Ulmanová: F1 v Brně by stála více než miliardu korun

05.11.2007 | , Finance.cz
FIRMY


S Ivanou Ulmanovou, předsedkyní představenstva a výkonnou ředitelkou Automotodromu Brno, jsme si povídali o pořádání automobilových a motocyklových závodů, o rekonstrukci povrchu závodní dráhy a nemohli jsme samozřejmě vynechat ani Formuli 1.

Dobrý den, dovolte mi, jako velkému fanouškovi motoristického sportu, začít náš rozhovor obligátní otázkou, uvidíme v Brně někdy formuli 1?
Hm, formuli 1 jste tu mohl vidět v rámci formulových závodů A1 GP před 14 dny a k ní dokonce i Emersona Fitipaldiho a Allena Prosta. Takže odpověď zní: ano. Ale vy jste měl na mysli pravděpodobně jeden díl seriálu F1.

Ano měl, nicméně je mi jasné, že získat pořadatelství takového podniku není jednoduchou záležitostí. Co vše je pro pořádání závodu formule1 třeba udělat a stojí vůbec Brno o F1?
Získat licenci na pořádání světového šampionátu typu Grand Prix motocyklů nebo F1 opravdu není jednoduché. Jednak je to otázka financí – uhrazení poplatku za pořádání. Poplatky za pořádání F1 jsou obrovské, pohybují se kolem jedné MILIARDY korun… Když si spočítáte, kolik by stála vstupenka, tak pochopíte, že by to asi tak jednoduché nebylo.

K tomu přičtěte náklady spojené s organizací závodu – úpravy tratě a zázemí, mzdy pro téměř 4 000 lidí, reklamu, dopravu apod. Co se týká zvládnutí organizace, tak si troufnu říct, že to by, vzhledem ke zkušenostem, neměl být problém. Opravdu problém by byl asi s technickými podmínkami trati, boxů a přilehlých prostranství. Okruhy ve světě procházejí modernizací, v Asii rostou neuvěřitelná architektonická díla, kdy není problém na požádání zařídit cokoli. Např. osvětlení tratě pro noční závod Mistrovství světa motocyklů pro příští sezonu. Náklady se pohybují v milionech Eur. U nás je tak tak na hranici únosnosti opravit závodní dráhu. Sami jsme investorem.

Málokdo asi ví kolik závodů Automotodrom Brno za rok pořádá. Já sám jsem byl překvapen jejich vysokým počtem. Kolik podniků ročně uspořádáte, kolik návštěvníků je navštíví a jsou všechny ziskové, nebo musíte některé i dotovat?
Téměř každý měsíc pořádáme velké mistrovství. Pořádáme dvě mistrovství světa motocyklů (Mistrovství světa silničních motocyklů  a MS Superbike). Z nabídky automobilových podniků je to Mistrovství světa cestovních vozů - WTCC, FIA Grand Tourismo. Prostě závody, kdy se představí to nejlepší, co produkuje automobilový a motocyklový průmysl. Dále tři mezinárodní automobilová mistrovství a dvě motocyklová. Ostatní dny si dráhu pronajímají převážně motocyklové kluby k Německa a Rakouska nebo jsou pořádány testovací dny pro automobilové nebo motocyklové závodníky. Společnosti zde mívají prezentační dny spojené s jízdou na trati. Dále jízdy veřejnosti – motocykly, auta a motoškola. Od začátku sezony (konec března) až do konce (říjen-listopad) nemáme jediný den volný.

Okruh ročně navštíví více než půl milionu návštěvníků, díky přenosům v TV ho vidí miliony. Každý závod není ziskový, ale to se doufám v dohledné době změní.

Když jsme u ziskovosti, co vám přináší větší zisky? Příjmy ze vstupenek nebo spíše od sponzorů?
Zisk je hlavně z pronájmu trati, tedy z klubového ježdění. Ten, kdo si myslí, že na Mistrovství světa přišlo 250 tisíc diváků, znásobí to tisícem za vstupenku a dojde k závěru,že tu každé ráno plaveme v milionech, se mýlí. Náklady na pořádání každé akce jsou vysoké, MotoGP se pohybuje v desítkách milionů.

Zisky jsou však jen jednou částí ekonomiky každé společnosti, tou druhou jsou náklady. Jak vysoké náklady máte na roční provoz celého autodromu a jaké položky se na nich podílí?
Číslo si nechám pro sebe. Velké investice jsou do oprav a modernizace okruhu. Dvacet let po otevření je znát. Ročně jsou to desítky milionů. Největší investice, která nás čeká v letošním roce, je oprava povrchu dráhy.

Masarykův okruh v Brně se tedy po dvaceti letech dočká nového povrchu. Proč, je ten starý už opravdu tak nevyhovující a co přesně se se závodní tratí stane?
V porovnání s některou světovou tratí na tom nejsme tak špatně. Ale výrok bezpečnostní komise FIM byl neúprosný. Pokud neopravíte, nedostanete licenci A, která je podmínkou pro konání Mistrovství světa silničních motocyklů. Při pořádání závodu je prvořadá bezpečnost pilotů. Pro to se musí udělat maximum. Na některých místech, většinou jsou to zatáčky, je narušena spodní vrstva a povrch je zvlněný. Takže hlavně motocykloví závodníci mají problém rychlost ustát. A když mají na tachometru kolem dvousetpadesáti kilometrů, tak věřím, že to není příjemné. Takže vrchní asfaltová vrstva bude zbroušena, část se vrátí zpět v podobě recyklátu, základní vrstva se tím „sjednotí“ a potom přijde nový asfaltový povrch specielně „umíchaný“ pro závodní trať.

Kolik bude nový povrch stát? Bude jej dělat nějaká česká firma nebo existují specializované firmy na závodní povrchy?
Výše nákladů je zhruba150 milionů a náklady neseme v plné výši. Na českém trhu, ale domnívám se nikde ve světě, nejsou firmy, které se specializují na závodní povrchy. Konkrétně v České republice by mnoho práce neměly. Opravu bude provádět stavební firma, která má zkušenosti s výstavbou komunikací. Specializovaná firma na míchání asfaltového koberce, mimochodem „míchala“ i povrch na Sachsenringu, bude zajišťovat dozor.

Jakým způsobem tvoříte kalendář závodů na příští rok? Jste sami aktivní při hledání nových závodů, nebo se vám jednotliví promotéři sami nabízejí?
Roli hraje atraktivita závodu = návštěvnost, zvýšení prestiže okruhu. A potom finanční efekt. Máme bohužel pouze omezenou dobu provozu, tj březen – listopad, takže hodně objednávek musíme zrušit. Program na okruhu se nijak razantně nemění, ale změny do budoucna určitě přijdou. Ovšem ne směrem k F1… Bohužel sezona v roce 2008 začne až v květnu, sezona bude kratší, takže budeme rádi, když udržíme stejný program jako doposud.

gpbrno3.gifDejme tomu, že se rozhodnete přivést do Brna zcela nový závod. Zkuste našim čtenářům vysvětlit, co vše je pro to třeba udělat, kolik to stojí a jak dlouho to trvá?
Nejprve oslovíte vy nebo jste osloven promotérem. Ten si prohlédne okruh a zjistí, jestli vyhovuje zázemí, trať (ta podléhá homologacím Mezinárodních motocyklové  a automobilové federaíe), boxy, VIP prostory, zdravotní zabezpečení, dispečink. Potom začne dohadování o financích. Když dojde ke shodě, nahlásíte závod do kalendáře naší nejvyšší sportovní autority – Autoklubu České republiky. Potom všechen materiál včetně manuálu dostane náš sportovní ředitel a event manager, materiál rozpracují a rozdají úkoly.  Takže v tu chvíli zbývá zařídit ředitelství závodu, jury,  technické, sportovní a traťové komisaře, security, catering, stánkové občerstvení, přípravu dráhy, velkoplošné obrazovky, vrtulníky, parkoviště, tribuny, promo k akci, TV přenos atd.

Od konce roku 2005 má Automotodrom Brno nového majoritního vlastníka. Co se s jeho příchodem změnilo?
Změnilo se vedení společnosti, více investujeme do oprav, modernizujeme. Orientujeme se na návštěvníka – sportovního fanouška. Snažíme se okruh zviditelnit, aby vešel do povědomí každého Čecha. Je to sportovní perla v České republice a je třeba, aby si to lidé uvědomili.

Kromě závodů pořádáte na okruhu i jízdy veřejnosti. Je o ně zájem?
Obrovský. Bohužel po Grand Prix jsme museli jízdy zrušit. Motocykloví fanoušci, inspirovaní rychlostí světových špiček , nejsou ochotni respektovat základní pravidla a potom jsou z toho nepříjemné situace. Je to ovšem každý rok po GP. Ale na jaře je opět vpustíme. Přece jenom je to bezpečnější než na běžné silnici…. Velice oblíbené jsou ale kursy Motoškoly. Mít vlastní motocykl s nadupaným motorem je trend poslední doby a ovládat tak silný stroj není maličkost. Lidé se zde naučí, jak se motocykl chová, projdou teorií i praxí pod vedením zkušeného školitele.

Spolupracujete nějak aktivně i s městem Brnem a okolními obcemi? Slyšel jsem, že byly nějaké stížnosti na vysokou hlučnost okruhu.
Ona to není vysoká hlučnost, normy většinou nepřekračujeme. Spíše intenzivní bzukot. Velice záleží na počasí. S obcemi vycházíme dobře. Vzájemně si pomáháme, podporujeme školy a školky, přispíváme nemalou částkou do obecních pokladen. No a špičkou je spolupráce s Městem Brně a Jihomoravským krajem. Oba subjekty patří k partnerům okruhu, podporují Grand Prix.

Letos byl překonán rekord v návštěvnosti na motocyklové Grand prix České republiky. Co to pro vás znamená a myslíte si že vzrůstající trend bude pokračovat i v letech příštích nebo jste již dosáhli vrcholu?
Osobně se domnívám, že letošní návštěva byla naprostou výjimkou. Shoda několika vlivů – vedoucí pozice Talmácsiho, čeští jezdci v seriálu, přímé přenosy na ČT, chaos ve Formuli 1, dobré počasí, pre-event v Rakouské Vídni, to vše rozhodlo o neuvěřitelném počtu návštěvníků. Rozhodně si myslím, že číslo neporoste. Pokud za rok přijde 200 tisíc, budeme  spokojeni.

V čem vidíte největší přednosti a naopak rezervy brněnského okruhu ve srovnání s ostatními významnými světovými okruhy?
Světové okruhy, hlavně asijské jsou velkolepými díly. Ale jsou odlidštěné. Lidé na motocykly moc nechodí. A Masarykův okruh? Nejprve přednosti: krásně položený, v blízkosti města, zajímavá trať, pěkný terén, dobré zázemí, dobrý servis, vysoká návštěvnost. Nedostatky? Snad jen stáří a opotřebovanost. Ale to se dá zvládnout. Jen se musíte o svěřený majetek dobře starat.

Existuje nějaký seriál závodů, který vám v Brně vyloženě chybí a chtěla byste ho získat?
Vyloženě nechybí nic. Spíše je to otázka obměny programu. Je to ale otázka času a vyjednávání. Snad se nám podaří program obohatit a diváky příjemně překvapit. Ale prozatím je to tajemství.

Otázka na závěr, řadu lidí může překvapit, že v čele jednoho z nejvýznamnějších světových okruhů stojí žena. Jak jste se k této práci dostala a jaký je váš vztah k automobilovému sportu?
Dovolím si poopravit otázku – vztah k motoristickému sportu…. Jsem vychovaná na motocyklech, ale plochodrážních a crossových. Od dětství jsem s tátou navštěvovala závody. Pak jsem začala pracovat pro závodní motocyklový tým…. A šlo to dál a dál až se jednou objevila možnost sednout do čela tohoto kolotoče. Vzala jsem to jako výzvu a neměnila bych. Je to krásná, trochu divoká práce. Prostě jako jízda po dráze. Ráda řídím auto, absolutně neschopná jsem na dvou kolech. Zvládnout skůtr i v nízké rychlosti…. Ale nemluvím o řízení na trati. Tam mám stále, a doufám, že ho dlouho budu vnímat, pocit respektu a ohromení. Když po dráze jedete, je to naprosto neopakovatelný pocit. A nemusíte se ani řítit vysokou rychlostí….

Děkuji za rozhovor
Michal Ruml, Finance.cz

 

Ivana Ulmanová se narodila před 45ti lety v Praze. Vystudovala Pedagogickou fakultu University Karlovy. Poté pracovala od roku 1995 do roku 2000 v developerské a realitní společnosti, aby v roce 2000 definitivně zakotvila v motoristickém sportu konkrétně v motocyklovém týmu Cardion AB Motoracing, kde vydržela pět let až do roku 2005. Odtud už vedly její kroky do Automotodromu Brno a.s., kde působí jako výkonná ředitelka a předsedkyně představenstva. Je vdaná má 2 děti a mezi její zájmy patří cestování, historie a sport.

Autor článku

Michal Ruml


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY