Jak zajistit efektivnost systému řízení rizik

11.04.2007 | , Finance.cz
FIRMY


Kde stanovit hranici, které informace v systému řízení rizik ještě zohledňovat, a kde už náklady na zapracování takových informací převýší přínosy? Lze v systému řízení rizik vůbec nějak docílit úspor na jeho chod, aniž by se to nepřiměřeně odrazilo ve snížení kvality systému? Na tato témata se zaměříme ve třetí části našeho seriálu.

Pokud máte jen několik velkých odběratelů, může se vaší firmě vyplatit investovat desítky tisíc korun do analyzování každého z nich. Potom můžete mít kvalitní specialisty s dostatečným časovým prostorem na hloubkové analýzy jednotlivých odběratelů. Máte-li ale stovky nebo tisíce drobných odběratelů, je pro váš systém řízení rizik nutné držet náklady na analýzu platební schopnosti každého z nich mnohem níže. Další problém s efektivitou vlastních analýz může nastat, pokud je portfolio vašich odběratelů složené s firem v různých zemích. Vedle jazykové bariéry totiž platí, že v různých zemích se velmi liší způsoby přístupu k veřejným a placeným zdrojům informací vypovídajících o bonitě firem. 

Efektivním řešením potřeby analýzy většího počtu odběratelů (někdy již od desítek odběratelů) může být nákup kreditních informací od skóringových agentur. Kreditní informace je mezinárodně standardizovaná forma analýzy zaměřená na ohodnocení schopnosti podnikatelského subjektu splácet své závazky. Je cenově dostupná (stovky, maximálně jednotky tisíc Kč) a  rychlá (dodací lhůta 6 dnů a kratší). Vedle řady detailních informací o oboru podnikání, vlastnických poměrech, kontaktních údajích, historii, platební morálce a finančních výkazech, poskytuje dva klíčové souhrnné hodnotící parametry: bonitu a maximální kredit. Jednou z klíčových součástí tvorby kreditní informace je strukturovaný pohovor analytiků s analyzovaným subjektem. Při něm nezřídka dojde k získání informací, které jinak nikde nejsou dostupné a k vysvětlení specifik analyzované společnosti, která jsou v kreditní informaci popsána formou doplňujících komentářů.

Cenová dostupnost kreditních informací je docilována díky tomu, že skóringové agentury mají vyvinuté specifické postupy a informační systémy pro zpracování informací ze škály veřejně dostupných zdrojů, jako jsou obchodní rejstřík, sbírka listin, seznamy dlužníků zdravotních pojišťoven, atd. Jelikož v ČR je stále ještě většina dokumentů uložených ve sbírce listin dostupná pouze v papírové formě, mají své pracovníky v jednotlivých městech, kde rejstříkové soudy vedou sbírku listin. Vedle veřejně dostupných zdrojů využívají i placené zdroje informací, jako například údaje Českého statistického úřadu, monitoring tisku a další informační databáze. Vzhledem k dlouhodobému působení na trhu mají i řadu vlastních podstatných informací z dřívějších analýz a uskutečňovaných inkasních případů.

Vedle úspory nákladů na vlastní shromažďování a analýzu veřejně dostupných informací mohou kreditní informace vést i k dodatečným přínosům v kvalitě analýzy. Specializovaní analytici díky své praxi ve finanční analýze a v komunikaci s představiteli analyzovaných společností bývají schopni při pohovorech ověřit a doplnit klíčové údaje a získat jedinečné informace podstatně ovlivňující hodnocení bonity. Dalším přínosem je přesnější vyhodnocení dopadu jednotlivých veřejně dostupných informací na pravděpodobnost budoucích problémů s platební schopností analyzované firmy. Jelikož skóringové agentury mají k dispozici desítky tisíc analýz ročně a u stovek nebo tisíců z analyzovaných společností dojde k následné platební neschopnosti, mají mnohem lepší předpoklady přesněji učit vliv jednotlivých faktorů na budoucí insolvenci.

Rozhodně to ale neznamená, že vlastními dodatečnými informacemi nedokážete ve vašem systému řízení rizik ještě zlepšit předpovídací schopnost platební morálky vašich odběratelů. Zvláště doplnění závěrů kreditní informace o platební historii odběratele vůči vaší firmě pravděpodobně povede k zefektivnění systému řízení rizik. Účelné také bude ponechat možnost ručního zásahu vašeho analytika do hodnocení platební schopnosti odběratelů, pokud získá důležitou informaci, kterou standardně v systému řízení rizik neberete v potaz.

Na českém trhu dlouhodobě působí tři nadnárodní skóringové agentury. Dominantní pozici má francouzská skupina Coface, která je i celkově největším dodavatelem kreditních informací na Středoevropském trhu. Jejími konkurenty jsou americká Dun&Bradstreet a německá Creditreform.

Ve třetí části našeho seriálu jsme si ukázali, že efektivní rozsah a náročnost analýzy rizika odběratelů závisí především na počtu vašich odběratelů a velikosti vašich pohledávek za nimi. Při větších počtech odběratelů, a zvláště pokud máte i zahraniční odběratele, jistě stojí za zváženou nákup kreditních informací od specializovaných agentur.

Seriál jsme připravili ve spolupráci s  

Všechny již zveřejněné díly nejen tohoto seriálu naleznete na stránce serialy.finance.cz.

 

Získat s minimálními náklady nezávislý odborný názor na rizikovost vašich stávajících a potencionálních odběratelů, případně dodavatelů a konkurentů, na základě jejich historie, hospodaření, platební morálky a dalších údajů vám umožní kreditní informace.


Autor článku

Radek Laštovička  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY