci, která nám poskytuje nespornou konkurenční výhodu.

Brzy oslavíte 20 let trvání Institutu Svazu účetních. Čeho jste za toto období dosáhli, co je podle vás vaším největším úspěchem? Co považujete za vaši největší  devizu do budoucna?
Pokud počítáme Centrum vzdělávání Svazu účetních za přímého předchůdce Institutu, pak nám skutečně za tři roky toto výročí zaklepe na dveře. S jistotou mohu konstatovat, že největším úspěchem bylo zavedení „Systému certifikace a vzdělávání účetních v ČR“, který byl zpracován a zaveden do praxe podle projektu podpořeného ze zdrojů Phare. Byl vytvořen podle náročných mezinárodních kriterií a ve světě užívané praxe a nastavil pro naše domácí prostředí kvalifikační laťku tak, abychom se mohli srovnávat s ostatními rozvinutými zeměmi. Považuji to nejen za svůj osobní přínos a úspěch, ale i za kus dobré práce odvedené všemi spolupracovníky z ISÚ a Svazu účetních, a to i z pohledu do budoucnosti.

Jaké je poslání Institut Svazu účetních a jaké jsou jeho plány do budoucna? Co nového chystáte svým klientům nabídnout?
Plány do budoucnosti samozřejmě máme a myslím, že i poměrně zajímavé. Z pochopitelných důvodů ochrany obchodních zájmů nebudu prozrazovat detaily, nicméně připravujeme nový kvalifikační systém pro účetní, který by vyplnil určitou mezeru na trhu. Dále se také chystáme propracovávat experimet, který spočívá ve spojení akademického vzdělání a profesního vzdělání, a to ve spolupráci se Soukromou vysokou školou ekonomickou ve Znojmě. Mnoho si také slibujeme od rozvoje distančních forem vzdělávání na platformě internetu. Chceme oslovit především mladší generaci účetních, kteří bydlí v místech s omezeným přístupem ke kvalitnímu vzdělávání.    

Děkuji za rozhovor,
Elena Ondrová, Finance.cz

LoukaJaroslav Louka (1953) vystudoval Karlovu univerzitu v Praze, kde získal doktorát z filosofie. Od roku 1997 je členem Rady pro certifikaci a vzdělávání pod Institutem účetních. V letech 1993 - 2001 byl ředitelem jeho vzdělávácího centra. Pod jeho vedením byl zaveden „Systém certifikace a vzdělávání účetních v ČR“ podle projektu podpořeného ze zdrojů Phare. Od roku 2002 zastává post ředitele Institutu Svazu účetních.   

Autor článku

Elena Ondrová


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY