eCENTRE: Aukční objem stanovený pro rok 2007 je 4 mld. Kč

30.04.2007 | , Finance.cz
FIRMY


Elektronické aukce jsou pro mnohé velkou neznámou. Pro koho jsou jejich služby určeny, jaké zboží a služby jsou v aukcích nabízeny a o tom jaký přinos mohou pro účastníky mít jsme si povídali s Vítězslavem Grygarem, ředitelem společnosti eCENTRE.

Dobrý den, mohl byste nám na začátku našeho rozhovoru ve stručnosti představit společnost eCENTRE? Čím se zabýváte a jaké produkty svým zákazníkům nabízíte?
eCENTRE se zabývá profesionálním managementem elektronického zadávání výběrových řízení ve státním i soukromém sektoru a realizací elektronických aukcí. V současnosti se orientujeme především na tři oblasti: zdravotnictví, řešení závazkových vztahů a výběr nejvhodnějšího dodavatele elektrické energie. Pro každý segment máme vytvořeny specializované týmy, které na sebe berou v podstatě veškerou administrativní a technicko-realizační zátěž související s přípravou a průběhem výběrového řízení. Často se také pohybujeme v právním rámci veřejných zakázek a tak nástroje, které při procesech používáme, jsou zcela v souladu s požadavky zákona č.137/2006 Sb., o veřejných zakázkách. 

Proč zrovna elektronické aukce? Z jakého důvodu jste se zaměřili právě na ně?
Už samotné aukce v tom klasickém pojetí jsou velmi efektivním a elegantním způsobem, jak něco nakoupit či prodat za nejlepších možných podmínek. Jsou založeny na ocenění trhem, na přímém střetu konkurence, ze kterého vychází vítězně především zadavatel. Elektronické aukce navíc mají to kouzlo, že jsou nákladově efektivní a celkově také výrazně rychlejší. Dokonce nenutí zájemce o účast v takové aukci přijet v den „D“ v čase „Č“ na místo „M“, ale je možné se jí účastnit v podstatě odkudkoli na světě, kde máte k dispozici základní počítačové vybavení a přístup k internetu. Je ověřeno, že elektronickými aukcemi lze dosáhnout až 60% úspory transakčních nákladů a času a u zhruba 75 % případů se tímto způsobem dosáhne výrazně výhodnějších dodavatelských podmínek.   

Co je možné prostřednictvím vaší elektronické aukce koupit či prodat a pro koho jsou tyto elektronické aukce určeny?
V eCENTRE se setkávají dva světy – zadavatelé a dodavatelé nebo zájemci – podle toho, co je předmětem aukce. Jedni chtějí co nejvýhodněji nakoupit, druzí prodat. Služby eCENTRE  jsou postaveny především jako servis pro zadavatele – pro zdravotnické zařízení, které chce zlepšit své hospodaření a zefektivnit své nákupní procesy, pro finanční instituci, která hledá ekonomické řešení pohledávek za svými klienty či firmu, která se nehodlá smířit se zvyšováním cen dodávek elektrické energie a chce využít možností liberalizovaného trhu s touto komoditou. Naše služba pro zadavatele spočívá v důkladné specifikaci předmětu výběrového řízení, oslovení co největšího počtu zájemců, realizaci výběrového řízení formou elektronické aukce a následné pomoci s právním ošetřením nových smluvních vztahů. Pro dodavatele zboží a služeb, zájemce o odkup pohledávek či licencované obchodníky s elektřinou zase eCENTRE představuje příležitost zúčastnit se výběrových řízení konaných za zcela transparentních a rovných podmínek.  

Specializujete se výhradně na tuzemské subjekty nebo mají přístup i zahraniční zadavatelé a účastníci?
V tomto smyslu se nijak neprofilujeme. U dodavatelů, resp. zájemců je pouze zapotřebí, aby splňovali zadávací kritéria, a mohou se výběrového řízení formou elektronické aukce zúčastnit. Software, který používáme, pracuje s několika jazykovými mutacemi, takže ani zahraniční účastníci nejsou tímto nijak znevýhodněni.

O úspěchu nehovoří jen zisky, ale ve Vašem případě i aukční statistiky. Kolik zadavatelů se na Vás obrátilo a jaký je zájem ze strany účastníků jednotlivých aukcí? A jaké jsou výhledy na rok letošní?
Náš přístup je specifický v tom, že my nejsme pouzí zprostředkovatelé elektronických aukcí, my nenabízíme své služby každému zájemci, který chce něco výhodně nakoupit nebo prodat. Pokud bychom chtěli naši činnost nějak kvantifikovat, můžeme říci, že během prvního třičtvrtě roku našeho působení našimi aukcemi proteklo zboží a služby za zhruba 320 mil. Kč, aukční objem stanovený pro rok 2007 je ale výrazně vyšší, zhruba 4 mld. Kč. Vypadá to jako smělý plán, ale naše dosavadní zkušenosti ukazují, že je realistický.

O které oblasti je největší zájem, ať už ze strany zadavatelů nebo samotných účastníků?
Našimi klienty jsou významná zdravotnická zařízení, která nakupují zboží a služby o řádově tisících a desetitisících položkách, které je nutno setřídit a zadat po aukci tak, aby byly skutečně soutěžitelné. To znamená například poptávané zboží vyspecifikovat na základě kvalitativních a množstevních požadavků tak, abychom nesoutěžili o zboží s konkrétním komerčním názvem, protože tím automaticky znevýhodňujeme ostatní dodavatele. Dále jsou našimi klienty velké finanční společnosti, jejichž „core business“ není řešení pohledávek za svými klienty, ale jsou s touto problematikou konfrontovány. Důkladnou přípravou a segmentací svěřených případů jsme pak schopni v elektronické aukci dosáhnout o 10–15 % lepší výsledek než běžnými způsoby postupování pohledávek. 

Pro mnohé jsou elektronické aukce velkou neznámou. Jaká vůbec v této oblasti panuje konkurence? A jak se s ní snažíte bojovat?
Máte pravdu, že elektronické aukce dosud nejsou příliš rozšířenou záležitostí, přestože zde existuje několik společností, které se už delší dobu věnují vývoji softwaru či vlastní realizaci aukcí. Většinou se ale jedná o zprostředkovatele možnosti jednorázově prodat nebo nakoupit tímto způsobem. eCENTRE se rozhodla pro jinou cestu – soustředí se na kvalitní přípravu předmětu a zadávacích podmínek aukce a oslovení co největšího počtu zájemců. Jedině tak je možné z elektronické aukce vytěžit maximum.

Pojďme se věnovat samotné konkrétní nabídce. Do ní patří i komplexní servis spojený s výběrem dodavatele elektrické energie. Jak samotný výběr probíhá a jaká kritéria jsou zohledňována?
Elektřina je komodita, kterou potřebuje de facto každý. Z této potřeby také plynou největší zisky obchodníků, kteří často těží z toho, že se odběratelé neodvažují pustit do změny dodavatele elektrické energie ze strachu z přerušení nebo snížení kvality dodávek. Liberalizace trhu s elektrickou energií u nás sice formálně proběhla, reálně ale s tlakem na snížení cen prostřednictvím konkurence pracuje málokdo. Dá se říci, že v této oblasti spolu s výběrovými řízeními provádíme také jakousi obecnější osvětovou činnost o možnostech, jak cenu silové elektřiny reálně ovlivnit.
Vlastní výběr probíhá formou elektronické aukce na základě velmi podrobných zadávacích kritérií připravených energetickými konzultanty eCENTRE. Předtím, než se zadavatel do výběru nejvhodnějšího dodavatele elektrické energie pustí, zná díky auditu eCENTRE detailně energetické potřeby, průběh odběru a náklady všech svých odběrných míst. Především pro zadavatele z řad veřejné správy jsou tyto informace velmi cenné, dokáží pak lépe „uhlídat“, co se v jimi řízených organizacích po této stránce odehrává, a vyvinout účinnější tlak na efektivnější využívání veřejných prostředků.

Může vás s žádostí o vyhledání a doporučení nejvhodnějšího dodavatele elektrické energie oslovit i běžný občan? A kolik vlastně tímto krokem ušetří?
V současnosti tuto službu drobným odběratelům elektrické energie a domácnostem nenabízíme, ale nevylučuji, že v budoucnosti bude i toto možné. Zatím si ještě trh, který před nedávnem přešel z monopolu ke konkurenčnímu prostředí, s sebou nese určité drobné překážky, které se přece jen lépe odstraňují větším odběratelům než těm menším. Co se týká úspory nákladů, není v tomto segmentu jednoduše vyčíslitelná vzhledem k tomu, jak moc ceny elektřiny v meziročním porovnání rostou a jak je jejich výše závislá na nabídce a poptávce elektřiny na českém, ale i evropském a světovém trhu. Pokud se aukcí podaří udržet cenu elektřiny na ceně v předchozím období, to znamená eliminovat její nárůst v řádu jednotek procent, je to při současném nedostatku elektřiny na trhu velký úspěch.

V rámci svých služeb pomáháte zdravotnickým zařízením snižovat náklady na dodávky spotřebního zdravotnického materiálu. Na jaké dodavatelské subjekty se při těchto aukcích zaměřujete?
Nejčastěji se jedná o dodavatele potravin, drogistického zboží a spotřebního zdravotnického materiálu. Především u masa a zeleniny dokáží pravidelné elektronické aukce dobře kopírovat sezónní výkyvy cen a v podstatě okamžitě reagovat na případné nedostatky v kvalitě dodávek, což je u dlouhodobých smluv takřka nemožné. Pečlivou přípravou položek pro jednotlivé aukce se nám daří dosahovat významných úspor také u spotřebního zdravotnického materiálu. Počet pravidelných účastníků aukcí pro zdravotnická zařízení se pohybuje od 5 do 10 subjektů.

Jak často jsou tyto služby využívány? A o kolik procent se nemocnicím po využití vašich služeb sníží provozní náklady?
Například aukce na zeleninu probíhají každých 14 dnů, na mléčné výrobky nebo mražené potraviny jednou za 3 měsíce, na spotřební zdravotnický materiál zhruba pololetně. Průměrné úspory dosahované našimi aukcemi lze v tomto segmentu vyčíslit zhruba na 15-20 %, což se ovšem samozřejmě nerovná procentu úspory celkových provozních nákladů toho kterého zdravotnického zařízení.  

Prostřednictvím společnosti eCENTRE je také možné realizovat prodej či koupi pohledávek. V čem spatřujete hlavní přednosti prodeje pohledávek přes elektronickou aukci oproti běžnému způsobu prodeje na tzv. burzách pohledávek?
Postupování pohledávek je proces, který se dá dělat nejrůznějšími způsoby. Ekonomicky nejvýhodnější je ale najít takového postupníka, který se za prvé vymáháním, resp. řešením pohledávek zabývá a za druhé mu je předmět pohledávky regionálně či oborově blízký. Také v této oblasti je nejsilnější stránkou eCENTRE komplexnost jejího servisu. Administrativně připravujeme celé výběrové řízení, oslovujeme velké množství potenciálních zájemců, umožňujeme jim důkladnou analýzu předmětu aukce a především garantujeme naprostou transparentnost procesu pro postupitele i postupníka.

Teď něco odlehčeného – měli jste ze strany některého ze zadavatelů či účastníků nějaký kuriózní požadavek?
S kuriózními požadavky se naštěstí příliš nesetkáváme. Někdy s počáteční lehkou nedůvěrou, ale v podstatě vždycky s údivem, jaké jsou výsledky. Často několikanásobně předčí očekávání.

Na konci rozhovoru nám prozraďte, o jaké produkty či služby hodláte v nejbližší době nabídku činností společnosti eCENTRE rozšířit?
V nejbližší době větší rozšíření produktového portfolia neplánujeme. Zkoumáme možnosti liberalizovaného trhu se zemním plynem a pracujeme na důkladnější segmentaci našich obchodních případů ve finančním sektoru, která má přinést ještě větší ekonomický efekt pro zadavatele.

Děkuji za rozhovor,
Vladimír Šindelka, Finance.cz

Vítězslav GrygarVítězslav Grygar(1968), ředitel a předseda představenstva společnosti eCENTRE.
V minulosti se věnoval restrukturalizaci firem a zajištění financování developerských projektů. Má zkušenosti s řízením průmyslových a zpracovatelských podniků.




Autor článku

Vladimír Šindelka  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY